
September bol ďalším „katastrofickým“ mesiacom pre európsky automobilový priemysel, keďže registrácie nových áut klesli o 25 percent iba na 964 800 kusov. Pokles sa dotkol prakticky všetkých hlavných trhov. Nemecko padlo o 25,7, Francúzsko o 20,5, Španielsko o 15,7 a Taliansko dokonca o 32,7 percenta. Slovensko o približne sedem percent. Podobne je to na úrovni výrobcov. Koncern VW spadol o 27,7, Stellantis o 29,9, Renault o 21,8, BMW o 19,4, Toyota o 20, Ford o 38,5 a taký Daimler dokonca až o 43 percent

Na rozdiel od spaľovacích áut sa však v septembri darilo elektrifikovaným modelom, pretože na ne naďalej fungujú rôzne stimuly a dotácie. Naopak, pre naftové autá bol september pohromou. Pre názornosť: nízkoemisné vozidlá zaznamenali v septembri mesačný nárast o 44 percent na 221 500 kusov, zatiaľ čo registrácie dieslov klesli o 51 percent na 167 000 kusov.
Pozrime sa na konkrétne predaje jednotlivých modelov. Tam sa totiž tiež diali takmer neuveriteľné veci. V dôsledku nárastu popularity elektrických vozidiel sa Tesla Model 3 v septembri dostala na vrchol európskeho rebríčka najpredávanejších áut s 24 600 registrovanými kusmi, čo predstavuje 2,6-percentný podiel na trhu. Je to po prvý raz, čo sa elektromobil stal najpredávanejším autom v Európe a zároveň po prvýkrát, čo sa na vrchol rebríčku dostalo auto, ktoré nebolo vyrobené v Európe.
Takto vyzerá septembrový rebríček desiatich najpredávanejších áut v Európe:
– | Model | Registrácie | vs. 09/ 20 | vs. 09/19 |
---|---|---|---|---|
1. | Tesla Model 3 | 24 591 | +58% | +42% |
2. | Renault Clio | 18 264 | –23% | –27% |
3. | Dacia Sandero | 17 988 | –9% | +41% |
4. | VW Golf | 17 507 | –39% | –45% |
5. | FIAT/Abarth 500 | 16 349 | –3% | 0% |
6. | Opel Corsa | 15 502 | –41% | –45% |
7. | Peugeot 2008 | 14 931 | –16% | +5% |
8. | Hyundai Tucson | 14 088 | +40% | +7% |
9. | Peugeot 208 | 13 895 | –31% | –12% |
10. | Renault Captur | 13 715 | –36% | –22% |
Zdroj: Jato Dynamics |
Sťažovať sa nemôže ani koncern Renault, pretože v septembri skončilo druhé Clio a hneď za ním jeho low-endové dvojča, ktorým je Dacia Sandero. A do prvej desiatky sa vošiel ešte aj crossover Renault Captur. Dvojnásobné zastúpenie má v Top 10 aj Peugeot, pričom crossover 2008 sa predával lepšie, než Peugeot 208, európske Auto roku 2020. Nie sa však čo diviť, pretože zákazníci v Európe doslova „šalejú“ za SUV a crossovermi, ich trhový podiel je na úrovni 50 percent.
Hyundai Tucson si opäť zabezpečil miesto v Top 10 s medziročným nárastom predaja o 40 percent. BMW radu 3 zaznamenalo 24-percentný nárast aj napriek výborným predajom Tesly Model 3, ktorá je jeho priamym konkurentom. Nový malý crossover Opel Mokka kontinuálne rebríčkom stúpa, aktuálne je už 22. s 9 700 registrovanými kusmi. Tesla Model Y na 28. mieste a v predaji prekonala v Európe viac zavedené modely, k akým určite patria Peugeot 3008 a Volkswagen ID.3.
Silný mesačný rast zaznamenali aj Kia Ceed, BMW radu 4, DS 7 Crossback, Mazda MX-30, Volkswagen Arteon a Porsche Taycan. Medzi novinkami sa darilo Renaultu Arkana s takmer 7 000 zaregistrovanými kusmi, čím sa stal tretím najúspešnejším modelom Renaultu. Podobne sa darilo aj Citroënu C4 a Škode Enyaq, ktoré sa v rámci Európy stali druhými najpredávanejšími modelmi svojich značiek.