Predaj nových osobných áut v celej Európskej únii nielenže pokračoval v októbri v poklese, ale dosiahol priam „tragické“ hodnoty. A to sa vôbec nesnažíme dramatizovať. Na Starom kontinente máme za sebou totiž najhorší október od začiatku vedenia štatistík. A nepríjemné je, že tempo poklesu predaja nových áut sa zrýchľuje.
Zatiaľ čo v septembri klesol počet predaných áut približne o necelú štvrtinu, v októbri to bolo takmer o tretinu. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). To uvádza, že v Európskej únii sa predalo v októbri menej ako 665-tisíc osobných áut, čo v porovnaní s októbrom minulého roka predstavuje pokles o 30,3 percenta. Predaj sa tak znížil už štvrtý mesiac po sebe. Pre porovnanie, v septembri predstavoval pokles predaja 23,1 %.
Dvojciferný pokles predaja zaznamenala väčšina členských krajín EÚ. Zo štyroch najväčších ekonomík najväčší pokles evidovalo Taliansko, kde sa predaj znížil o 35,7 percenta. V Nemecku pokles predstavoval 34,9 percenta, vo Francúzsku 30,7 percenta a v Španielsku predaj klesol o 20,5 percenta. Zo značiek sa v októbri výrazne nedarilo koncernu Volkswagen a v rámci neho špeciálne automobilke Škoda Auto.
Čítajte viac V Top 10 je aj Sandero! Toto je 10 najpredávanejších malých áut na sveteZ tohto pohľadu na tom Slovensko nie je až tak zle, ale ako sa hovorí „medzi slepými je aj jednooký kráľom“. Takže ako vyzeral predaj áut v októbri na Slovensku? Celkovo sa v ňom podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) predalo 5 789 osobných áut (kategória M1). To predstavuje medziročný pokles na úrovni 13,2 percenta – v októbri minulého roku sa predalo na Slovensku 6 694 áut. To v porovnaní s najväčšími automobilovými trhmi nie je až tak dramatický výsledok. Pozrime sa však na „predpandémiový“ rok 2019. V ňom sa v októbri predalo na Slovensku 9 436 áut , čo znamená, že oproti nemu ide o pokles na úrovni 38,65 percenta.
Situácia sa zrejme nebude dobre vyvíjať ani vo zvyšných dvoch mesiacoch, keďže čipová kríza kulminuje a tak skoro nepoľaví. V koncerne Volkswagen napríklad predpovedajú, že najhoršie mesiace a najvýraznejší pokles predaja z globálneho hľadiska v ich prípade nastane práve v závere tohto roku a v priebehu prvého kvartálu budúceho roku.
Navyše analytici hovoria, že už doslova „búcha na dvere“ kríza, ktorá sa v konečnom dôsledku môže ukázať ešte vážnejšou, než je aktuálne nedostatok čipov pre automobily. Nedostatkovým by sa mal stať horčík, ktorý sa nedá pri výrobe áut nahradiť a ani sa ním nedá predzásobiť, pretože rýchlo oxiduje.
Čítajte viac Kráľ padol! Najpredávanejším autom strednej triedy už nie je OctaviaTento ľahký kov sa nachádza v celom rade komponentov. Používa sa v rôznych zliatinách, z ktorých sa vyrábajú panely karosérie, palivové nádrže, brzdy, priečne nosníky, závesy kolies či samotné kolesá. Jednoducho, všade, kde sú jeho prednosti vhodné. Problémom je, že 85 percent horčíka pochádza z Číny. Tá kvôli energetickej kríze radikálne obmedzila jeho výrobu. A ten čo vyrobí, bude smerovať prednostne do čínskych automobiliek. Ak sa tak naozaj stane a nepodarí sa nájsť za čínske dodávky náhradu, bude to pre veľké automobilky predstavovať hneď v prvom kvartáli budúceho roku priam katastrofu. Verme, že tento apokalyptický scenár napokon nenastane.
Čítajte viac Horčíková apokalypsa sa odkladá! Automobilky zasiahne až v roku 2022Toto je Top 15 najpredávanejších modelov v októbri 2021 a v zátvorke je ich predbežné poradie za prvých desať mesiacov tohto roka:
– | Model | Predaj 01 – 09 ’21 | Po 10 mesiacoch |
---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia _(pozri náš test) | 297 | (1.) |
2. – 3. | Hyundai i30 _(pozri náš test) | 250 | (2.) |
2. – 3. | Kia Ceed _(pozri náš test) | 250 | (6.) |
4. | Hyundai Tucson _(pozri náš test) | 235 | (4.) |
5. | Kia Sportage _(pozri náš test) | 173 | (9.) |
6. | Citroën C4 _(pozri náš test) | 159 | (30.) |
7. | Toyota Corolla _(pozri náš test) | 157 | (14.) |
8. | Škoda Octavia _(pozri náš test) | 151 | (3.) |
9. | Dacia Sandero _(pozri náš test) | 118 | (22.) |
10. | Škoda Kamiq _(pozri náš test) | 115 | (5.) |
11. | Kia Stonic _(podrobnejšie info) | 101 | (24.) |
12. | Škoda Karoq _(pozri náš test) | 100 | (8.) |
13. | VW T-Cross _(netestovali sme) | 99 | (10.) |
14. | Citroën C3 _(podrobnejšie info) | 98 | (16.) |
15. | Mazda CX30 _(pozri náš test) | 87 | (39.) |