Mercedes-Benz predstavuje jeden elektromobil za druhým. Len tento rok ukázal elektrické modely EQA, EQB a EQS, ku ktorým čoskoro pribudne praktický EQT a pendant triedy E – EQE. Vo vývoji je aj elektrický off-road EQG. Tieto elektromobily doplnia už existujúce modely – SUV EQC a van EQV. Zdalo by sa, že rýchlejšie sa v transformácii na elektrický pohon napredovať ani nedá.
Lenže Mercedes-Benz má na to iný názor. Najstaršia automobilka sveta chce tempo zvýšiť. Stratégiu „Electric First“ nahrádza stratégiou „Electric Only“. Do konca desaťročia chce byť čistou „elektromobilkou“, aspoň v Európe. Predstaví štyri nové batériové platformy a do elektrifikácie investuje astronomických 40 miliárd eur. Pribudnú aj EQE SUV a EQS SUV.
Súčasťou týchto investícií sú aj investície do nových technológií. Napríklad takých, ktoré by umožnili predĺžiť dojazd elektromobilov na 1 000 km, čím by sa minimálne vyrovnali autám s konvenčným pohonom. Presne to má dokázať pripravovaný koncept s nezvyklým označením Vision EQXX. Nebude teda predzvesťou konkrétneho modelu, ale nosičom pokrokových riešení.
Čítajte viac Mercedes-Benz: Stuttgart si patentoval ‘virtuálny defekt‘. Kvôli bezpečnosti!A dlho naň čakať nebudeme. Štúdia sa totiž ukáže 3. januára. Podľa Markusa Schäfera pôjde o kompaktný elektromobil s veľmi nízkou spotrebou elektrickej energie. „Ako mnohí vedia, už dlhšie pracujeme na koncepte EQXX, ktorý bude vôbec najhospodárnejším elektromobilom, aký sme kedy postavili a som veľmi šťastný, že ho už čoskoro predstavíme.“
Štúdia má využiť akumulátory s energetickou hustotou o 20 % vyššou, ako majú batérie vlajkovej lode EQS. To ale stačiť nebude. Potrebná bude aj vysoká účinnosť elektromotorov a k tomu špičková aerodynamika, lepšia ako pri EQS, či nízky valivý odpor. Spotreba elektrickej energie v kilowatthodinách by sa tak mala pohybovať v jednociferných číslach, teda pod 10 kW/h na 100 km.
Na projekte pracuje viacero tímov. Napríklad aj špecialisti Mercedes AMG High Performance Powertrains, ktorí sa venujú vývoju motorov pre F1. Podľa neoficiálnych informácií má mať EQXX koeficient aerodynamického odporu Cx 0,17 a používať články s anódou na báze kremíka. Pohon vraj zabezpečia najúčinnejšie synchrónne elektromotory s permanentným budením a batérie budú pracovať s napätím 800 V.
Čítajte viac Prvá jazda: Mercedes EQS - ‘elektrický projektil‘ omráči, ale esko z neho nebude