Volvo zvoláva 770-tisíc starších áut. Vadný airbag spôsobil smrť

Do servisov musia modely Volvo S60 a S80, rovnako ako aj V70 a XC70. Zväčša ide o autá, vyrobené pred rokom 2009. Aktuálne vyrábané autá by mali byť bezpečné.

29.10.2021 14:00
Takata - airbag Foto:
Vyvíjače tlaku v airbagoch starších Volv majú rovnaký problém, ako airbagy od Takaty.
debata

Mnohí si asi spomenú na nekončiacu kauzu japonského výrobcu airbagov Takata, ktorá napokon viedla k jej krachu. Kvôli ich vadným airbagom muselo postupne od roku 2007 navštíviť servisy už viac ako 100 miliónov vozidiel. Ide o najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii automobilizmu, ktorá ešte neskončila. A čo je ešte horšie – tieto airbagy preukázateľne usmrtili minimálne 26 ľudí.

Problematickou sa ukázala technológia na rýchle vyvinutie tlaku pri ich aktivácii. Pri vyvíjačoch tlaku hrozilo pri dlhodobom vystavení vysokým teplotám a vlhkosti riziko výbuchu, pričom čiastočky z ich puzdra mohli zraniť posádku rovnako, ako napríklad šrapnely z granátu.

BMW - airbagy Takata Čítajte viac Škandál smrtiacich airbagov nekončí. Podozrivých je ďalších 30 miliónov

A niečo podobné sa stalo aj Volvu. Koncom minulého roku usmrtil vodiča roztrhnutý vyvíjač tlaku v airbagu, ktorý nevyrobila spoločnosť Takata, ale Autoliv a samotné vyvíjače tlaku nemecký výrobca ZF Friedrichshafen. Ten v nich síce nepoužíval problematický dusičnan amónny ako Takata, no stalo sa to isté. Vyvíjač tlaku v aktivovanom airbagu explodoval, čo priamo zapríčinilo smrť jedného človeka. Ukázalo to vyšetrovanie amerického Národného úradu pre bezpečnosť diaľničnej dopravy (NHTSA). Ďalšie podobné prípady sa zatiaľ neobjavili.

Pôvodne sa mala zvolávacia akcia týkať len starších modelov Volvo S60 a S80 v počte približne 50-tisíc kusov. Už to však neplatí a automobilka organizuje veľkú zvolávaciu akciu v celosvetovom meradle, pri ktorej postupne pôjde do servisov vyše 750-tisíc áut.

Pôvodne mali ísť do servisov len sedany modelového radu S80, vyrobené medzi rokmi 2001 až 2006 a sedany S60, vyrobené v období od roku 2001 do roku 2009. To bolo spolu približne 480-tisíc áut. Aktuálne sa však zvolávacia akcia rozširuje aj o modely V70 a XC70, vyrobené v období od roku 2001 až po rok 2008. Ich celkový počet tak narástol na temer 770-tisíc. Vo všetkých prípadoch môže byť teoreticky chybný airbag na strane vodiča.

Volvo uviedlo, že intenzívne preveruje, či sa problém môže týkať aj novších áut, vyrobených po roku 2009 a zároveň ubezpečilo, že predbežné závery vylúčili, že by sa vzťahoval na aktuálne predávané modeloy v ich najnovšej generácii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #zvolávacia akcia #Takata #vadné airbagy #Autoliv
Články podľa značiek