V novembri 2021 registrácie osobných áut v Európskej únii v tomto roku klesli už piaty mesiac po sebe (medziročne o 20,5 percenta), celkovo sa predalo 713 346 áut. Z hľadiska objemu ide o najnižší novembrový výsledok v histórii od roku 1993, teda za takmer posledné tri dekády.
Dvojciferné straty naďalej devastujú mnohé trhy EÚ, vrátane troch zo štyroch hlavných: nemeckého (-31,7 percenta), talianskeho (-24,6 percenta) a španielskeho (-12,3 %). Iba Francúzsko zaznamenalo minulý mesiac miernejší pokles, konkrétne o 3,2 percenta. Medziročne stúpli predaje len na troch trhoch a to v Bulharsku, Írsku a Slovinsku.
Pozrime sa bližšie na celkové predaje za prvých 11 mesiacov tohto roku. V období od januára do novembra 2021 bolo celkovo v Európe (EÚ + EFTA + UK) podľa ACEA registrovaných 10 824 670 automobilov, čo je len o 0,8 % viac ako za rovnaké obdobie minulého roka.
Čítajte viac Samá Ázia! Toto je 10 najpredávanejších SUV na sveteAk sa však pozrieme čisto na krajiny EÚ, tak v nich sa predalo za prvých 11 mesiacov 8 904 900 áut, čo je medziročný pokles o 0,4 percenta. Potvrdzujú sa tak odhady, že kvôli nedostatku výrobných komponentov budú tohtoročné predaje nakoniec na úrovni minulého roka, o ktorom si všetci mysleli, že kríza v ňom vďaka sérii tvrdých lockdownov kulminovala. V skutočnosti však pokračuje a je rovnako intenzívna.
Najmä vďaka výraznému medziročnému nárastu predaja áut na jar (v marci cca o 87 percent a v apríli dokonca o 219 percent) sú stále tri zo štyroch najväčších trhov EÚ od januára do novembra 2021 v čiernych číslach. Konkrétne Taliansko (+8,6 %), Španielsko (+3,8 %) a Francúzsko (+2,5 %). Na druhej strane v Nemecku sa registrácie nových áut v porovnaní s minulým rokom ďalej oslabili (o 8,1 %) a kríza s predajom nových áut tam naberá nebezpečný rozmer.
Predaj áut v Európe za prvých 11 mesiacov roku 2121:
– | Značka | Predaj 1–11/21 [ks] | Rozdiel 20/21 [%] | Trh. podiel [%] |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 179 339 | –1,7 | 10,9 |
2. | Peugeot | 663 950 | –0,8 | 6,1 |
3. | Toyota | 659 056 | +13,1 | 6,1 |
4. | BMW | 633 164 | +4,9 | 5,8 |
5. | Renault | 611 542 | –16,6 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 582 437 | –12,4 | 5,4 |
7. | Audi | 551 913 | +1,1 | 5,1 |
8. | Škoda | 543 623 | –6,5 | 5 |
9. | Ford | 488 537 | –17,4 | 4,5 |
10. | Hyundai | 472 852 | +24,3 | 4,4 |
11. | Kia | 470 581 | +21,7 | 4,3 |
12. | Opel/Vauxhall | 450 856 | +1,7 | 4,2 |
13. | Fiat/Abarth | 444 808 | +0,9 | 4,1 |
14. | Citroën | 414 620 | +1,4 | 3,8 |
15. | Seat/Cupra | 375 173 | +11,0 | 3,5 |
16. | Dacia | 366 783 | +0,3 | 3,4 |
17. | Volvo | 262 162 | +3,9 | 2,4 |
18. | Nissan | 228 115 | –12,3 | 2,1 |
19. | Mini | 156 574 | +0,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 146 338 | +9,4 | 1,4 |
Zdroj: ACEA |
(Tabuľka obsahuje údaje za prvých 11 mesiacov roku 2021 z regiónov EÚ + EFTA + UK, štvrtý stĺpec predstavuje medziročný rozdiel oproti roku 2020, piaty aktuálny trhový podiel značky)
Ak sa na tabuľku pozrieme podrobnejšie, ukáže sa, že za prvých 11 mesiacov najvýraznejšie vzrástli predaje značkám Hyundai a Kia (v oboch prípadoch o viac než 20 percent), o 13 percent stúpli predaje Toyote a o 11 Mazde. Jedinou európskou značkou, ktorá zaznamenala podobný efekt je SEAT/Cupra, hlavne však preto, lebo v krátkom čase obnovila, respektíve modernizovala takmer celé svoje portfólio. Výrazný prepad predaja v tomto roku zaznamenali Ford, Renault a Mercedes-Benz. Z ázijských automobiliek výraznejšie klesol v tomto roku len Nissan, ktorý však je úzko v rámci aliancie napojený práve na Renault.
Zaujímavé sú medziročné porovnania za november, ukazujúce, že nožnice medzi európskymi a ázijskými automobilkami sa roztvárajú ešte viac. Ford klesol v minulom mesiaci takmer o 44 percent, Volkswagen o 36,5 percenta, Mercedes-Benz takmer o 25 percent. Viac ako 20-percentný pokles predaja medziročne zaznamenali aj SEAT, FIAT, Opel, Škoda, Audi, Peugeot a Renault. S výrazným, viac ako 20 percentným poklesom predaja sa k nim pridala jediná ázijská značka – Mazda. Naopak – v rovnakom čase vzrástol predaj kórejskej značke Hyundai takmer o 42 percent a Kii skoro o 20 percent.
Ukazuje sa, že záver tohto roku a začiatok toho budúceho budú pre neázijské automobilky veľmi ťažké. Nedávno to potvrdil aj Volkswagen, ktorý očakáva zásadný pokles predaja ešte aj začiatkom roku 2022.
Čítajte viac Šéf firmy Bosch: Európsky automobilový priemysel je príliš závislý od Ázie!Táto situácia naplno odhalila rozdiel v prístupe k výrobe medzi ázijskými a európskymi, respektíve aj americkými automobilkami. Tie európske v snahe minimalizovať náklady a maximálne zefektívniť výrobu prešli na obchodný model just-in-time. V ňom mali minimálne vytvorené zásoby a množstvo potrebných dielov nakupovali od tretích strán až vtedy, keď ich práve potrebovali. A keď prišli minuloročné výkyvy predaja, objednávky dielov stornovali a dodávatelia sa preorientovali inam. A pri následnom oživení trhu, zistili, že nemajú od koho nakupovať a celý systém sa im zrútil ako domček z kariet. Vznikla kríza s nedostatkom polovodičov a postupne aj ďalších materiálov.
Ázijské automobilky sa skôr snažili vyrábať maximum komponentov vo vlastnej réžii a mať dostatočné zásoby. To síce zvyšuje náklady na skladovanie a zdražuje aj samotnú výrobu, no v prípade krízy nie sú závislé od tretej strany a dokážu pre seba vyrábať toľko, koľko potrebujú. Aj preto je v tomto roku tak obrovský rozdiel medzi predajmi automobiliek Hyundai a Kia na jednej strane a väčšiny veľkých európskych automobiliek na druhej.
Tie európske už tiež pochopili, že závislosť na desiatkach subdodávateľov robí celý ich výrobný proces krehkým a zraniteľným, platia za to však vysokú cenu. Aj preto sa snažia v súčasnosti získať väčšiu autonómiu a zakladajú spoločné európske podniky na výrobu batérií, alebo masívne investujú do potrebných výrobných technológií a kapacít, ktoré im umožnia získať väčšiu kontrolu nad vlastnou produkciou. To je však zatiaľ beh na veľmi dlhú trať.