Súkromný ‘značkový‘ biznis trvá. Na prenositeľnosť EČV v budúcom roku zabudnite!

Predstavitelia vládnej koalície sa ešte v marci "naparovali" ako v roku 2022 zjednodušia motoristom život. Potom schválenú zmenu potichu stopli. Vraj je na ňu málo času.

16.11.2021 06:00
evidenčné číslo, ŠPZ Foto: ,
Pôvodne mali byť značky na autách (EČV) prenositeľné už od marca budúceho roku. Ale nebudú.
debata (29)

O „prenositeľnosti EČV“, teda o možnosti, že evidenčné čísla na autách nebude nutné pri zmene majiteľa meniť, sme písali prvýkrát začiatkom januára tohto roku.

V článku Budú ‘ŠPZ‘ konečne prenositeľné? Politici prichádzajú s rozumným návrhom! sme informovali, že skupina poslancov zo všetkých štyroch koaličných strán vtedy plánovala na najbližšiu schôdzu Národnej rady predložiť návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke.

Hlavne potichu a nenápadne

Tou najzákladnejšou zmenou, ktorá mala pomôcť odstrániť zbytočnú administratívu bola prenositeľnosť poznávacej značky, respektíve evidenčného čísla vozidla (EČV) zo starého na nového majiteľa a to bez ohľadu na ich trvalý pobyt. Raz pridelené EČV by sa tak mohlo využívať po celý čas fungovania auta v evidencii motorových vozidiel. Menej by platili motoristi pri prepise vozidla a menej by platil aj štát za výrobu EČV. Zároveň sa mal meniť aj formát EČV tak, aby na ňom už nefiguroval okres, v ktorom je konkrétne vozidlo registrované.

policia, policajt, pokuta, kontrola, Čítajte viac Tabuľka s EČV: Kedy ju smie policajt zadržať?

„Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takéto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ vysvetľovali poslanci v dôvodovej správe. Argumentovali aj tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom pri prihlasovaní a zmene držiteľa áut. Znovupoužitie pôvodného EČV podľa nich prináša aj ekologický efekt

Táto zmena napokon bola skutočne aj prijatá, úspešne prešla parlamentom a koncom marca ju podpísala aj prezidentka Zuzana Čaputová.

Štát však napokon evidentne šetriť nepotrebuje aj napriek tomu, že verejné financie sú podľa rôznych analýz vo veľmi zlom stave. Ako informoval v októbri Denník N, platnosť zákona sa posunula z marca budúceho roku až na rok 2023. A to obľúbeným spôsobom tejto vládnej koalície – nenápadným pozmeňujúcim návrhom poslanca za stranu Sme rodina Miloša Svrčeka k úplne inému zákonu.

„Nenahraditeľná“ firma

Takže štát sa rozhodol sa aj naďalej nakupovať predražené značky od súkromnej spoločnosti Turčan Delta, ktorá má na ich výrobu faktický monopol prakticky už od deväťdesiatych rokov minulého storočia. A nielen to, absurdné bolo aj to, že táto súkromná firma vlastnila aj autorské práva na dizajn vyrábaných značiek, vrátane fontu – takže štát vlastne držala v absolútnom šachu.

To sa zmenilo až v roku 2019. Vtedy zmluva s touto zaujímavou spoločnosťou skončila a bolo vypísané výberové konanie na nového dodávateľa EČV. Avšak pomerne neskoro a nekvalitne, takže bolo zrušené. Je však koniec roku 2021 a nového dodávateľa stále nemáme – a to ani po opakovanom vyhlásení nového výberového konania súčasnou vládnou koalíciou. Vždy, keď sa blíži termín ukončenia zadávania ponúk, nejaká iná „zaujímavá“ firma napadne podmienky súťaže a celý administratívny kolotoč začína odznova. Doteraz sa tak stalo už šestnásťkrát!

ŠPZ, značka, dopravný inšpektorát Čítajte viac Lokálpatrioti majú smolu: Na značkách už nebude identifikátor okresu!

A z dôvodu časovej tiesne je podpisovaný so spoločnosťou Turčan Delta jeden dodatok, predlžujúci platnosť zmluvy za druhým. A tej to samozrejme vyhovuje, pre štát totiž vyrába značky približne za 7 eur bez DPH, zatiaľčo v susednom Česku, kde bola podobná situácia to po vybraní nového dodávateľa bez problému ide ani nie za tretinovú sumu. A štát si takto každoročne objednáva takmer milión EČV.

Takže spoločnosť Turčan Delta roky zarába na predražených značkách ročne rádovo milióny eur a bude sa tak diať aj v budúcom roku. Štát neušetrí nič, motoristi neušetria nič a dôvodom je vraj „neschopnosť v krátkom čase pripraviť informačné systémy na všetky zmeny“.

O akom krátkom čase je reč, keď už v januári panovala všeobecná zhoda na ich prijatí a štát sa mohol začať s predstihom na ne pripravovať, už nie je reč. A zmeny boli definitívne potvrdené podpisom zákona prezidentky v marci, kedy sa mohli spustiť všetky potrebné súťaže a tendre. Miesto nich je však opäť ticho a platnosť zákona sa posunula.

Je absurdný systém, v ktorom niekto môže donekonečna napádať konkrétne výberové konanie, spôsobovať štátu de facto každoročne miliónové straty a nútiť aj motoristov platiť správne poplatky vo výške 33 eur za zmeny EČV pri prepisoch áut z okresu do okresu, nehovoriac už o strate času.

Uvidíme, čo sa napokon stane v roku 2023, kto (a či vlastne) bude značky po novom vyrábať. Dovtedy tak bude robiť tak, ako cca posledných 25 rokov, súkromná spoločnosť Turčan Delta, ktorá je evidentne pre štát – a bez ohľadu na to, kto je zrovna pri moci – z nejakých zvláštnych dôvodov jednoducho nenahraditeľná.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #ŠPZ #ečv #poznávacie značky #prenositeľnosť EČV
Články podľa značiek