Goodyear: Revolučná pneumatika bez vzduchu sa vraj blíži

Goodyear oznámil, že už testuje pneumatiku, pri ktorej nedostanete nikdy defekt. Do série má však ešte ďaleko.

19.11.2021 12:00
debata (4)
Bezvzduchová pneumatika od spoločnosti Goodyear... Foto: Goodyear
Goodyear - bezvzduchová pneumatika Bezvzduchová pneumatika od spoločnosti Goodyear je ďalším pokusom o revolúciu. Tlak vzduchu v nej nahradia pružné lamely.

Princíp pneumatiky sa za viac ako sto rokov v podstate nezmenil. Vždy ide o gumový valec naplnený stlačeným vzduchom. Ak dôjde k jeho porušeniu, pneumatika stratí tvar a schopnosť niesť hmotnosť vozidla. Navyše to môže byť počas jazdy vysokou rýchlosťou nebezpečné. Samozrejme, existujú pneumatiky s technológiou run-flet, ktoré majú aj bez tlaku zvýšenú nosnosť bočníc alebo pod behúňom špeciálny prstenec, ktorý udrží záťaž. Ide však len o provizórne riešenie. Jednoducho, pneumatiky sa zlepšujú, no len evolučne. Či už ide o zlepšovanie záberu, znižovanie valivého odporu, zvyšovania životnosti či nástup diagnostických čipov, stále ich spája práve nutnosť nahustenia.

pneumatika Continental Čítajte viac Continental bude vyrábať pneumatiky z recyklovaných PET fliaš

Na revolúciu len čakáme. Bude ňou bezvzduchová pneumatika. Teda pneumatika, kde tlak vzduchu nahradia pružné lamely z termoplastu, pri ktorých nebude možné dostať defekt. Zatiaľ sme sa jej ale nedočkali, hoci Michelin sa experimentálnou pneumatikou Tweel pochválil už v roku 2011 a v roku 2019 testoval pneumatiku Uptis. Podobnú pneumatiku testuje aj Bridgestone. No zatiaľ sa žiadna z nich nedostala do sériovej výroby. Maximálne tak vo svete stavebných strojov. Čo ale nie je, môže byť. Teraz sa totiž o slovo hlási americký Goodyear. Oznámil, že v testovacom centre Akron Proving Grounds už testuje nové bezvzduchové pneumatiky na elektrickej Tesle 3.

Testy prebiehajú na elektrickej Tesle 3. Tá... Foto: Goodyear
Goodyear - bezvzduchová pneumatika Testy prebiehajú na elektrickej Tesle 3. Tá musí dať novinke, stavanej na rýchlosť maximálne 160 km/h, poriadne zabrať.

Podľa firmy sú výsledky veľmi sľubné. Pneumatiky sa správajú dobre pri akcelerácii aj pri prudkom brzdení. Zvládať majú maximálnu rýchlosť 160 km/h. Podľa nezávislých testerov však nie sú reakcie revolučných „gúm“ na riadenie také brilantné ako pri tých klasických. Navyše majú mať pri ostrej jazde tendenciu „zakľaknúť“. Hoci Goodyear novej technológii verí, jedným dychom dodáva, že výrobu plánuje až na rok 2030. Aj z toho vidieť, že to nie je také jednoduché a že klasická pneumatika sa do výslužby ešte nechystá. Konkurenčný Michelin si trúfa uviesť svoju pneumatiku Uptis na trh v roku 2024. S ich príchodom by sme sa mali dočkať vyššej životnosti, väčšej bezpečnosti a konečne sa zbaviť stresu z defektu.

AČR - test zimných pneumatík 2021 Čítajte viac AČR: Toto je veľký český test zimných pneumatík! Ovládol ho Bridgestone

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #GoodYear #bezvzduchová pneumatika
Články podľa značiek