Revolučný rok 1989 priniesol aj revolučné autá. Týchto 6 nastavilo zrkadlo ‘socíku‘

V roku 1989 padla železná opona. Bol to prísľub, že aj obyvatelia východného bloku sa raz dostanú k moderným autám. Zhodou okolností v revolučných časoch debutovali aj skutočné automobilové „bomby“. Nastavili pravdivé zrkadlo socializmu a nemohúcnosti jeho centrálneho plánovania.

27.11.2021 07:00
debata (122)
Vrcholom socialistického automobilového... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 30 rokov Vrcholom socialistického automobilového priemyslu v revolučnom roku 1989 bola Škoda Favorit. Nebola zlá, ale na nič lepšie sa centrálne riadené hospodárstvo nezmohlo.

Len nedávno sme si pripomenuli revolučné udalosti z novembra 1989. Bol to rok, keď sa zrútila železná opona ako domček z karát. Bol to ale aj výnimočný rok na automobilovej scéne. Dal nám niekoľko úžasných áut, ktoré stoja rozhodne za pozornosť a dodnes ostávajú ikonami, hoci nie všetky boli úspešné. Vo väčšine z nich však debutovali celkom nové technológie, dokazujúce, že automobilový priemysel socialistických krajín zaostal priam o večnosť. Porovnávať ich so súdobou Škodou Favorit, Ladou Samara,či Tatrou 613, ktoré boli vrcholom automobilového priemyslu komunistického bloku, nemá ani zmysel. Týchto šesť áut sa im vzdialilo o celé svetelné roky.

1. BMW 8

Toto úžasné kupé s kódovým označením E31 debutovalo na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Bol to splnený sen Mníchova o 12-valcovom modeli. Aristokratický agregát sa objavil v najvýkonnejšej verzii 850CSi (280 kW). Bol ale len jednou z technologických vychytávok. V tomto aute s výklopnými reflektormi mal premiéru elektronický plyn, bol to prvý „bavorák“ bez stredového stĺpika a bezpečnostnými pásmi integrovanými priamo do sedadiel. Nezabudnuteľné bolo tiež elektrické privieranie dverí a bezrámové okná, ktoré sa po zavretí zasunuli do strechy. Luxus demonštrovali monochromatické zrkadlá, diaľkové centrálne uzamykanie či elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia. Nechýbala ani protipreklzový systém ASC-T, variabilný posilňovač riadenia alebo elektronické tlmiče, ktoré menili tuhosť. Napriek tomu sa rad 8 nestal pre BMW zlatou baňou. Vyrobených bolo len 30 000 exemplárov.

BMW 8 Foto: BMW
BMW 8 BMW 8
BMW 8
BMW 8
+18BMW 8

2. Citroën XM

Citroën predstavil svoju novú vlajkovú loď po nekonečných 55 mesiacoch vývoja. Bol to darček k 70. výročiu automobilky. V tom čase si ešte mainstreamové značky trúfali osloviť tú najnáročnejšiu klientelu a konkurovať napríklad BMW či Mercedesu-Benz. Do futuristického XM vkladal preto Citroën veľké nádeje. Ostal pri ňom verný avantgardným technológiám, ako hydropneumatickému pruženiu, ktoré podporoval úžasný dizajn z dielne talianskeho štúdia Style Bertone. Raritou bolo dvojité zadné okno. Pri otvorení výklopného veka tak ostávala posádka chránená pred nástrahami počasia. Luxus bol zjavný aj z automatickej klimatizácie či variabilného posilňovača riadenia. Rádio bolo možné ovládať priamo z volantu. A pod kapotou pracoval konečne motor 3,0 V6 s výkonom 147 kW, ktorý sa do predchádzajúceho CX nezmestil. Snaženie automobilky bolo korunované ziskom titulu Car of the Year 1989, teda európskeho auta roka. Zákazníci sa ale príliš nehrnuli. V prémiovej triede sa cenila skôr konzervatívnosť, navyše XM nepresvedčil kvalitou.

Citroën XM - 1989 Foto: Citroën
Citroën XM - 25 rokov Citroën XM - 1989
Citroën XM - 25 rokov
Citroën XM - 25 rokov
+33Citroën XM - 25 rokov

3. Honda NSX

Prvá generácia NSX, v USA známej ako Acura NSX, sa stretla v roku 1989 v halách autosalóna v Chicagu s puristickou Mazdou MX-5. Bola ale jej protipólom, skutočný japonským superšportom, či skôr „japonským Ferrari“. Dovoliť si ho ale mohli aj menej majetní zákazníci. O doladenie NSX sa postaral sám slávny Ayrton Senna. Kupé s motorom uprostred bolo prvým sériovým autom, ktorého karoséria pozostávala výlučne z hliníka. Tak ušetrili technici 200 kg hmotnosti. A z hliníka boli aj komponenty podvozka. Vysokootáčkový 6-valec s rozvodom 2 x DOHC mal variabilné časovanie ventilov a titánový kľukový hriadeľ. Takže pri 8 000 otáčkach dával z objemu troch litrov výkon rovných 200 kW! V tom čase čosi neuveriteľné. Acura NSX s ním šprintovala na stovku za 5,03 sekundy. Jednoducho, zem sa zachvela priamo v Maranelle. Po rokoch sa Honda pokúsila svoj slávny superšpot reinkarnovať, no ako vieme, tento hybridný projekt sa skončil de facto fiaskom.

