
Ak by ste navštívili tridsaťtisícové talianske mestečko Conegliano, asi by ste si nenechali ujsť príležitosť urobiť selfie s jeho najväčšou dominantou. Nejde však o žiadnu architektúru renesancie, sochu či umelecké dielo. Kolorit tohto mesta totiž takmer päť dekád dotváral starý hrdzavý taliansky sedan. Takých je síce veľa, ale táto Lancia Fulvia vyrobená v roku 1962 stála nehybne zaparkovaná pred trafikou na ulici Ferdinanda Zamboniho takmer päť dekád. Za ten čas si našla obdivovateľov, a to ďaleko za hranicami regiónu. Turisti so zmyslom pre humor, či skôr recesisti sa s Fulviou často fotografovali a snímky zdieľali na sociálnych sieťach. A nielen to, hrdzavú Fulviu nájdete aj panoramatických snímkach Google Streets.

Modrý sedan si tak získal rešpekt. Až taký, že jeho parkovacie miesto bolo vždy bezchybne ohraničené bielou farbou. Aký je ale jeho príbeh? Majiteľom bol od roku 1963 Angelo Fregolent, ktorý má dnes 94 rokov. Pred dlhými rokmi vlastnil novinový stánok a aby ho dokázal zásobovať novinami či tabakovými výrobkami a nemal s prenášaním tovaru veľa práce, parkoval svojím autom priamo pred ním. Tak to bolo až do roku 1974. Keď však Anegelo skončil s podnikaním a odišiel aj so svojou manželkou do dôchodku, nechal zo zvyku Fulviu zaparkovanú presne tam, kde vždy stávala. Odvtedy ubehlo presne 47 rokov. Pamätá si ju dokonca aj guvernér regiónu Veneto Luca Zaia, keď okolo nej chodil ešte ako chlapec do školy. Dnes už ale hrdzavú Fulviu na ulici Ferdinanda Zamboniho nenájdete. Postarali sa to úrady.

Tie akosi stratili trpezlivosť s vrakom, ktorý prekážal v premávke. Napriek tomu, že pán Fregolent, majiteľ Fulvie, platil dodnes poistenie aj cestnú daň, hoci auto nepoužíval. „Táto ulica je veľmi frekventovaná a úzka. Parkovanie je možné len s dvoma kolesami na chodníku, čo robí problémy školákom, ktorí tadiaľ prechádzajú do neďalekej školy. Preto sme sa rozhodli parkovacie miesta zrušiť za účelom uvoľnenia premávky aj chodníkov,“ povedal Claudio Mallamace, šéf miestnej polície. Staručká Fulvia tak musela ustúpiť bezpečnosti. Lenže nostalgia je silná. Počin miestnych mužov zákona nenchal miestnych ľahostajnými.

Vďaka finančnej zbierke obdivovateľov tejto rarity nezamieri Fulvia do šrotu. Prevezená bola na stretnutie klasických áut Auto e Moto d'Epoca v neďalekej Padove, kde ju vystavili s plnou vážnosťou popri nablýskaných veteránoch. Zdá sa, že je zachránená, pretože čoskoro zamieri do rúk reštaurátorov. Za záchranu staručkej Lanie zabojoval Giovanni Berton, vedúci klubu historických áut Serenissima. „Mohli by sme ostať ľahostajní, ale zrodil sa nápad vziať Fulviu na autosalón a vystaviť ju tu, aby neušla pozornosti. Keď ju opravíme, dáme ju do záhrad miestnej školy, na miesto vyrúbaného topoľa. Pán Fregolent s manželkou bývajú neďaleko, a tak budú môcť svoju Fulviu vidieť každý deň priamo z okna,“ popísal ušľachtilý zámer Berton.

Radosť z toho má aj majiteľ, ktorý pre miestne noviny vyjadril uspokojenie nad tým, že jeho auto neskončí podobne ako staručký topoľ. Aj ten totiž patril k symbolom ulice. Lancia má teda šťastie, hoci Fulvia, vyrábaná v rokoch 1963 až 1974, nepatrí k extra vyhľadávaným veteránom. Aspoň nie v podobe sedanu. Oveľa vzácnejšie sú kupé a najmä fastback Sport navrhnutý a vyrábaný slávnou karosárňou Zagato. Fulvia bola pomenovaná podľa rímskej cesty vedúcej z Tortona do Turína. Už v šesťdesiatych rokoch sa mohla pochváliť 4-valcom s rozvodom DOHC či kotúčovými brzdami Dunlop na všetkých kolesách. Výkon niektorých verzií dosahoval až 97 kW!
