Stellantis v ohrození. Príde trnavská fabrika o svoj kľúčový model?

V Trnave boli pyšní na výrobu európskeho bestselleru Peugeot 208. Zrejme však oň prídu. Vyrábať by sa mal po novom v Afrike a v Španielsku.

17.12.2021 16:00
debata (10)
Na elektrický Peugeot 208 boli v Trnave hrdí.... Foto: TASR
Elektrický Peugeot 208 bol čerešničkou na torte vo výrobnom programe trnavskej automobilky. Jeho výroba sa však asi presunie do Španielska. Na elektrický Peugeot 208 boli v Trnave hrdí. Jeho výroba sa ale zrejme presunie do Španielska.

Carlos Tavares, generálny riaditeľ štvrtej najväčšej automobilky na svete, ktorá vznikla začiatkom tohto roku spojením spoločností Fiat Chrysler (FCA) a koncernu PSA, je známy tým, že si nezvykne dávať servítku pred ústa a vie pomenovať problémy priamo a jednoducho.

Reoganizácie a znižovanie nákladov

V marci tohto roku napríklad talianskym odborárom priamo do očí povedal, že v ich turínskej fabrike sú priame náklady na výrobu áut až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku. A pokiaľ si chcú zachovať konkurencieschop­nosť, treba s tým niečo rýchlo urobiť.

Toto jeho vyjadrenie prišlo takmer v rovnakom čase, keď trnavská fabrika Stellnatisu informovala, že je v hre o novú investíciu v ráde stoviek miliónov. A tú potrebuje ako soľ. Už koncom roku 2020, keď sme ju navštívili pri príležitosti spustenia výroby modernizovaného Citroënu C3 sa jej výrobný riaditeľ vyjadril, že príchod nového modelu je pre nich existenčne dôležitý. I keď v súčasnosti v Trnave vyrábajú úspešné modely Citroën C3 a európske Auto roku 2020 Peugeot 208, vrátane elektrifikovanej verzie e-208, nestačí to.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!

Aj keď je nový model kľúčový a trnavská automobilka patrí v rámci koncernu k tým najúspešnejším, rozhodne nemala novinku vo vrecku. Problémom Trnavy sú totiž pomerne vysoké náklady, vrátane mzdových. Riaditeľ fabriky Stéphan Bonhommeau v tom dokonca vtedy videl najväčší hendikep slovenského závodu. Pri príležitosti nábehu výroby vynoveného Citroënu C3 na tlačovej konferencii povedal: „Máme stabilné náklady, ktoré sa nám príliš nedarí znižovať. Na Slovensku ich ovplyvňujú aj vysoké ceny energií a cena práce.“

Trnava dostane dobré auto, príde však o lepšie

Podľa neho od príchodu nového modelu je trnavská fabrika existenčne závislá. Musela však oň bojovať okrem konkurencie v Španielsku aj s ďalšou v podobe závodov s podobným výrobným programom v Srbsku, Poľsku a v Turecku. Samozrejme, na jar nikto nechcel ani len naznačiť, čo má byť pre trnavský Stellantis tou horúcou novinkou.

V marci sme teda aj my tipovali. Keďže sa v roku 2020 na trnavských linkách objavil facelift Citroënu C3 a nový model sa v Trnave bude vyrábať najskôr koncom roku 2022, a mal by byť elektrický, mohla by to byť práve nová generácia Citroënu C3. Tej aktuálnej totiž bude končiť životný cyklus. Navyše bude postavená na platforme e-CMP, ktorú už aktuálne využíva jej koncernový konkurent – elektrický Peugeot 208. Popri Citroëne C3 by to mohol byť teoreticky aj elektrický Opel Corsa.

Stellantis - motor 1,6 HDI z Ruska Čítajte viac Stellantis sťahuje výrobu dieslov do Ruska! Odtiaľ sa vrátia späť

Napokon zrejme všetko bude inak a naša predpoveď bola chybná. Aktuálne to totiž vyzerá tak, že Trnava dokonca príde o svoj aktuálne najdôležitejší model, ktorým je európsky bestseller Peugeot 208. Výroba európskeho bestselleru a auto roka 2020 má smerovať na juh Európy a dokonca aj do Afriky. Informoval o tom koncom minulého mesiaca francúzsky magazín L'argus. Ako to má teda konkrétne vyzerať?

Prednosť dostala Afirka a Španieli

Peugeot 208 by sa skutočne mal v roku 2023 prestať v Trnave vyrábať. Trnavská fabrika by sa následne mala zamerať na výrobný program s pracovným názvom „Smart cars“. Mal by sa tam teda vyrábať Citroën C3, pridal by sa k nemu Citroën C3 Aircross a napokon aj Opel.

ACC1 Čítajte viac Vzniká európsky batériový megakoncern. Konečne

Nie však Corsa, ako sme sa domnievali my, ale nový Opel Crossland – a to od roku 2024. A čo sa stane s Peugeotom 208? Výroba všetkých verzií so spaľovacími motormi pod kapotou by sa podľa francúzskeho magazínu mala kompletne presunúť do Afriky, konkrétne do fabriky v meste Kenitra v Maroku. Elektrická verzia tohto modelu s označením e-208 by sa spolu s elektrickým Oplom Corsa vyrábala v španielskej Zaragoze.

Peugeot 208 bol pre Trnavu ťažiskovým modelom, jeho odchod bude stratou, aj keď ho nahradia dve dobre zavedené novinky. Z dlhodobého hľadiska by bolo pre Trnavu výhodné, ak by v portfóliu zostalo čo najviac elektrifikovaných verzií. Tie však budú výrobnou náplňou hlavne v západoeurópskych fabrikách.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #PSA Peugeot Citroën #Peugeot 208 #Stellantis Trnava #trnavská automobilka
Články podľa značiek