Za drahý benzín a naftu môžu aj elektromobily

Ceny benzínu a nafty v Európe atakujú niekoľkoročné maximá. A nevyzerá to, že by mali klesať. Ropa dražie a v hre sú ďalšie emisné dane. Svoju rolu však zohrávajú aj elektromobily.

25.10.2021 18:00
debata (3)
Nemci a Francúzi hovoria o explózii cien... Foto: SHUTTERSTOCK
benzín, auto, tankovanie, pumpa Nemci a Francúzi hovoria o explózii cien pohonných hmôt. Napokon, vidieť to môžeme aj na našich čerpacích staniciach.

Zdražovanie pohonných hmôt má za následok zdražovanie tovarov. Zvyšujúce sa ceny musia totiž premietnuť do nákladov všetci dopravcovia. V takom Nemecku atakujú ceny benzínu na diaľniciach dve eurá a nafta je najdrahšia od roku 2012. Stojí priemerne 1,555 eura. Nemecký autoklub ADAC a Spolková asociácia petrochemických firiem Uniti hovoria doslova o explózii cien. Svoje zohráva zvyšujúca sa cena ropy na svetových trhoch aj silnejší dolár, teda mena, v ktorej sa s ropou obchoduje. A potom je tu nová emisná daň na palivá vo výške 25 eur na tonu, zavedená od začiatku tohto roka.

Palivá sú tak zdanené hneď troma daňami, pretože je tu ešte DPH a samostatná daň z uhľovodíkových palív. A je to tiež tretia daň založená na CO2, po ekologickej dani a dani z motorových vozidiel, ktorú musia motoristi znášať. Asociácia Uniti preto začala na svojich stránkach uvádzať, koľko by stál benzín a nafta bez tohto zaťaženia. Motoristi by za liter benzínu E10 zaplatili 65 centov a za naftu 70 centov. Zároveň tým chce Uniti upozorniť, že na zvyšujúcej sa cene nemajú podiel výrobcovia ani distribučné spoločnosti, ale nenásytnosť štátu. A tá rastie, pretože ďalšie zvýšenie emisnej dane na palivá sa chystá v januári 2022.

Benzín Čítajte viac Zdražovanie na slovenských pumpách nekončí. Čierne zlato je drahšie ako vlani o zhruba 25 percent

Iný prístup, ako upozorniť na obrovské zdanenie palív, zvolili Francúzi. Presnejšie sieť supermarketov E.Leclerc, ktorá začala predávať palivá bez vlastnej marže, len za sumu, za ktorú benzín a naftu nakupuje. Pochopiteľne, ide o akciu, ktorá bude trvať do konca októbra. Stačí to však na to, aby motoristi pochopili, že distribúcia zarába na palivách naozaj minimálne, pretože benzín a nafta zlacneli v sieti E.Leclerc v konečnom dôsledku len o pár centov. Spoločnosť tým zároveň ukázala, že kľúčom k zníženiu cien pohonných hmôt sú dane a nie ich predajcovia. Hoci francúzska vláda uvažuje o dočasnom znížení daňového zaťaženia na palivá, veľkorysosť si dovoliť nemôže, podobne ako ďalšie krajiny EÚ.

Nemecký Focus totiž upozorňuje, že dôvodom, prečo štáty udržiavajú vysoké zdanenie palív, je aj podpora elektromobility. Ako argument si berie štúdiu Deutsche Bank, podľa ktorej stojí Nemecko každý elektromobil 20 000 eur investovaných zo štátneho rozpočtu. Myslí sa tým nielen priama dotácia na nákup, ale aj daňové úľavy spojené s prevádzkou elektromobilov a granty na výstavbu tovární či granty na výstavbu nabíjacej infraštruktúry. Vo Francúzsku to nebude inak. Jednoducho, zvýšeným zdanením palív financujú štáty elektromobily alebo aspoň sanujú daňové výpadky, ktoré vznikajú napríklad tým, že kvôli elektromobilom sa predá menej nafty a benzínu.

benzín / tankovanie / Čítajte viac Cena benzínu v Česku trhá rekordy. Je na 7-ročnom maxime!

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #elektromobily #ceny pohonných hmôt
Články podľa značiek