Škoda asi prepustí až 10 000 ľudí. Kvôli elektromobilom

Prechod na elektromobilitu podľa odborníkov spôsobí stratu státisícov pracovných miest a destabilizuje európsku ekonomiku. Celkovo je ohrozených vyše pol milióna pracovných pozícií v automobilovom sektore.

13.12.2021 14:00
Škoda Enyaq iV - výroba 2021 Foto:
Prechod na elektromobilitu spôsobí, že mnohé veľké automobilky prepustia desaťtisíce svojich zamestnancov.
debata (44)

O tom, že tienistou stránkou nástupu elektromobility môže byť reštrukturalizácia automobilového segmentu, spojená so stratou státisícov pracovných miest a výraznou destabilizáciou európskej ekonomiky sa hovorí už dlhšie.

Keď sa začiatkom októbra tohto roku objavili „z kuchyne“ Volkswagenu správy, že koncern bude musieť kvôli prechodu na elektromobilitu prepustiť až 30-tisíc ľudí, mnohí to brali ako informáciu, prinajmenšom pritiahnutú za vlasy. Aj koncern je neskôr dementoval, ale len alibisticky, spôsobom, že „tak hrozné to nebude“. Šéf Volkswagenu Herbert Diess však stále tvrdí, že spolu s elektromobilitou príde výrazná vlna prepúšťania v automobilovom sektore.

Nedávno sa k nemu pridal aj Carlos Tavares, špičkový automobilový manažér a šéf štvrtej najväčšej automobilky sveta, ktorou je Stellantis, ktorý si servítku pred ústa dávať nezvykne. Tavares odhaduje, že elektrifikácia zvyšuje náklady výrobcov o ďalších 50 percent v porovnaní s výrobou konvenčných vozidiel.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!

„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil a dodal, že výrobcovia automobilov by mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut, alebo akceptovať nižšie ziskové marže. Obe tieto cesty však podľa neho povedú k ďalším škrtom a prepúšťaniu.

Nová štúdia Európskeho združenia dodávateľov automobilových komponentov CLEPA (European Association of AutomNotive Suppliers), ktorá vyšla začiatkom decembra hovorí, že radikálny prechod na elektormobilitu spôsobí len v päťročnici medzi rokmi 2030 až 2035 stratu vyše tristotisíc pracovných miest. Viac si o nej môžete prečítať v nasledujúcom článku:

elektromobil, nabíjanie Čítajte viac Nová štúdia: Elektromobily ohrozia pol milióna pracovných miest!

A najnovšie sa ku skeptikom v tejto oblasti pridala aj mladoboleslavská Škoda, presnejšie jej zamestnanci. Českej automobilke hrozí pre zmeny vo výrobe spôsobených prechodom na elektromobilitu v dlhodobom horizonte hromadné rušenie pracovných miest. „Existuje riziko poklesu vyťaženosti a zamestnanosti. V prípade prijatia normy EU7 "hard“ sa zvyšuje riziko straty až 10 000 pracovných miest," uviedli odborári vo svojom týždenníku Škodovácký odborář.

Prijatie spomínanej emisnej normy by pre Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude musieť s veľkou pravdepodobnosťou prestať vyrábať motory 1.0 TSI. K tomu by v prípade schválenia regulácie došlo pravdepodobne po roku 2026.

Thomas Schafer Čítajte viac Škoda prichádza o ďalšieho šéfa. Len po roku a pol

Škoda Auto tak preto musí riešiť napríklad to, čo bude v budúcnosti vyrábať vo svojom závode vo Vrchlabí. Tento závod je v súčasnosti určený na výrobu prevodoviek. Tie však nemajú pri elektromobiloch využitie. Budúcnosť závodu a zamestnancov vo Vrchlabí tak do veľkej miery závisí od toho, či sa automobilke podarí rozšíriť výrobu o ďalší produkt, ktorý nie je prechodom na elektromobilitu ohrozený. Škoda Auto, ktorá v Česku zamestnáva približne 35.000 ľudí, už v tomto roku počty zamestnancov čiastočne znižovala. Robila tak však prirodzenou fluktuáciou, napríklad odchodom ľudí do dôchodku.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #elektromobily #elektromobilita #hromadné prepúšťanie
Články podľa značiek