Koenigsegg má najrýchlejšie reagujúci motor na svete. Za sekundu dá 31 000 otáčok!

Švédska manufaktúra šokuje pravidelne. Teraz sa jej zakladateľ Christian von Koenigsegg pochválil motorom, ktorý má takú chuť do otáčok, že obmedzovač ho musí skrotiť za necelé tri desatiny sekundy.

26.11.2021 12:00
debata (1)
Najrýchlejší spaľovací motor používa Koenigsegg... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko Absolut - 2021 Najrýchlejší spaľovací motor používa Koenigsegg vo svojom hyperšporte Jesko. Má 1 600 koní, takže stovku zvláda približne za dve sekundy.

Koenigseg Jesko je šialený švédsky hyperšport s výkonom 1 600 koní, a to aj bez pomoci elektromotorov. Takže stovku zvládne za približne dve sekundy. Na tomto aute nie je vlastne nič normálne. Je to extrém. A čo prekvapuje, na rozdiel od mnohých konkurentov si Koenigsegg vyvíja motory aj prevodovky sám. Podobne ako preplňovaný 5-litrový 8-valc v Jesku. Teraz sa zakladateľ spoločnosti Christian von Koenigsegg pochválil jednou jeho unikátnou vlastnosťou. Hovorí, že tento motor je najrýchlejšie sa vytáčajúcim agregátom na svete. Na to, aby zvýšil otáčky z voľnobežných 500 za minútu na 7 500 mu totiž stačí len neskutočných 230 milisekúnd?

Úžasný 5-litrový preplňovaný 8-valec má takú... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg - Prekat Úžasný 5-litrový preplňovaný 8-valec má takú chuť po otáčkach, že obmedzovač ho musí začať krotiť necelých 0,3 sekundy po tom, čo stlačíte plynový pedál.

Ak by mal motor na rast otáčok k dispozícii celú sekundu, vyšplhali by sa na teoretických 31 000 za minútu. To ale nie je možné, pretože pri voľnobehu točí motor maximálne spomínaných 7 500 a na ceste 8 500 za minútu. Ďalej ho nepustí obmedzovač. Ako je ale možná takáto neuveriteľná chuť po otáčkach? Súvisí to s viacerými komponentmi. Napríklad s výnimočným plochým kľukovým hriadeľom, teda so zalomením 180 stupňov, ktorý je vyrobený z jedného kusa švédskej ocele Dievar. A váži len 12,5 kg. Je tak najľahší na svete.

Za schopnosťou motora rýchlo sa vytáčať stojí... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko - 2019 Za schopnosťou motora rýchlo sa vytáčať stojí aj táto 9-stupňová prevodovka s ôsmimi spojkami.
Koenigsegg Jesko - 2019
Koenigsegg Jesko - 2019
+11Koenigsegg Jesko - 2019

A potom je tu ďalšia brutálna vychytávka v podobe unikátnej 9-stupňovej prevodovky s ôsmimi spojkami. Vďaka nej nemá motor zotrvačník ani veľkú a ťažkú spojku, čo znamená menšiu zotrvačnosť rotujúcich komponentov. Christian von Koenigsegg tvrdí, že ak má auto najrýchlejšiu prevodovku na svete, musí mať aj zodpovedajúcu pohonnú jednotku, inak sa potenciál sústavy stratí. „Čím lepšie čísla v tomto smere dosiahnete, tým priamočiarejšie bude auto reagovať na vaše povely. Znamená to tiež, že môžete rýchlejšie radiť, pretože ak je motor v reakciách pomalý a dominuje u neho zotrvačnosť, celý proces sa spomaľuje,“ dodáva.

Koenigsegg Jesko Absolut - 2021 Čítajte viac Koenigsegg Jesko Absolut: 1600 koní v elegantnom balení. A s krídlami z F-16!

Na svete je však ešte jeden konkurent. Ten síce nedosahuje výkony motora Jeska, no zato sa vďaka atmosférickému plneniu dostane v otáčkach až na 12 100 za minútu. A to tiež pekelne rýchlo. Potrebuje na to len 300 milisekúnd, takže je možné, že na 7 500 to zvládne rýchlejšie ako motor Koenigseggu. Hovoríme o 12-valci v novom hyperšporte T.50, za ktorým stojí geniálny konštruktér vozidiel F1, ale aj autor McLarenu F1 Gordon Murray. Takže Koenigsegg si bude musieť pravdepodobne vystačiť s titulom najrýchlejšie sa vytáčajúceho preplňovaného motora. Ten absolútny poputuje do Veľkej Británie.

Gordon Murray T.50 - 2021 Čítajte viac Gordon Murray T.50: Geniálny konštruktér F1 opäť šokuje. Stvoril ‘analógový‘ hyperšport s ventilátorom

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Koenigsegg #Koenigsegg Jesko
Články podľa značiek