
Nedostatok nových áut na trhu a rast ich cien z dôvodu čipovej krízy šponuje aj ceny v autobazároch. A to tak, že poprevratové časy, keď sme staré auto predali za viac, ako sme zaň zaplatili keď bolo nové, nemusia byť ďaleko. Potvrdzujú to aj údaje internetového portálu AutoScout24, ktorý analyzoval situáciu na nemeckom trhu, ktorý je najväčším trhom v Európe. Ako ukazujú dáta, prudký rast cien jazdeniek pocítili na vlastnej koži aj Nemci.

AutoScout24 uvádza, že tento rok sa priemerná cena ojazdeného auta vyšplhala na 22 841 eur, čo predstavuje rast 10 %. Rast sa pritom zrýchľuje. Ak totiž porovnáme november 2020 a 2021, došlo k skoku až o 18 %. Za to isté auto tak Nemci zaplatia o 3 726 eur viac. To už naozaj nie sú drobné. Priemerná cena sa pritom vyšplhala na úroveň, za ktorú by si mohli dopriať slušné auto nižšej strednej triedy. Samozrejme, ak by bolo k dispozícii.

Sám šéf AutoScoutu uvádza, že tempo rastu je bezprecedentné a týka sa všetkých segmentov. Pri elektromobiloch sa cena zvýšila o deväť percent na 33 243, pri hybridoch o päť percent na 35 279 eur a pri benzínových autách o osem percent na 25 035 eur. Čo je však zaujímavé, najväčšie zdražovanie sa týka áut upravených na spaľovanie LPG – o celých 20 %! Pravdepodobne pre enormný záujem menej solventného obyvateľstva, ktoré chce tankovaním lacného propán-butánu obmedziť výdavky za rekordne drahý benzín a naftu.

Čo sa týka jednotlivých tried, najväčší posun cien smerom nahor zaznamenali v tomto roku ojazdené autá strednej triedy, ktoré zdraželi o 14 %, a SUV, ktorých cena stúpla priemerne o osem percent na 30 000 eur. Podobný vývoj je aj na Slovensku. Ako uvádza spoločnosť Aures Holdings, priemerná cena jazdeniek stúpla u nás za rok o 890 eur na 6 990 eur. V Česku to bolo o 30 000 korún, na 178 000 korún (cca 7 000 eur), v Poľsku o 3 500 zlotých, na 22 500 zlotých (cca 4 900 eur) a v Maďarsku o 450 000 forintov na 2 149 000 forintov (cca 5 900 eur).