Pred pár dňami sme sa vrátili z testovania elektrických verzií Peugeotu Partner a Citroënu Berlingo. Jazdili sme prevažne po malých mestečkách v okolí francúzskeho hlavného mesta a cestou sme si všimli, že na niektorých čerpacích staniciach už cena Naturalu atakovala hranicu 1,8 eura za liter.
Nemci nadávajú, Volkswagen sa teší
Pred časom sme písali, že v Holandsku cena 95-oktánového benzínu prekročila dvojeurovú hranicu a aj naši západní susedia sa „tešia“ z rekordne vysokých cien palív, aké tam nemali už dlho. Naposledy bol benzín v Česku drahší koncom roku 2014. Len pre zaujímavosť – najpoužívanejší Natural 95 medziročne zdražel dokonca o 7 korún a 50 halierov. To je v prepočte rovných 30 centov. Priemerná cena nafty sa tiež po prvýkrát od roku 2014 prehupla cez hranicu 34 korún.
Čítajte viac V Holandsku stojí benzín už 2 €! Tak vyzerá podpora elektromobilityVysoké ceny však trápia takmer celú Európu, znervózneli dokonca aj Nemci. Tam žiada Autoklub Mobil formou verejnej petície, aby boli ceny palív zastropované, pričom maximálna cena nafty by mala byť na úrovni 1,8 eura a neprémiového Naturalu na dvoch eurách.
Odôvodňujú to tým, že aj keď štát síce nemôže ovplyvniť ceny ropy, tak palivá sú tak vysoko daňovo zaťažené, že priestor na reguláciu cien tu existuje práve cez znižovanie daňového zaťaženia benzínu a nafty.
Zaujímavé je, že táto iniciatíva našla oporu aj v nemeckom ministrovi dopravy Andreasovi Scheuerovi, ktorý vyhlásil, že zastrešenie cien palív si vie predstaviť ako jednu z foriem riešenia ich prudkého zdražovania.
Presne opačnú pozíciu však zastáva vedenie koncernu VW, ktoré si u verejnosti vyslúžilo ostrú kritiku. Herbert Diess, šéf koncernu, ktorý celú svoju budúcnosť vsadil na elektrinu, totiž tento stav nielen schvaľuje, ale opakovane otvorene žiada dokonca navýšenie daňového zaťaženia fosílnych palív do tej miery, aby ich zákazníci prestali kupovať a „presedlali“ do elektromobilov – ideálne do tých od VW.
Čítajte viac Za drahý benzín a naftu môžu aj elektromobilyIný kraj, iný mrav
Francúzi nechcú ísť cestou znižovania daní z palív, minister financií Bruno Le Maire začiatkom týždňa uviedol, že je za to, aby sa namiesto znižovania daní z benzínu rozdávali „benzínové šeky“, ktoré pomôžu domácnostiam s nízkymi príjmami vyrovnať sa s rastom cien energií. Nakoniec budú Francúzi rozdávať ľuďom s nízkymi príjmami (pod 2 000 eur) energetické stoeurové poukážky, aby im kompenzovali zdražovanie všetkých druhov energií.
Takto za necelých 18 mesiacov zdražel benzín Natural 95 vo vybraných európskych krajinách:
Krajina | cena 10/21* | cena 5/20** |
---|---|---|
Česko | 1,41 | 0,98 |
Dánsko | 1,81 | 1,29 |
Holandsko | 1,94 | 1,46 |
Maďarsko | 1,36 | 0,82 |
Slovensko | 1,49 | 1,08 |
Nemecko | 1,66 | 1,17 |
Nórsko | 1,91 | 1,40 |
Poľsko | 1,28 | 0,86 |
Rakúsko | 1,40 | 1,02 |
Španielsko | 1,49 | 1,07 |
*Zdroj: Globalpetrolprices.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020
Nafta za posledných 18 mesiacov zdražela v niektorých krajinách ešte viac, než benzín:
Krajina | cena 10/21* | cena 5/20** |
---|---|---|
Česko | 1,36 | 0,95 |
Dánsko | 1,64 | 1,10 |
Holandsko | 1,60 | 1,20 |
Maďarsko | 1,40 | 0,91 |
Slovensko | 1,37 | 1,02 |
Nemecko | 1,56 | 1,04 |
Nórsko | 1,79 | 1,39 |
Poľsko | 1,28 | 0,88 |
Rakúsko | 1,38 | 1,00 |
Španielsko | 1,36 | 0,98 |
*Zdroj: Globalpetrolprices.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020
Ceny palív rastú dlhodobo aj na Slovensku a nezmení sa to. Benzín s oktánovým číslom 95 je drahší ako vlani o zhruba 26 percent a benzín 98 o 22 percent. Drahšia ako pred rokom je aj nafta, a to až o 37 percent.
„Na základe vývoja na ropnom trhu v predchádzajúcich týždňoch očakávame, že ceny na našich pumpách budú ešte aj v ďalších týždňoch mieriť nahor,“ povedala analytička 365.bank Jana Glasová. Počas leta sa držali ceny ropy na nižších úrovniach, koncom augusta ale už opäť zamierili nahor a tento rastúci trend pokračuje viac – menej dodnes.
„Očakávame, že zhoršujúca sa pandemická situácia bude ropu ovplyvňovať ešte výraznejšie s príchodom jesenných mesiacov. No a dopad na ropný trhu budú mať hlavne rastúce ceny uhlia a plynu a tiež rozhodnutie OPEC o ďalšej regulácii produkcie," doplnila Glasová.