
Koenigseg Jesko je šialený švédsky hyperšport s výkonom 1 600 koní, a to aj bez pomoci elektromotorov. Takže stovku zvládne za približne dve sekundy. Na tomto aute nie je vlastne nič normálne. Je to extrém. A čo prekvapuje, na rozdiel od mnohých konkurentov si Koenigsegg vyvíja motory aj prevodovky sám. Podobne ako preplňovaný 5-litrový 8-valc v Jesku. Teraz sa zakladateľ spoločnosti Christian von Koenigsegg pochválil jednou jeho unikátnou vlastnosťou. Hovorí, že tento motor je najrýchlejšie sa vytáčajúcim agregátom na svete. Na to, aby zvýšil otáčky z voľnobežných 500 za minútu na 7 500 mu totiž stačí len neskutočných 230 milisekúnd?

Ak by mal motor na rast otáčok k dispozícii celú sekundu, vyšplhali by sa na teoretických 31 000 za minútu. To ale nie je možné, pretože pri voľnobehu točí motor maximálne spomínaných 7 500 a na ceste 8 500 za minútu. Ďalej ho nepustí obmedzovač. Ako je ale možná takáto neuveriteľná chuť po otáčkach? Súvisí to s viacerými komponentmi. Napríklad s výnimočným plochým kľukovým hriadeľom, teda so zalomením 180 stupňov, ktorý je vyrobený z jedného kusa švédskej ocele Dievar. A váži len 12,5 kg. Je tak najľahší na svete.

A potom je tu ďalšia brutálna vychytávka v podobe unikátnej 9-stupňovej prevodovky s ôsmimi spojkami. Vďaka nej nemá motor zotrvačník ani veľkú a ťažkú spojku, čo znamená menšiu zotrvačnosť rotujúcich komponentov. Christian von Koenigsegg tvrdí, že ak má auto najrýchlejšiu prevodovku na svete, musí mať aj zodpovedajúcu pohonnú jednotku, inak sa potenciál sústavy stratí. „Čím lepšie čísla v tomto smere dosiahnete, tým priamočiarejšie bude auto reagovať na vaše povely. Znamená to tiež, že môžete rýchlejšie radiť, pretože ak je motor v reakciách pomalý a dominuje u neho zotrvačnosť, celý proces sa spomaľuje,“ dodáva.

Na svete je však ešte jeden konkurent. Ten síce nedosahuje výkony motora Jeska, no zato sa vďaka atmosférickému plneniu dostane v otáčkach až na 12 100 za minútu. A to tiež pekelne rýchlo. Potrebuje na to len 300 milisekúnd, takže je možné, že na 7 500 to zvládne rýchlejšie ako motor Koenigseggu. Hovoríme o 12-valci v novom hyperšporte T.50, za ktorým stojí geniálny konštruktér vozidiel F1, ale aj autor McLarenu F1 Gordon Murray. Takže Koenigsegg si bude musieť pravdepodobne vystačiť s titulom najrýchlejšie sa vytáčajúceho preplňovaného motora. Ten absolútny poputuje do Veľkej Británie.
