Trieda veľkopriestorových „rodinných“ vozidiel v Európe prakticky prestala existovať. Ešte približne pred dvadsiatimi rokmi vďaka svojej praktickosti a univerzalite sa tieto vozidlá predávali pomerne dobre a mnohé automobilky im veštili veľkú budúcnosť. Potom však prišli crossovery a SUV, ktoré mali podobé vlastnosti a pridali k nim jednu zásadnú navyše, ktorá veľkopriestorovým autám chýbala – spoločenskú prestíž.
A to bol začiatok strmého pádu MPV, ktorý sa zastavuje až v tejto dobe – ale to najskôr preto, že vozidlá tejto kategórie narazili v Európe z hľadiska záujmu na úplné dno. Ale ako sa hovorí, aj na tom, že klesnete až na dno je aspoň niečo dobré – máte totiž pod nohami konečné pevnú pôdu, od ktorej sa dá odraziť.
A táto kategória by si to zaslúžila. Máme pocit, že vozidlá, ktoré do nej patria ešte zďaleka nepovedali svoje posledné slovo a s nástupom zdieľanej dopravy a elektromobility sa dokážu nadýchnuť a na trh opäť prídu nielen zaujímavé, ale aj komerčne úspešné modely MPV.
Čítajte viac Samá Ázia! Toto je 10 najpredávanejších SUV na sveteKoniec koncov, zaujímavé modely, ktoré možno zaradiť k MPV, sa z času na čas objavia aj v súčasnosti. Napríklad bavorská automobilka len nedávno predstavila druhú generáciu MPV BMW 2 Active Tourer. Praktický rodinný minivan sa po novom môže pochváliť dynamickejším dizajnom, variabilnejším interiérom a zakriveným displejom z revolučného BMW iX. Pod kapotou má navyše dva nové mild-hybridné motory.
Hyundai tento rok predstavil futuristický rodinný van Staria a vraj by sa mal predávať nielen v Ázii, kde sa vozidlám MPV stále pomerne darí, ale doraziť by mal aj do Európy. Mercedes stále živí triedu B, čo je dobre.
Táto kategória by sa mohla nadýchnuť najmä v súvislosti s príchodom nástupcu Dacie Lodgy, ktorou je Dacia Jogger. Tá práve prichádza na trh v atraktívnom prevedení, so siedmymi miestami v interiéri a už v základe bude možnosť mať LPG. A zverejnené slovenské ceny tohto modelu napovedajú, že v budúcom roku by mohol do predajných rebríčkov – a nielen na Slovensku – prehovoriť pomerne výrazne.
Čítajte viac V Top 10 je aj Sandero! Toto je 10 najpredávanejších malých áut na sveteSúčasná realita je však smutná, veľké a aj stredne veľké MPV sa predávajú len minimálne a sú prakticky na vymretie. Na ilustráciu aspoň pár čísiel. V prvom polroku 2021 sa v Európe predalo menej ako 92 000 stredne veľkých MPV, čo predstavuje medziročný pokles o 26 percent, no v porovnaní s prvými šiestimi mesiacmi roku 2019 predaj minivanov klesá trikrát rýchlejšie ako celkový trh s automobilmi. Za prvý polrok ich podiel na európskom automobilovom trhu klesol len na 1,4 percenta z 2,4 percenta v prvom polroku 2020 a z 3,3 percenta v prvom polroku 2019.
Fakt, že MPV sú v Európe v súčasnosti okrajovou záležitosťou dokazuje aj nasledujúca tabuľka najpredávanejších MPV na svete. Až na malé výnimky sú prakticky všetky v Európe len kuriozitou a väčšina z nich sa do EÚ ani nedováža. Pravdu povediac, ak si pozriete nižšie uvedené fotky, tak pri niektorých možno dodať, že fakt, že ich v EÚ nekúpime asi nikoho príliš mrzieť nebude.