Autá dražejú, to je logické. Sú väčšie, lepšie vybavené a potom je tu inflácia. Zlou správou ale je, že tempo zvyšovania cien sa v posledných rokoch prudko zvyšuje. Agentúra JATO Dynamics sa to rozhodla ilustrovať na prípade dvoch Volkswagenov – menšieho Pola a Golfu, teda modeloch, ktoré väčšinu času trónili na prvých priečkach svojich segmentov. Golf je celé tie roky navyše absolútnym európskym bestsellerom, ak si teda odmyslíme turbulencie spôsobené čipovou krízou či občasné zaváhanie jeho ôsmej generácie z dôvodu problémov so softvérom.
Čítajte viac GDV: Ceny náhradných dielov vzrástli za osem rokov o 40 %! Nemá to logikuV oboch prípadoch JATO Dynamics konštatuje, že zákazníci za svoje peniaze dostávajú viac ako v minulosti, ak sa na tieto dve ikony pozrieme z hľadiska rozmerov. Veď dnešné Polo je veľké asi ako piata generácia Golfu a tú štvrtú dokonca prekonáva. A to nehovoríme o raste výkonu, komfortu a vyššej bezpečnosti. Takže rast cien je pochopiteľný. Problém je ale krivka, akou k rastu dochádza. V roku 2002 sa totiž priemerná cena Pola pohybovala na 13 000 eurách, dnes, teda po 19 rokoch, je to ale 21 000 eur. Pričom v období medzi rokmi 2002 až 2010 stúpla cena len o 18 %, kým za poslednú dekádu až o 35 %!
Podobne je to s Golfom. Jeho cena narástla od roku 2002 do roku 2010 o 22 %, ale v porovnaní s rokom 2010 je dnešný Golf drahší až o 37 %! To naozaj nie sú drobné. Spôsobil to ale aj príchod elektrifikovaných verzií, ktoré priemernú cenu Golfu zdvihli. JATO Dynamics tiež upozorňuje, že do deja zasiahol stále vyšší podiel lízingových predajov na celkových registráciách, čím sa z ponuky takmer vytratili najlacnejšie základné verzie. Jednoducho, ak si ľudia investíciu rozplánovali na dlhšie obdobie, trúfli si na drahšie a lepšie vybavené Golfy. A prudký rast cien pokračoval aj v nedávnom období.
Svoje zohrávajú vyššie marže, cez ktoré automobilky financujú vývoj elektromobilov, alebo sa aspoň snažia znížiť straty, ktoré im z predaja elektrických áut, aspoň zatiaľ, vznikajú. Pozrieť sa môžeme napríklad na vývoj cien niektorých modelov Škody – automobilky, ktorá je u nás historickou lídrom trhu. Octavia štvrtej generácie prišla na trh len vlani, napriek tomu sa ani ona zdraženiu nevyhla. Vo februári 2020 ste za základnú verziu 1,0 TSI Active zaplatili 17 790 eur, dnes je to 19 220 eur. Dieselová verzia 2,0 TDI (110 kW) Ambition s prevodovkou DSG stála 26 620 eur, ale dnes nájdeme v cenníku sumu 27 980 eur.
Čítajte viac Absurdné, ceny dvojročných áut stúpli na úroveň nových! Zvlášť na SlovenskuSú to však len drobné v porovnaní s turbulenciami, ktoré sa týkajú aktuálnych modelov, ktoré sú na trhu už niekoľko rokov. Veľké SUV Kodiaq štartovalo v roku 2016 vo verzii 1,4 TSI 4×2 (92 kW) Active na cene 21 690 eur a naftová verzia 2,0 TDI (110 kW) 4×4 s dvojspojkovou prevodovkou DSG a strednou úrovňou vybavenia Ambition na 31 490 eurách. Dnes stoja porovnateľné verzie 27 370, respektíve 37 310 eur. A to je rast, ktorý môže len ťažko vysvetliť inflácia, postupná modernizácia či zlepšenia v oblasti emisných technológií. Podľa všetkého nie sme na konci zdražovania. Aspoň kým nepominie čipová kríza.