Pandémia ochorenia COVID-19 negatívne ovplyvnila aj stanice technickej kontroly (STK) a s tým spojenú kontrolu technického stavu vozidiel, ktoré jazdia po slovenských cestách.
V predcovidovom období bolo najviac technických kontrol vozidiel počas jari a jesene, v zime a lete bol dopyt podstate slabší. V súčasnej dobe sa však situácia riadi hlavne podľa lockdownov, v rámci ktorých chodí na kontroly na STK menej áut. A to aj napriek tomu, že majú z lockdownu výnimku.
Po zlom roku dobrý
Pre stanice technickej kontroly bol z hľadiska ich činnosti najhorším rok 2020. Počas roku 2021 sa však počty vykonaných kontrol opäť vrátili na predpandemickú úroveň a dokonca ju prekonali. V období prvých jedenástich mesiacov posledného predpandemického roku 2019 vykonali všetky STK na Slovensku spolu 1 384 019 kontrol, po nástupe pandémie v rovnakom období roku 2020 ich bolo len 1 352 840.
V priebehu tohto roku stihli stanice technickej kontroly vykonať už 1 409 179 kontrol, teda najviac za posledné tri roky. Celkové bilancovanie však ešte môže narušiť predvianočný lockdown.
Čítajte viac STK: Mali sme najlepšie autá v Únii! Ale iba na papieri„Hoci služby technickej a emisnej kontroly vozidiel patria podľa vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR medzi tie prevádzky, ktoré nie je počas posledného lockdownu zakázané vykonávať, výkonnosť siete všetkých STK v Slovenskej republike klesla,“ hodnotí súčasnú situáciu Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti Testek, ktorá zabezpečuje kontrolu činnosti STK v rámci Slovenska.
Všetko určujú lockdowny
„Z dlhoročnej praxe vieme, že štandardne bývalo najviac technických kontrol vozidiel na Slovensku vždy na jar a na jeseň. Počas zimného obdobia a taktiež v lete počas prázdnin, býval dopyt po technických kontroláchveľmi slabý. Ale po tieto pandemické roky sa to riadi skôr podľa lockdownov, na jar a jeseň už nie je taký nárast, v lete zase nie je pokles,“ dopĺňa Rybianský.
Čítajte viac Rusko ruší povinné STK áut! Motoristi ich absolvujú len ak chcúJe samozrejmé, že počas lockdownu je nižšia mobilita a áut na cestách je menej ako v bežnej situácii, no motoristi by mali dbať na technických stav svojho vozidla za každých okolností. „V prvom rade treba myslieť na to, že dôsledne a včas vykonaná technická kontrola je základným predpokladom pre to, aby autá jazdiace na slovenských cestách boli bezpečné a zbytočne neškodili životnému prostrediu,“ dodáva Rybianský.