
Veľa sme v poslednom čase písali o tom, ako tvrdo dopadla čipová kríza na mladoboleslavskú automobilku Škoda. Tá aktuálne temer úplne utlmila výrobu nových áut s výnimkou pár kľúčových modelov a snaží sa aspoň dokončiť desiatky tisíc áut, čakajúcich na parkoviskách na čipy, aby sa aspoň tie dostali k zákazníkom.
Ako upozorňujú niektoré české médiá, kvôli útlmu výroby sa navyše napĺňajú aj výrobné kapacity automobilky pre budúci rok. Napríklad Hospodářské noviny píšu, že „podľa informácií od predajcov automobilov je už z 85 percent naplnený výrobný plán Škody na budúci rok a dá sa očakávať, že v novembri bude kapacita naplnená úplne“. Inak povedané, môže sa stať, že klienti, ktorí si niektorý z modelov škodovky objednajú na konci roku 2021, dostanú svoje auto až v roku 2023. A to veru neznie dobre. Viac o tejto téme si môžete prečítať v našom článku Škoda prestáva vyrábať! Niektoré modely možno dostanete až v roku 2023.

O tom, že nielen Škoda, ale takmer všetky automobilky nedokážu vyrábať nové autá a v sieťach oficiálnych predajcov dochádzajú už aj skladové zásoby svedčia aj predaje v Európe, ktoré boli v minulom mesiaci doslova katastrofálne. Nemecko medziročne „padlo“ o 25,7, Francúzsko o 20,5, Španielsko o 15,7 a Taliansko dokonca o 32,7 percenta. Slovensko o približne sedem percent. Podobne je to na úrovni výrobcov. Koncern VW spadol o 27,7, Stellantis o 29,9, Renault o 21,8, BMW o 19,4, Toyota o 20, Ford o 38,5 a taký Daimler dokonca až o 43 percent! Viac sa tejto téme venujeme v článku ACEA: Z čipovej krízy je čipový ‘mor‘. Predaje áut spadli na úroveň roka 1995!.
Teraz prišiel s ďalšou zlou správou Renault. Francúzska automobilka totiž očakáva, že pokles produkcie v dôsledku nedostatku polovodičov bude omnoho výraznejší, než predpokladala zhruba pred mesiacom. Nový odhad je horší aj v porovnaní s informáciami, ktoré v týchto dňoch naznačili zdroje zo spoločnosti. Automobilka nepriaznivú prognózu uviedla po zverejnení tržieb za 3. štvrťrok.
Renault uviedol, že pre pokračujúci nedostatok čipov by v tomto roku mohol vyrobiť až o 500 000 áut menej. V septembrovej prognóze pritom firma počítala s poklesom produkcie o 220 000 vozidiel. Aj zdroje z Renaultu pred dvomi dňami pre agentúru Reuters uviedli, že oproti septembrovej prognóze bude výpadok vo výrobe vyšší, ich odhad však naznačoval pokles produkcie o 300 000, maximálne o 400 000 áut.

Renault taktiež uviedol, že tržby za obdobie od júla do konca septembra dosiahli 8,99 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to predstavuje pokles o 13,4 %. Pokles predaja je však podstatne radikálnejší. Ten sa znížil o 22,3 percenta na 599 027 vozidiel, pričom na európskom trhu predaj áut klesol o 26,3 percenta a na ďalších trhoch o 17,3 %. Pod miernejší pokles tržieb v porovnaní s objemom predaja sa podpísalo zvýšenie cien.