Honda NSX Foto: Honda
Honda NSX Honda NSX
Honda NSX
Honda NSX
+20Honda NSX

4. Lexus LS400

Lexus LS bol asi tým najambicióznejším projektom Toyoty všetkých čias. Potom, čo ovládla americké cesty Corollou či Camry, chcela viac – konkurovať priamo Mercedesu-Benz a BMW. Vytvorila preto značku Lexus. Na novej vlajkovej lodi pracovalo 24 špecializovaných tímov bez finančných a časových obmedzení. Všetci zúčastnení mali zakázané používať štandardné vývojové postupy a akékoľvek už existujúce komponenty zo sériovej výroby. Tak vzniklo celkom 300 nových patentov a 450 prototypov. Výsledok po šiestich rokoch stál za to. Lexus LS400 debutoval v Detroite a bol hlavnou hviezdou tamojšieho autosalóna. Limuzínu s dĺžkou takmer päť metrov poháňal motor 4,0 V8 so 4-ventilovou technikou (194 kW), čo bolo viac, ako mali konkurenti. Zároveň bol najtichším na svete a takmer bez vibrácií. Vlajková loď Toyoty s ním zrýchľovala na stovku za 8,6 sekundy. Na konte mal aj iné prvenstvá. Priniesol napríklad elektricky nastaviteľný volant, elektrochromatické spätné zrkadlá a optitrónové podsvietenie prístrojov, ktoré sa stali viditeľnými až po naštartovaní. Úspech bol taký ohromný, že Mercedesu-Benz a BMW padli predaje v USA okamžite o viac ako 20 %.

Lexus LS 400
Lexus LS 400 Lexus LS 400
Lexus LS 400
Lexus LS 400
+21Lexus LS 400

5. Mazda Miata (MX-5)

Dnes je najpredávanejším roadsterom všetkých čias, no na počiatku išlo o odvážny experiment s nejasným koncom. Japonská značka chcela prísť s autom, konkurujúcim tradičným puristickým britským roadsterom, napríklad z dielne Lotusu. Stálo za tým najmä americké zastúpenie značky. Aj preto sa dizajn rodil v USA, kým technika v Japonsku. Výsledkom bola Mazda Miata, v Európe známa ako MX-5, ktorá debutovala na autosalóne v Chicagu. Bola to rana priamo do čierneho. Ľahučký roadster s plátennou strechou, klasickým „lejautom“, teda s motorom vpredu a poháňanými zadnými kolesami sa stal okamžite hitom. Bol lacný a pri hmotnosti len 940 kg mu 16-ventilový 4-valec s objemom 1,6 litra (86 kW), dával veľmi slušnú dynamiku a hravosť. Miata zrýchľovala na stovku za 8,1 sekundy a dosahovala maximálku 203 km/h. Hovorilo sa o nej ako „Mustangu deväťdesiatych rokov“. A prežila dodnes. Nebola síce technologicky prevratná, ale zhmotnila to, po čom zákazníci už dlho túžili.

Mazda MX-5 Foto: Mazda
Mazda MX-5 Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
+23Mazda MX-5

6. Mercedes-Benz SL

Nový roadster s kódovým označením R107 nahradil pôvodné SL po neuveriteľných osemnástich rokoch. A tomu zodpovedali aj zmeny. Navyše sa podarilo Mercedesu zabodovať s SL práve v čase, keď BMW prišlo na trh s kupé radu 8. SL bol však otvorený roadster pre dvojicu cestujúcich. Jeho plátennú strechu ovládal zložitý elektrohydraulický mechanizmus. Aby siluetu so zloženou strechou nekazil povinný ochranný oblúk, automobilka zo Stuttgatu prišla s pyrotechnickým zariadením, ktoré zložený oblúk pri hroziacom nebezpečenstve prevrátenia vystrelilo za hlavami cestujúcich. Proces trval len 0,3 sekundy. SL tiež prinieslo elektricky nastaviteľné vnútorné spätné zrkadlo, bolo úplne prvé auto s bezpečnostnými pásmi integrovanými do sedadiel a jedno z prvých vybavených bočnými airbagmi. Verzia 600 SL mala pod kapotou 12-valec s výkonom 290 kW, no AMG dokázalo tento 6-liter prevŕtať až na 7,1 litra, čo znamenalo nárast výkonu na 386 kW!

Mercedes-Benz SL - 1989 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SL - 1989 Mercedes-Benz SL - 1989
Mercedes-Benz SL - 1989
Mercedes-Benz SL - 1989
Mercedes-Benz SL - 1989

© Autorské práva vyhradené

122 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mazda #Lexus #Honda #Citroen #BMW
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek