Nová štúdia: Elektromobily ohrozia pol milióna pracovných miest!

Štúdia združenia CLEPA ukazuje, že pri radikálnom zákaze spaľovacích motorov môže v Európe v priebehu 5 rokov zaniknúť vyše 350-tisíc pracovných miest.

09.12.2021 16:00
elektromobil, nabíjanie Foto:
Prechod na elektromobilitu nemá len svetlé stránky.
debata (12)

Automobilový sektor tvorí viac ako 5 percent celkovej zamestnanosti vo výrobe v 13 členských štátoch EÚ. Pritom viac ako 60 percent z týchto pracovníkov zamestnávajú subdodávateľské spoločnosti. V reči konkrétnych čísiel dodávatelia pre automobilový priemysel v súčasnosti v celej Európskej únii (27 štátov) zamestnávajú 1,7 milióna ľudí a automobilky priamo ďalších približne 1,2 milióna ľudí.

Pritom približne 600 000 z tých, ktorých zamestnávajú dodávateľské firmy, priamo pracuje na komponentoch, súvisiacich s pohonným systémom, respektíve so spaľovacími motormi. Ich výroba by sa však mala postupne, najmä v dekáde medzi rokmi 2030 a 2040 utlmovať. A aké to bude mať dopady na zamestnanosť?

Vysoká cena za veľké ambície

Tým sa zaoberá nová štúdia Európskeho združenia dodávateľov automobilových komponentov CLEPA (European Association of Automotive Suppliers), ktorá vyšla začiatkom decembra. V skrátenej verzii si ju môžete v angličtine stiahnuť na tomto odkaze a v plnom znení na tomto.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!

Dosiahnutie klimatickej neutrality EÚ do roku 2050 priamo súvisí s ambicióznym plánom na znižovanie emisií v automobilovom sektore. Predbežne platí, že do roku 2035 by mali emisie CO2 pre osobné autá a dodávky klesnúť v porovnaní so súčasným stavom o 100 percent. To znamená faktický zákaz spaľovacích motorov (ICE). Toto rozhodnutie dramaticky ovplyvní životy státisícov ľudí – ako je vyššie spomenuté, až jedna tretina zamestnancov dodávateľských spoločností priamo pracuje na komponentoch, súvisiacich s výrobou spaľovacích motorov.

Štúdia pracuje s niekoľkými scenármi, zohľadňujúcimi rôzne tempo prechodu k elektromobilom. V prvom ráta s tým, že výroba spaľovacích motorov zostane zachovaná a na trhu budú dostupné aj mild hybridy, v druhom vychádza z toho, že spaľovacie motory zostanú len v plug-in hybridoch a tretí počíta s radikálnym prechodom na bezemisné autá.

Vyplýva z nich, že prechod k čistej elektromobilite môže pripraviť do roku 2040 o prácu vyše pol milióna ľudí. V sektore výroby spaľovacích motorov to predstavuje v porovnaní so súčasným stavom pokles až o 84 percent. Najstrmší pokles pracovných pozícií sa očakáva medzi rokmi 2030 a 2035. Za päť rokov by sa ich počet pri radikálnom scenári, spojenom s úplným zákazom spaľovacích motorov znížil až o 359 000.

Nové pracovné miesta

Popri strate pol milióna pracovných miest však treba rátať s tým, že ďalšie vďaka prechodu na elektromobilitu v rôznych oblastiach aj vzniknú. Napríklad vo výrobe komponentov pre batérie a batérií ako takých. Z novovytvorených pracovných miest v tomto segmente bude „na batérie“ pripadať až 70 percent. Aj preto je veľmi dôležité, aby EÚ v tomto smere do batériových tovární výrazne investovala a snažila sa ich budovať na vlastnom území.

Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac Čína začína ovládať už aj svetový trh s elektromobilmi

Konkrétne by podľa štúdie vďaka prechodu na elektromobilitu malo v rôznych oblastiach do roku 2040 vzniknúť približne 224 000 nových pracovných miest. Ak ich „pridáme do rovnice“ a odrátame od vyše pol milióna miest, ktoré s prechodom na ňu zaniknú, znamená to, že do roku 2040 by v automobilovom sektoru malo prísť o prácu približne 275 000 ľudí. Zároveň štúdia upozorňuje, že ani zďaleka si všetci, ktorí pracovali vo výrobe spaľovacích motorov nedokážu nájsť prácu pri výrobe elektromobilov, pretože pôjde o nové technológie, nové spoločnosti a inú potrebnú kvalifikáciu.

CLEPA v štúdii konštatuje, že optimálnym je zmiešaný scenár so zachovaním spaľovacích motorov výlučne ako súčasti mild hybridov a plug-in hybridov vyhovujúcich emisnej norme Euro 7. Pri tomto scenári by bolo možné podľa prepočtov asociácie dosiahnuť do roku 2035 v porovnaní s aktuálnym stavom až 65-percentné zníženie emisií CO2, pričom vplyv na zamestnanosť by bol minimálny, respektíve dokonca pozitívny.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #znižovanie emisií #zákaz spaľovacích motorov #CLEPA
Články podľa značiek