Je to odveký sen mnohých vodičov aj konštruktérov. Vyrobiť auto, ktoré sa bude vedieť pohybovať priečne. Zložité parkovanie by sa totiž stalo razom minulosťou. Chce to však kolesá, ktoré sa dokážu otáčať okolo svojej zvislej osi minimálne o 90 stupňov. Nie je to nová myšlienka, vzniklo aj množstvo konštrukčných riešení, no zatiaľ si nik netrúfol doviesť ich až na výrobné linky. Nástup elektromobilov, ktoré sú konštrukčne jednoduchšie a najmä dokážu zbaviť pohon zbytočných hardvérových prepojení, však otvára nové možnosti.
Čítajte viac Hyundai vyvíja ‘neviditeľnú ‘ klimatizáciu. Už má podaný patentKórejský koncern Hyundai Kia, kde patrí aj prémiová značka Genesis, sa ale rozhodol chopiť príležitosti. Už v roku 2018 na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas ukázal prvý koncept auta s priečnym pohybom. A zdá sa, že odvtedy vývoj poriadne pokročil. Kórejčania totiž oznámili, že majú hotové celé konštrukčné riešenie. Jeho základom je integrácia pohonu, riadenia aj bŕzd priamo do kolesa, aby sa stalo nezávislým od hnacích hriadeľov. Tie by mu totiž vo voľnom pohybe bránili.
Tak skoro ho však v sériových autách neuvidíme, pretože nový pohon si vyžiada aj vývoj novej platformy. Na druhej strane zase až tak dlho čakať nebudeme. Skloňuje sa rok 2023. Projekt má na starosti divízia Hyundai Mobis, ktorá je veľkým dodávateľom komponentov práve pre podvozkové systémy. Otázkou ostáva, v ktorých autách revolučné riešenie, ktoré už má za sebou finálne testy, uvidíme. Pôjde o osobné autá, alebo skôr o hromadné či autonómne dopravné prostriedky?
Myslíme si, že premiéra prebehne skôr v oblasti mestskej mobility, pretože kolesá s integrovaným elektromotorom sú pre bežné modely príliš ťažké, navyše na strane neodpružených hmôt, čo zhoršuje jazdné vlastnosti. Ale postupný prienik do iných modelov, najmä ästských, nemusí byť vylúčený.
Čítajte viac Hyundai Ioniq 7: Elektrické SUV pre siedmich už vystrkuje rožky