Stredná trieda výrazne trpí – jednak kvôli covidu, jednak kvôli nedostatku polovodičov. Kvôli covidu ľudia – a tiež aj firmy – s dostatočnou ekonomickou silou pre nákup áut strednej triedy začali viac preferovať lacnejšie malé autá, pretože v neistej situácii radšej šetria. A tí, ktorí by si autá strednej triedy predsa len v súčasnosti chceli kúpiť, tak v našich končinách na tie najpredávanejšie musia čakať neúnosne dlho.
Komplikácie pretrvávajú, stredná trieda trpí
A situácia sa ešte bude komplikovať. V čase písania tohto článku (8. novembra) mal Volkswagen v Bratislave tlačovú konferenciu, kde sme si pôvodne mali prebrať na testovanie prvé nové Volkswageny Polo. Napokon sme si ale prebrali Tiguany Allspace, pretože Polo jednoducho nedorazilo, dodávky sa kvôli čipovej kríze oneskorili.
A podľa predstaviteľov slovenského zastúpenia Volkswagenu, ktorí sa na tlačovej konferencii vyjadrili aj k tejto téme, bude kríza kulminovať práve v poslednom kvartáli tohto roku a prvom toho nasledujúceho. Zlepšovať by sa mala začať zrejme až na jar. V súvislosti s tým Volkswagen aj mierne upravil svoje predajné očakávania pre štvrtý kvartál tohto roku.
Čítajte viac Slovenské bestsellery: Toto je TOP 15 SUV a crossoverov za 9 mesiacovAle vráťme sa k autám, ktoré sú hlavnou témou tejto analýzy. Za prvých 9 mesiacov sa na Slovensku predalo 58 719 áut. Z toho patrilo 15 424 do nižšej strednej a strednej triedy. Trhový podiel tejto kategórie je tak 26,47 percenta. A stále klesá, ešte po prvom polroku bol 26,86 percenta, takže len za tri mesiace sa znížil takmer o štyri desatiny percenta.
Keď sme takto zrátali predaje áut segmentov C a CD, teda nižšej strednej a strednej triedy za prvé tri kvartály roku 2021,tak aj naďalej patrí, že dlhodobo sú v ňom dvaja silní hráči – Škoda Octavia a Hyundai i30.
Zmena na čele
Už po prvom polroku sme konštatovali, že Hyundai sa medziročne dotiahol „na dostrel“ dovtedy neohrozenému kráľovi slovenského trhu v tomto segmente. A po ďalších troch mesiacoch, teda na konci tretieho kvartálu tohto roku už Octaviu „zostrelil“ a vystriedal ju na čele slovenského rebríčku najpredávanejších áut nižšej strednej a strednej triedy.
Je však pravdou, že Octavia práve prechádza generačnou výmenou a polovodičová kríza na tento model doľahla tvrdšie. To sa prejavuje aj v predĺžených čakacích dobách, na niektoré verzie Octavií musia klienti čakať takmer rok. Rovnako je na tom aj Superb, ktorý klesol z ôsmej na desiatu priečku. Naopak, darí sa zatiaľ Scale, ktorá, aj kvôli nedostatku Octavií, už atakuje stupne víťazov.
Čítajte viac Králi strednej triedy: Pozrite si 10 najpredávanejších áut na sveteRebríčkom stúpa aj Citroen C4, ktorý na polroku uzatváral prvú desiatku, po troch kvartáloch je už ôsmy. V priamom súboji zatiaľ poráža sesterský Peugeot 308. Ten však práve prichádza na náš trh v podobe úplne novej generácie, vyzerá výborne a je veľký predpoklad, že ak bude na trhu dostatok áut, tak už na konci prvého polroku budúceho roku výraznejšie prenikne do prvej desiatky najpredávanejších áut v tomto segmente.
Je možné, že do konca tohto roku, aj vzhľadom na možnosti výroby konkrétnych automobiliek, príde k ešte jednej zmene v prvej päťke. Preniknúť do nej by mohla Corolla a vystriedala by v nej Golf, ktorý ju aktuálne uzatvára. Ale nechajme sa prekvapiť. Rebríček najpredávanejších áut strednej triedy po deviatich mesiacoch vyzerá takto:
Najpredávanejšie autá v strednej a nižšej strednej triede za prvých 9 mesiacov roku 2021
Umiestnenie | Model | Predaj (I. – IX. 2021) | Po 1. polroku | Náš test |
---|---|---|---|---|
1. | Hyundai i30 | 2 675 | 2. | Pozri test |
2. | Škoda Octavia | 2 532 | 1. | Pozri test |
3. | Kia Ceed | 1 667 | 3. | Pozri test |
4. | Škoda Scala | 1 642 | 4. | Pozri test |
5. | VW Golf | 1 063 | 5. | Pozri test |
6. | Toyota Corolla | 952 | 7. | Pozri test |
7. | Škoda Superb | 772 | 6. | Pozri test |
8. | Citroen C4 | 418 | 10. | Pozri test |
9. | Kia Proceed | 373 | 9. | Pozri test |
10. | VW Passat | 333 | 8. | X |
11. | Peugeot 308 | 262 | 11. | Pozri test |
12. | SEAT Leon | 209 | 12. | Pozri test |
13. | BMW radu 3 | 190 | 16. | Pozri test |
14. | Mazda 3 | 175 | 14. | Pozri test |
15. | Renault Megane | 169 | 13. | Pozri test |
Zdroj: ZAP SR |