Nové autá nechýbajú len kvôli koronakríze a čipovej kríze. Ich preprava do vzdialenejších destinácií viazne aj kvôli akútnemu nedostatku lodných prepravných kontajnerov, veľkému nárastu cien lodnej dopravy a následne aj kamiónov a kamionistov, ktorí by tieto kontajnery rozvážali ďalej do vnútrozemia. Aj preto ceny nových áut neustále rastú.
Drahé kontajnery, chýbajúci kamionisti
Len pre zaujímavosť: doprava kontajnermi cez more medziročne zdražela temer dvojnásobne a jej cena sa už začína vyrovnávať cene prepravy kamiónmi po cestách. Podľa Lukáša Ridoška z firmy Multitrans už v auguste stál veľký prepravný kontajner (veľkosť 40) pri ceste z Číny do Česka okolo 20 000 dolárov, zatiaľčo pred rokom to bolo okolo 11– až 12 000 dolárov. A ceny rastú naďalej, lodnej doprave sa skrátka nedá vyhnúť.
Nejde pritom len o nedostatok kontajnerov alebo prepravcov. Problém je komplexnejší – chýbajú totiž aj vodiči a vozidlá, ktoré zvážajú tovar do prístavov, čo lodnú dopravu ešte viac komplikuje, predlžuje a predražuje.
Preto sa aspoň optimalizuje spôsob posielania áut cez oceán do vzdialených destinácií. Ak by sa do krajín mimo EÚ (a naopak) dovážali hotové autá v celku, clo by bolo vysoké a významne by zvýšilo konečnú cenu. Kompromisom je situácia, kedy sa dovážajú automobily v rôznom stupni rozloženia a kompletizujú sa na mieste.
Čítajte viac Číňania berú Európu útokom. Prvé je na rade Nórsko„Pri najjednoduchšom stupni je rozmontovaný podvozok a motorový agregát s tým, že na neskoršiu montáž stačí zdvihák, ktorý sa používa v autoservisoch. Zasielanie automobilov v tomto stave znamená, že sa na ne namiesto dvadsaťpercentného cla uplatní clo polovičné. A to sa už oplatí,“ popisuje spôsob prepravy áut kontajnermi Ondrej Paclt, vedúci Útvaru zahraničných projektov logistiky v spoločnosti Škoda Auto.
Takto sa „balí“ auto na prepravu cez oceán:Súčasťou stredného stupňa rozloženosti sú už aj diely a komponenty, ktoré neboli nikdy zmontované a ktoré sa posielajú tak, ako opustili výrobnú linku. „V takom prípade už na cieľovom mieste potrebujete kompletnú montáž, ale zaobídete sa bez lisovne, zvarovne a lakovne, v ktorých prebiehajú zložité a nákladné procesy. Treťou úrovňou je úplná rozloženosť, kedy sa v krajine kompletuje aj karoséria z dodaných zvarených častí a výliskov,“ dopĺňa Paclt.
Ako sa prepravujú kontajnery do Indie
Od roku 2000 sa v spoločnosti Škoda Auto do prepravného kontajnera vkladali iba dva obaly s dvoma vozidlami. Každý z nich obsahoval karosériu a diely, ktoré neboli v Indii lokalizované, to znamená, že sa tam nevyrábali. V roku 2006 prišla prvá inovácia a zmena konceptu s cieľom znížiť logistické náklady. Zmena tiež reagovala na zvyšujúci sa podiel lokalizácie, ktorá znamenala zmenu v skladbe dopravovaných dielov. Stačilo karosérie vložiť do kontajnera pod iným uhlom a do rovnakého priestoru sa namiesto dvoch škodoviek zmestili hneď tri. Vznikol tak koncept troch obalov v jednom kontajneri. Prostredníctvom snahy o znižovanie nákladov i ekologickej záťaže vzniknutej dopravou sa zrodil zatiaľ posledný koncept štyroch balení v jednom kontajneri, ktorý ho vyťažil na súčasné maximum. Kontajner obsahuje celkom štyri univerzálne obaly s karosériami a dielmi, ktoré nie sú v Indii lokalizované
Rekordné tržby, rekordné zisky
Z aktuálnej situácie profitujú prepravci. Napríklad dánska spoločnosť A.P. Moller-Maersk, ktorá je najväčším prepravcom lodných kontajnerov na svete (prepravuje každý piaty kontajner, teda približne 20 percent zo všetkých kontajnerov v globálnom meradle) má za sebou rekordný kvartál. Aj napriek poklesu kontajnerového objemu pre upchatie prístavov výrazne zvýšila zisk práve vďaka nárastu cien nákladnej dopravy.
Len pre zaujímavosť: upravený čistý zisk za tri mesiace od júla do konca septembra dosiahol 5,45 miliardy dolárov (4,7 miliardy eur), v rovnakom období pred rokom to bolo len 1,04 miliardy. Tržby spoločnosti vzrástli o 68 perent na 16,6 miliardy dolárov. Maersk uviedol, že výsledky za tretí kvartál rovnako ako za prvých 9 mesiacov 2021 boli rekordné.