Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!

Tlak na automobilky, aby urýchlili prechod na elektromobily, podľa Carlosa Tavaresa ohrozuje nielen pracovné miesta, ale aj kvalitu vozidiel.

06.12.2021 16:00
Carlos Tavares Foto:
Carlos Tavares nahlas povedal len to, čo si mnohí automobiloví manažéri skutočne myslia.
debata (67)

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, pod ktorý patrí 14 rôznych značiek (len pre zaujímavosť a abecedne – Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, FIAT, Chrysler, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM a Vauxhall – teda vlastne tiež Opel), je považovaný za jedného z najlepších a najvplyvnejších automobilových manažérov súčasnosti. A známy je aj niečím iným – nikdy neuznával zdvorilostnú diplomaciu a svoje názory sa snaží vyjadrovať jasne a bez alibizmu. A to aj vtedy, ak idú proti prúdu.

Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov (vznikajúcich pri výrobe elektromobilov) na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť.
Carlos Tavares, Stellantis

A servítku si rozhodne pred ústa nedával ani v rozhovore na konferencii Reuters Next, ktorý sa týkal budúcnosti elektromobility a efektivity výroby elektrických áut. Ostro kritizoval, že vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú podľa neho oveľa vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť.

Bez prepúšťania to nepôjde

Tavares odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 percent v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel. „Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil.

Výrobcovia automobilov by mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut, alebo akceptovať nižšie ziskové marže. Obe tieto cesty však povedú k škrtom, povedal Tavares. Odborárski lídri v Európe a Severnej Amerike už varovali pred stratou desaťtisícov pracovných miest.

Výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala, pripomenul Tavares. Tlačiť na zrýchlenie tohto procesu „bude kontraproduktívne“. Povedie to k problémom s kvalitou – a nielen s ňou, skonštatoval.

Situácia je „na hrane“

Stellantis sa snaží vyhnúť škrtom zvyšovaním produktivity oveľa rýchlejším tempom, než je bežné v tomto odvetví. Počas nasledujúcich piatich rokov musí zvýšiť produktivitu o 10 % ročne, pričom v tomto odvetví je bežný nárast o 2 až 3 %. „Až budúcnosť ukáže, kto to zvládne a kto zlyhá,“ poznamenal Tavares, podľa ktorého je to situácia „na hrane“.

Herbert Diess Čítajte viac Volkswagen vraj plánuje prepustiť až 30-tisíc zamestnancov

Očakáva sa, že náklady na výrobu elektrických vozidiel časom klesnú. Analytici predpokladajú, že batériové elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom by mohli dosiahnuť nákladovú paritu v druhej polovici tohto desaťročia.

Stellantis, rovnako ako ostatní výrobcovia áut so spaľovacími motormi, čelí konkurencii výrobcov čisto elektrických vozidiel, ako sú Tesla, Rivian a ďalší. Ide pritom o oveľa menšie firmy z hľadiska predaja vozidiel a zamestnanosti. Napriek tomu je trhová hodnota Tesly a Rivianu vyššia ako trhová hodnota Stellantisu, vlastníka značiek Peugeot, Citroën, Opel, FIAT, Jeep alebo vysoko ziskových pick-upov Ram.

Tento tlak investorov znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili za cieľ ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon.

rivian Čítajte viac Viete, ktorá americká automobilka je druhou najsilnejšou? To neuhádnete

Podľa Tavaresa by sa vlády mali v rámci klimatickej politiky sústrediť skôr na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.

Stellantis v snahe urýchliť vývoj elektrických vozidiel vyčlenil 30 miliárd eur do roku 2025 na vývoj nových architektúr elektrických vozidiel, výstavbu závodov na výrobu batérií a investície do surovín a nových technológií.

67 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares
Články podľa značiek