Stellantis pracuje na elektrifikovaných cestách. Vyrieši to problém dojazdu?

Indukčné nabíjanie elektromobilov počas jazdy nemusí byť fikciou. Vážne sa ním zaoberá už aj štvrtá najväčšia automobilka planéty.

09.12.2021 12:00
debata
Novootvorený testovací areál „Arena Del Futuro“... Foto: Stellantis
Stellantis - elektrifikované cesty Novootvorený testovací areál „Arena Del Futuro“ obsahuje okruh s dĺžkou 1 050 metrov vybavený indukčným nabíjaním. Funkčnosť overuje Stellantis na elektrickom Fiate New 500 a autobuse Iveco e-Way.

Obmedzený dojazd elektromobilov nemusí vyriešiť len nová generácia akumulátorov s vyššou energetickou hustotou, ale aj dodávanie blahodarnej energie elektrickým autám počas jazdy. Postarali by sa o to „elektrifikované“ cesty. Jednoducho by sa známe indukčné nabíjanie integrovalo do asfaltového koberca. Ale až také jednoduché to nie je. Či má takéto nabíjanie šancu, testuje aj štvrtá najväčšia automobilka planéty – koncern Stellantis, ktorý vlastní až 14 značiek pôvodných koncernov PSA a Fiat Chrysler.

VW - indukčná nabíjačka 300 kW Čítajte viac Volkswagen vyvíja bezdrôtovú nabíjačku. Má mať až 300 kW!

Stellantis vybudoval a práve otvoril s množstvom technologických partnerov testovací polygón pre bezdrôtové nabíjanie elektromobilov počas jazdy. Okruh „Arena del Futuro“ má na dĺžku 1 050 metrov a je napájaný výkonom 1 megawatt. Testovacími vozidlami vybavenými dodatočne indukčnou cievkou sú elektrický Fiat New 500 a elektrický autobus Iveco E-Way. Na projekte spolupracujú so Stellantisom aj spoločnosti ABB, Electreon FIAMM Energy Technology, Iveco, Iveco Bus, Mapei, Pizzarotti či viaceré univerzity.

Okruh je napájaný výkonom jedného megawattu. Foto: Stellantis
Stellantis - elektrifikované cesty Okruh je napájaný výkonom jedného megawattu.

Zatiaľ Stellantis nezverejnil žiadne výsledky testov. Napokon, okruh „Arena Del Futuro“ medzi Bresciou a Milánom otvorili partneri len nedávno. Je však naivné si myslieť, že by elektrifikované cesty dokázali nabíjať elektromobily s takou účinnosťou a takým výkonom ako klasické nabíjacie stanice. V každom prípade by však indukčné diaľnice predĺžili dojazd na dlhé trate, čo by bolo veľmi efektívne, pretože elektromobily by nemuseli používať také objemné akumulátory a úmerne tomu by klesla aj vyťaženosť na verejných nabíjačkách.

Švédsko - indukčná cesta Čítajte viac Švédi budujú prvú nabíjaciu cestu na svete. Elektromobily vďaka nej ‘schudnú‘

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #indukčné nabíjanie #Stellantis
Články podľa značiek