Pokračovanie článku: Volga 21: Cárovná ruských ciest má 65. Jazdila aj u nás

Kombi, pikap aj V8 pre KGB

V tom istom roku sa objavilo praktické kombi GAZ 21 Universal. Jeho vývoj a príprava výroby zabrali až tri roky, pretože spolu s ním sa zvýšila aj užitočná nosnosť zo 450 na 550 kg, čo si vyžiadalo zosilniť zadnú nápravu a kolesá. Paradoxne, hoci na trhu už boli Volgy tretej série, kombi malo spočiatku staršiu prednú masku so 16 otvormi. Zadné veko sa skladalo z dvoch vertikálne delených častí, čo zjednodušovalo prístup do obrovského kufra. Ten mohol byť zväčšený sklopením zadného operadla. Universal sa stal základom sanitných verzií, ale aj hŕstky pikapov.

V roku 1962 sa objavilo kombi Universal s... Foto: GAZ
Volga GAZ-21 V roku 1962 sa objavilo kombi Universal s horizontálne deleným dvojdielnym vekom. Unieslo až 550 kg užitočného zaťaženia.

Od roku 1962 už Volga 21 veľa inovácií nepodstúpila. Teda s výnimkou špeciálnych verzií pre ruskú tajnú službu KGB. Naoko bežné Volgy dostali 8-valcové motory s objemom 5,5 litra a výkonom 144 kW! Pochádzali z luxusnej reprezentatívnej limuzíny Čajka a mohli byť spojené s automatickou prevodovkou. Asi netreba zdôrazňovať, na čo tieto špeciály slúžili. Ich hlavnou prednosťou bola maximálna rýchlosť až 170 km/h. Ťažký motor vpredu však zväčšoval nedotáčavosť a znižoval trakciu zadnej nápravy. GAZ to riešil jednoducho – dodatočnou záťažou v kufri. Tieto vzácne exempláre, ktoré však vo svojej dobe naháňali skôr strach, schádzali z liniek od roku 1962 až do roku 1970. Vznikla asi 600-kusová séria.

Najluxusnejší ruský stroj využívala aj tajná... Foto: GAZ
Volga GAZ-21 Najluxusnejší ruský stroj využívala aj tajná polícia KGB. Hoci sa navonok tieto špeciály neodlišovali od bežných Volg, pod kapotou trónil 5,5-litrový 8-valec z Čajky. Výkon 144 kW umožňoval dosiahnuť maximálnu rýchlosť 170 km/h.

Množstvo Volg 21 sa doviezlo aj do bývalého Československa. Pár kusov sa síce dostalo aj do voľného predaja, ale zväčša slúžili štátnym organizáciám a podnikom. Používala ich aj polícia a taxislužby. Pre nich vyrábal GAZ už vtedy špeciálne upravené verzie. No dovážali sa nielen do východného bloku. Volga 21 brázdila aj západoeurópske komunikácie. V belgických Antverpách dokonca prebiehala montáž z dovezených dielcov. Ruské motory mohli byť nahradené agregátmi Roveru alebo Peugeotu. Raritou sa stali Volgy s naftovým motorom Perkins, ale len s objemom 1,6 litra. Posledné kusy zišli z montážnych liniek Gorkovského automobilového závodu v júni 1970.

Za štrnásť rokov produkcie vzniklo presne 638 875 exemplárov. Volgu 21 nahradil vtedy nový model s označením GAZ 24. Ten sa však vyrábal podstatne dlhšie, až do roku 1992, teda celých 22 rokov.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #Gaz #Volga #Volga 21
Články podľa značiek