Mercedes-Benz: Stuttgart si patentoval ‘virtuálny defekt‘. Kvôli bezpečnosti!

Snahou automobiliek je, aby mali pneumatiky vždy správny tlak. Nápad Mercedesu-Benz vypustiť z gumy náhle vzduch, tak znie ako číre „bláznovstvo“. Lenže logiku má a súvisí s bezpečnosťou.

24.11.2021 12:00
debata
Systém riadeného náhleho zníženia tlaku v... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - patent na virtuálny defekt Systém riadeného náhleho zníženia tlaku v pneumatike má zvýšiť valivý odpor a tým skrátiť brzdnú dráhu. To ale len v núdzovej situácii.

Automobilky aj pneumatikárske koncerny vyvíjajú systémy, ktoré by dokázali udržať v pneumatikách správny tlak alebo aspoň zabrániť jeho úbytku. A ak to zatiaľ pneumatiky nedokážu, sú vybavené systémom varovania pred stratou tlaku. Je to veľmi dôležité najmä kvôli bezpečnosti. Predpísaný tlak v plášti zaručuje správne chovanie vozidla – pri akcelerácii, brzdení či pri prudkej zmene smeru jazdy. Podhustená či prehustená pneumatika jazdné vlastnosti zhoršuje. O to šokujúcejší sa zdá byť nový patent Mercedesu-Benz, ktorého cieľom je náhly úbytok tlaku v plášti. Nazvať by sme to mohli „virtuálnym defektom“. Na čo je to dobré?

Mercedes-Benz EQS - prvá jazda 2021 Čítajte viac Prvá jazda: Mercedes EQS - ‘elektrický projektil‘ omráči, ale esko z neho nebude

Asi neprekvapí, že v prípade Mercedesu-Benz súvisí novinka s bezpečnosťou. A najmä bezpečnosťou elektromobilov. Ako vieme, tie sú podstatne ťažšie. Napríklad vlajková loď Mercedes-Benz EQS váži 2,6 tony, viac ako off-road triedy G. Je len logické, že pri takýchto hmotnostiach dostávajú zabrať nielen pneumatiky, ale aj brzdová sústava. Tá má síce vďaka rekuperácii o čosi menej práce ako pri bežných autách, ale pri panickom brzdení musí byť i tak dimenzovaná na extrémnu záťaž. A za takýchto okolností nie je vylúčené, že by mohli brzdy zlyhať. Práve virtuálny defekt by mohol prísť na pomoc.

Mercedes-Benz-SL 63 AMG - 2022 Čítajte viac Mercedes-AMG SL: Veľký návrat ku koreňom. Zatiaľ bez elektriny

Mercedes-Benz počíta s tým, že v núdzovej situácii by riadené vypustenie vzduchu z pneumatiky zvýšilo jej styčnú plochu s vozovkou, čím by sa výrazne zvýšil valivý odpor a skrátila brzdná dráha. Pripomína to síce záchranné koleso, ale logiku to dáva. Pochopiteľne, náhle zníženie tlaku by mala pod palcom elektronika v podobe centrálnej riadiacej jednotky a jednotky riadenia tlaku, ktoré vyšlú v kritickej situácii ventilu povel na otvorenie. Mercedes-Benz tvrdí, že systém môže byť užitočný aj pri bežných autách, ale pri elektromobiloch by bol ešte efektívnejší. Najmä preto, že vzhľadom na rekuperáciu sa očakáva, že výkon brzdových systémov elektrických áut sa bude skôr znižovať ako zvyšovať.

Mercedes-Benz EQE SUV - maskovaný prototyp 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQE SUV: Elektrický súrodenec do terénu príde už budúci rok

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #elektromobily #defekt #brzdenie
Články podľa značiek