
Automobilkám je tŕňom v oku marža predajcov áut. Rady by sa jej zmocnili, keďže často zarobí díler na vozidle viac ako samotný výrobca. V čase prechodu na elektrický pohon je to ešte aktuálnejšie, keďže byť v zisku na elektromobiloch je stále problém. Predaj na priamo, s výnimkou Tesly, síce ešte nefunguje na plné obrátky, pretože naň nie sú zvyknutí ani zákazníci, ale mnohé značky si to vyskúšali počas lockdownov. A celkom sa im to zapáčilo. Aj Mercedesu-Benz. Ten preto plánuje veľké zmeny v systéme distribúcie.
Len nedávno sa napríklad rozhodol zbaviť 25 reprezentatívnych pobočiek a servisných stredísk vo Veľkej Británii, Španielsku a Belgicku. Ide o snahu o zoštíhľovanie spoločnosti. Odpredaj by mu mal vyniesť približne 1,5 miliardy eur. A teraz pristúpil k ďalšiemu kroku, ktorý by mu mal zaručiť vyššie marže na úkor predajcov. V Austrálii totiž zaviedol systém pevných cien. Autá sa teda môžu predávať len za čiastky stanovené automobilkou. Díleri tým prišli o jeden z nástrojov boja o zákazníkov. A vo výsledku zarobia menej, pretože dostanú zaplatené len za sprostredkovanie predaja. Navyše hrozí odliv klientov ku konkurencii.

Okrem toho sa Stuttgart v prípade Austrálie rozhodol, že v nových zmluvách, ktoré uzatvára s predajcami na štyri roky, nebude klauzula o obnovení zmluvy. To stavia predajcov do obrovskej neistoty. A tak im došla trpezlivosť. Až 80 % tamojších dílerov podalo na Mercedes-Benz hromadnú žalobu, v ktorej požadujú od Stuttgartu kompenzáciu vo výške 650 miliónov austrálskych dolárov (cca 416 mil. eur). „Dílerská sieť investovala do rozvoja obchodných aktivít stovky miliónov len preto, aby náhle o všetko prišla vinou byrokracie v Stuttgarte?“ pýta sa James Voortman, šéf Austrálskej asociácie predajcov áut.

Voortman tiež dodal, že jednania značky s vlastnými dílermi neboli priateľské ani férové. Prirovnal to ku komunikácii „so zbraňou pri hlave“. Mercedes-Benz mal teda postaviť dílerov pred hotovú vec bez diskusie. Tí si teraz nie sú istí, čo sa stane v roku 2025. Ak aj díleri súd v Austrálii vyhrajú, nie je to žiadna veľká záruka pre budúcnosť. Ťahať budú vždy za kratší koniec. Reštrukturalizačný trend v distribúcii sa totiž zastaviť nedá. Predajcov bude ubúdať a väčšina značiek zamieri k predaju on-line. Tesla to tak robí už roky a rastie ako žiadna z tradičných automobilových značiek. Mladá klientela si navyše už tak nepotrpí na priamy osobný kontakt s predajcom.