
Čipová kríza spôsobila obmedzenie dostupnosti nových áut. Mnohé značky nemajú prakticky čo predávať. Čakacie lehoty sa predĺžili aj na rok. Zákazníci tak zamierili zo showroomov na trh ojazdených áut. Lenže ani tu nemajú veľa dôvodov na radosť. Áut je zúfalo málo a sú čoraz drahšie. To aj preto, že mnohí sa rozhodli nechať si v súčasnej situácii svoje autá dlhšie, ako pôvodne plánovali.
Hoci sa v októbri zdalo, že trh s „jazdenkami“ po dlhých mesiacoch trochu ožil, november tento optimizmus opäť schladil. Na všetkých trhoch v krajinách V4 sa znížil počet inzerovaných ojazdených áut, a to z októbrových 430 536 na novembrových 388 830. Na Slovensku bol pokles o viac ako 6 000, v Poľsku sa ponuka znížila o vyše 22 000, v Česku takmer o 10 000 a v Maďarsku o necelých 3 500 vozidiel.
V porovnaní s novembrom 2020 v krajinách V4 chýba necelých 15 000 áut, ale oproti predcovidovému roku 2019 ubudlo v ponuke skoro 144 000 vozidiel! Situáciu na sekundárnom trhu nestačí saturovať ani rekordný počet dovezených ojazdených áut zo zahraničia. Vyplýva to z analýzy trhu spoločnosti Aures Holdings, najväčšieho predajcu ojazdených vozidiel v strednej Európe.

„Takéto dynamické zmeny na trhu sme nezažili od ekonomickej krízy v roku 2008. Počet ojazdených áut neustále klesá, ponuka je teda menšia a ceny kontinuálne rastú,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings. Zvýšenie priemerných cien je pritom evidentné vo všetkých krajinách V4.
Na Slovensku cena za rok stúpla o 890 eur, na súčasných 6 990 eur, v Českej republike o 30 000 korún, na 178 000 korún (cca 7 000 eur), v Poľsku sa cena medziročne zdvihla o 3 500 zlotých, na súčasných 22 500 zlotých (cca 4 900 eur) a v Maďarsku si musia zákazníci priplatiť 450 000 forintov, pretože cena ojazdených áut je tam aktuálne 2 149 000 forintov (cca 5 900 eur).
Najčastejšie ponúkaným vozidlom na Slovensku aj v Česku zostáva Škoda Octavia (2 994 ks, resp. 7 666 ks) v Poľsku a v Maďarsku je to Opel Astra (5 989 ks, resp. 1 699 ks). Stredná hodnota veku auta bola v novembri najvyššia pri vozidlách inzerovaných v Poľsku (12,4 roka), nasledovalo Maďarsko (11,8 roka), Česko (10,2 roka) a najmladšie boli na Slovensku (10 rokov). Stav tachometra je opäť najvyšší v Poľsku (medián 183 000 km), najmenej ojazdené sú vozidlá v Česku (150 588 km).
10 najinzerovanejších ojazdených áut vo V4
Slovensko | Česko | Maďarsko | Poľsko |
---|---|---|---|
1. Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra | Opel Astra |
2. Volkswagen Golf | Škoda Fabia | Ford Focus | Audi A4 |
3. Škoda Fabia | Volkswagen Golf | BMW 3 | BMW 3 |
4. Volkswagen Passat | Škoda Superb | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat |
5. Škoda Superb | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf |
6. BMW 3 | BMW 3 | Opel Corsa | Ford Focus |
7. Audi A4 | Ford Focus | Škoda Octavia | Opel Corsa |
8. BMW 5 | Volkswagen Touran | BMW 5 | Audi A6 |
9. Audi A6 | BMW 5 | Suzuki Swift | BMW 5 |
10. Ford Focus | Audi A4 | Audi A4 | Ford Mondeo |
