
Naftové motory ešte pred rokom 2015 ovládali Európu. Aféra Dieselgate s emisiami NOx nad nimi však vyniesla rozsudok smrti. Udržali sa už len vo vyšších segmentoch a v úžitkových autách. Inak ich masovo nahrádzajú benzínové plug-in hybridy. Česť výnimkám. Je to zvláštne, pretože ak sa bavíme o nutnosti znížiť emisie skleníkových plynov CO2, je na tom naftový motor s vysokou účinnosťou lepšie ako zážihové motory. A problém s oxidmi dusíka úspešne rieši selektívna katalytická redukcia SCR so vstrekovaním prísady adBlue. Vie to dobre aj samotný Volkswagen, hoci v posledných rokoch tlačí na rýchly prechod k elektromobilom. Dokonca chce byť svetovým lídrom elektromobility.

Krok, ktorý práve prezentuje, by sme od neho naozaj nečakali. Na druhej strane naznačuje, že zdravý rozum ešte vo Wolfsburgu nevymizol. Automobilka zverejnila čosi, čo by sme mohli nazvať „záchranným kolesom pre diesely“. Je ním naftový motor šitý na mieru ekológom. Zredukovať má totiž až 95 % emisií CO2. Ako je to možné? Tajomstvo skrýva v alternatívnom palive, teda nafte s vysokým obsahom biozložiek alebo, ak chcete, parafínovej nafte. Tá sa vyrába z biologického odpadu, akými sú napríklad rastlinné oleje HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Tieto sa reakciou s vodíkom premieňajú na uhľovodíky a môžu sa pridávať do bežnej motorovej nafty v akomkoľvek množstve. Dokonca je možné použiť HVO v čistej forme.

Práve podľa výšky podielu biozložiek môžu potom klesnúť emisie CO2 naftových motorov, ktoré sú zatiaľ nenahraditeľné v SUV či dodávkach, od 70 až do neuveriteľných 95 %. Volkswagen pritom nehovorí o budúcnosti, ale o súčasnosti. Schopnosť spaľovať takúto naftu majú totiž od júna 2021 všetky 4-valcové vznetové motory Volkswagenu. To znamená, že zákazníci v celej Európe, ktorí majú prístup k ekologickej nafte, môžu už teraz prispieť k výraznému zníženiu emisií CO2. Samozrejme, parafínová nafta s takým vysokým podielom biologických zložiek nie je bežne dostupná. No Volkswagen predpokladá, že jej podiel by mohol práva vďaka nemu vzrásť za 10 rokov na 20 – 30 %.

Pre priaznivcov naftových motorov je to nepochybne dobrá správa. Využívanie ekologickej nafty by totiž mohlo oddialiť definitívny koniec dieselov. Chcelo by to však aj záujem Európskej únie tlačiť na príchod syntetických a biologických palív s rovnakou razanciou, s akou Brusel tlačí na elektromobily. Je známe, že problémom nie je samotný spaľovací motor, ale palivo, ktoré sa v ňom spaľuje. Ak je uhlíkovo neutrálne, nepredstavuje jeho použitie hrozbu pre globálne otepľovanie. Krok Volkswagenu zároveň naznačuje, že napriek jednoznačnej preferencii batériových elektromobilov, najmä jeho šéfom Herbertom Diessom, ešte celkom nezanevrel na „klasiku“ a že si necháva zadné vrátka, keby stávka na jedinú kartu nevyšla.