Už septembrový rebríček najúspešnejších áut v Európe ukázal, že karty registrácií mieša čipová kríza. Mali sme tu hneď niekoľko anomálií. Tak napríklad elektrická Tesla 3 sa stala v deviatom mesiaci vôbec najpredávanejším modelom európskeho trhu bez ohľadu na druh pohonu, a taký VW Golf, tradičný bestseller, stačil len na štvrtú priečku. Predbehla ho dokonca aj Dacia Sandero, ďalšia zvláštnosť septembrových štatistík. Poradie neodrážalo ani tak záujem zákazníkov o ten-ktorý model, ale o schopnosť automobiliek nové autá zákazníkom vôbec doručiť. No a keďže Tesla problémy s čipmi nemala, ukázala to naplno.
Obdobie anomálií však pokračuje ďalej. Dokladujú to nové dáta JATO Dynamics za október, ktorý bol rovnako poznačený nedostatkom polovodičov. Na niektoré autá sa tak čaká aj viac ako rok, čo pochopiteľne ovplyvňuje registrácie vozidiel, z ktorých sa rebríček zostavuje. Kráľom sa tak stal veľmi nezvyklý model – crossover Peugeot 2008 s 18 109 predanými kusmi, a to napriek tomu, že si medziročne pohoršil o 5,2 percenta. Druhá priečka patrí Renaultu Clio, čo až tak neudivuje. Veď v prvej päťke býva stabilným hosťom. No a tretiu priečku si dokázala opäť udržať Dacia Sandero. Predbehla dokonca aj Peugeot 208 a Ford Focus.
Ešte väčšiu rarity však nájdeme na piatom a šiestom mieste. Patria totiž obstarožným Fiatom 500 a Panda. Autám, ktoré sú na trhu už viac ako desať rokov. Päťstovka si dokonca ako jediná z prvej desiatky v predajoch polepšila! Nestačili na ňu ani Opel Corsa, VW T-Roc či Renault Captur, modely, ktoré uzatvárajú TOP 10. A kde je Golf či Octavia? Tie tu vôbec nenájdete. Európsky trhák vypadol z prvej desiatky snáď po celých dekádach, keď sa jeho odbyt znížil medziročne o neuveriteľných 59 %! Spolu s Octaviou jasne dokumentuje, aké veľké problémy má koncern VW s nedostatkom elektronických súčiastok. Čipy smeruje najmä do značiek a modelov s najvyššou maržou a na tých mainstreamových šetrí.
Rovnako zaujímavé je, že z prvej desiatky sa „vyparila“ Tesla 3. Veď ešte v septembri bola doslova supernovou. Pri elektromobiloch ale často o úspechu rozhodujú dotácie na nákup či daňové bonusy. Len čo sa v niektorej z krajín podmienky zhoršia, predaje padajú na dno. Možno čosi podobné zohralo úlohu aj v prípade amerického elektromobilu. Uvidíme, možno sa agentúra JATO Dynamics k téme Tesly ešte vyjadrí. Zatiaľ totiž poslala do sveta len desiatku najúspešnejších októbrových modelov.
Toto je TOP 10 najpredávanejších modelov za október
Model | Predaj 10/2021 (ks.) | vs. 10/2020 |
---|---|---|
1. Peugeot 2008 | 18 109 | –5,2 % |
2. Renault Clio | 14 639 | –34 % |
3. Dacia Sandero | 14 034 | –8,3 % |
4. Peugeot 208 | 13 978 | –26 % |
5. Ford Focus | 12 704 | –15 % |
6. Fiat 500 | 12 555 | +12 % |
7. Fiat Panda | 12 391 | –35 % |
8. Opel/Vauxhall Corsa | 12 355 | –41 % |
9. VW T-Roc | 12 116 | –19 % |
10. Renault Captur | 12 099 | –34 % |