O americkej automobilke Rivian sme písali iba pred pár dňami. Po vstupe na burzu sa z nej totiž hneď po Tesle stala druhá najhodnotnejšia americká automobilka. Spoločnosť aktuálne zamestnáva vyše 7-tisíc zamestnancov (v roku 2018 ich bolo len 250). Okrem toho kúpila fabriku Mitsubishi v Illinois, má pobočku v kalifornskom Irvine, kde sa venuje vývoju batérií, ďalšie vývojové stredisko v britskom Chertsey a väčšie či menšie fabriky a vývojové centrá na ďalších štyroch miestach.
Rivian, sídliaci v Kalifornii, na začiatku novembra, keď sa s jeho akciami prvýkrát začalo obchodovať na burze, trhovou hodnotou rýchlo prekonal automobilku Ford. A následne strmo stúpal na hor, deň po zahájení obchodovania s akciami celková hodnota podniku, ktorý doteraz predal len pár stoviek áut prekročila hranicu 90 miliárd dolárov. Je to viac ako hodnota spoločnosti General Motors, ktorá je jedným z najväčších výrobcov áut na svete a vlani predala viac ako 2,5 milióna vozidiel. Rivian sa doslova behom pár dní stal sa americkým výrobcom áut s druhou najvyššou trhovou hodnotou. A to zrejme viac než dostatočne zdvihlo jeho sebavedomie.
Čítajte viac Prichádza nová automobilka Rivian! Už teraz má kapitál vyše 10 miliárd dolárovPôvodne totiž plánoval s koncernom Ford Motor spoločne vytvoriť nový elektromobil. Po až nečakane úspešnom vstupe na burzu sa však Rivian rozhodol vyvinúť nový model bez Fordu. Potvrdili to aj predstavitelia Fordu.
„Rešpektujeme Rivian a viedli sme s ním rozsiahle prieskumné rozhovory,“ uviedol hovorca Fordu pre agentúru Reuters. „Obe strany sa však dohodli, že nebudú nijako spolupracovať pri vývoji vozidiel ani zdieľať platformy.“ A to aj nperiek tomu, že Ford vlastní v Riviane podiel vo výške okolo 12 percent.
Na druhú stranu – trhová kapitalizácia Rivianu je aktuálne 1,5-násobná v porovnaní s Fordom. Stroskotanie plánov na spoluprácu potvrdil aj šéf Fordu Jim Farley. Dôvodom tohto kroku začínajúcej kalifornskej automobilky môže byť aj to, že Ford už predtým zrušil plán postaviť nový Lincoln na šasi a hardvéri Rivianu.