Nová nemecká vládna koalícia je jednoznačne za prechod od spaľovacích áut k elektromobilom. V novej koaličnej dohode sa doslova píše: „Z Nemecka urobíme vedúci trh elektromobility, inovačné miesto pre autonómne riadenie a masívne urýchlime rozširovanie infraštruktúry nabíjacích staníc. Naším cieľom je do roku 2030 mať na cestách aspoň 15 miliónov plne elektrických áut.“ Zdá sa však, že nadšenie rodiacej sa koalície celkom neladí s predstavami samotných Nemcov. Tí sú totiž za väčšiu technologickú pestrosť ako len za presadzovanie batériových elektromobilov.
Čítajte viac Koenigsegg vyvíja palivo budúcnosti. Vulcanol bude zo sopiek!Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre výskum verejnej mienky „forsa“, ktorý zisťoval vzťah Nemcov k elektromobilom a tiež k syntetickým palivám, ktoré sú tiež jednou z alternatív, ako zbaviť dopravu skleníkového CO2. O e-palivách však nie je v koaličnej dohode ani zmienka. Pritom až 58 % opýtaných sa v prieskume vyjadrilo, že pred elektromobilom by dalo prednosť autu so spaľovacím motorom, ktoré by tankovalo klimaticky neutrálne syntetické palivo. A až 88 % tvrdí, že federálna vlády by mala podporovať všetky technické riešenia vedúce k dosiahnutiu klimatických cieľov, nielen podporovať batériové elektromobily.
A ďalším zistením je, že 64 % Nemcov je proti strednodobému či dlhodobému zákazu predaja áut so spaľovacím motorom. Sklamaný z jednofarebného prístupu nemeckej „semaforovej“ vlády je aj Ralf Diemer, výkonný šéf aliancie výrobcov syntetických palív „eFuel Alliancie“. „Existuje európsky systém schvaľovania nových vozidiel. Ak chcete vozidlá na syntetické palivá, treba ich zohľadniť v limitných hodnotách CO2 vozového parku. Formujúca sa federálna vláda sa ale tejto príležitosti vzdáva,“ povedal Diemer. Samozrejme, aj syntetické palivá, ktoré sa vyrábajú z CO2 a vodíka, sú komplexný problém, ale majú svoje nesporné výhody.
Použitím e-palív by automobilový priemysel mohol ostať pri súčasnej technológii spaľovacích motorov. Nebolo by treba meniť tak radikálne celú štruktúru odvetvia. Nebolo by tiež nutné vyrábať také obrovské množstvo akumulátorov, ktoré predstavujú pre životné prostredie veľkú záťaž, už len z hľadiska ťažby vzácnych surovín. Syntetické palivá, či už syntetický benzín, nafta, alebo petrolej, je navyše možné distribuovať rovnakým spôsobom ako palivá z fosílnych zdrojov. To znamená, že by nebola nutná taká rozsiahla výstavby nabíjacích staníc ani potreba výroby dodatočnej elektrickej energie pre elektromobily.
Čítajte viac Syntetické palivá naberajú na vážnosti. Nie sú fikciouProblémom syntetických palív je však vysoká energetická náročnosť výroby e-palív a ich vysoká cena. Ekologické by boli len vtedy, ak by sme elektrickú energiu na elektrolýzu vody získavali výlučne z obnoviteľných zdrojov. Napriek všetkému mnohí odborníci syntetickým palivám veria. Presadzuje ich napríklad aj Porsche, ktoré buduje v Čile závod na výrobu takýchto palív za pomoci veternej energie. Vďaka e-palivám chce udržať čo najdlhšie pri živote svoju legendu – Porsche 911 so spaľovacím motorom. Presne podľa zásady, že problémom pre otepľovanie klímy nie sú spaľovacie motory, ale fosílne palivo, ktoré používajú.