Automobilkám je tŕňom v oku marža predajcov áut. Rady by sa jej zmocnili, keďže často zarobí díler na vozidle viac ako samotný výrobca. V čase prechodu na elektrický pohon je to ešte aktuálnejšie, keďže byť v zisku na elektromobiloch je stále problém. Predaj na priamo, s výnimkou Tesly, síce ešte nefunguje na plné obrátky, pretože naň nie sú zvyknutí ani zákazníci, ale mnohé značky si to vyskúšali počas lockdownov. A celkom sa im to zapáčilo. Aj Mercedesu-Benz. Ten preto plánuje veľké zmeny v systéme distribúcie.
Len nedávno sa napríklad rozhodol zbaviť 25 reprezentatívnych pobočiek a servisných stredísk vo Veľkej Británii, Španielsku a Belgicku. Ide o snahu o zoštíhľovanie spoločnosti. Odpredaj by mu mal vyniesť približne 1,5 miliardy eur. A teraz pristúpil k ďalšiemu kroku, ktorý by mu mal zaručiť vyššie marže na úkor predajcov. V Austrálii totiž zaviedol systém pevných cien. Autá sa teda môžu predávať len za čiastky stanovené automobilkou. Díleri tým prišli o jeden z nástrojov boja o zákazníkov. A vo výsledku zarobia menej, pretože dostanú zaplatené len za sprostredkovanie predaja. Navyše hrozí odliv klientov ku konkurencii.
Čítajte viac Na Mercedesy zákazníci čakajú aj rok. Situácia sa tak skoro nezlepšíOkrem toho sa Stuttgart v prípade Austrálie rozhodol, že v nových zmluvách, ktoré uzatvára s predajcami na štyri roky, nebude klauzula o obnovení zmluvy. To stavia predajcov do obrovskej neistoty. A tak im došla trpezlivosť. Až 80 % tamojších dílerov podalo na Mercedes-Benz hromadnú žalobu, v ktorej požadujú od Stuttgartu kompenzáciu vo výške 650 miliónov austrálskych dolárov (cca 416 mil. eur). „Dílerská sieť investovala do rozvoja obchodných aktivít stovky miliónov len preto, aby náhle o všetko prišla vinou byrokracie v Stuttgarte?“ pýta sa James Voortman, šéf Austrálskej asociácie predajcov áut.
Čítajte viac Mercedes-Benz EQE: Elektrické éčko má techniku EQSVoortman tiež dodal, že jednania značky s vlastnými dílermi neboli priateľské ani férové. Prirovnal to ku komunikácii „so zbraňou pri hlave“. Mercedes-Benz mal teda postaviť dílerov pred hotovú vec bez diskusie. Tí si teraz nie sú istí, čo sa stane v roku 2025. Ak aj díleri súd v Austrálii vyhrajú, nie je to žiadna veľká záruka pre budúcnosť. Ťahať budú vždy za kratší koniec. Reštrukturalizačný trend v distribúcii sa totiž zastaviť nedá. Predajcov bude ubúdať a väčšina značiek zamieri k predaju on-line. Tesla to tak robí už roky a rastie ako žiadna z tradičných automobilových značiek. Mladá klientela si navyše už tak nepotrpí na priamy osobný kontakt s predajcom.