Kupujete jazdené auto? Týmto doplnkom výbavy sa radšej vyhnite!

Niektoré luxusné výbavové prvky v jazdených autách síce potešia, ale v konečnom dôsledku vás môžu vyjsť poriadne draho. Patria k nim napríklad adaptívne tlmiče alebo elektrický kufor.

22.12.2021 05:00
Kia e-Niro - servis Foto:
Niektoré luxusné výbavové prvky sa pri starších autách kazia častejšie, je lepšie ich oželieť. (Ilustračné foto)
debata (21)

V polovici toho roku sme písali o autách, ktorým je lepšie sa pri kúpe „jazdenky“ radšej oblúkom vyhnúť. Vychádzali sme z dát siete technických kontrol TÜV, ktorými ročne prejdú milióny áut a majú preto nesporne svoju výpovednú hodnotu. Ako veľmi poruchové sa počas nich ukázali Citroën Berlingo, Fiat Punto, Renault Kangoo, Renault Twingo, VW Sharan (SEAT Alhambra), VW Passat CC a hneď niekoľko modelov Dacie, napríklad Logan, Duster, Lodgy, Dokker a aj Sandero. Viac na túto tému nájdete v nasledujúcom článku:

TUV Report 2012 ilustracni 10 800 600 Čítajte viac TÜV: Toto je ‘Sedem nespoľahlivých’. Radšej sa im vyhnite

V ďalšom článku sme sa tento rok venovali aj tomu, kto vyrába spoľahlivé a kto nespoľahlivé motory. Nemci, ako etalón kvality však v tomto porovnaní skončili až na chvoste rebríčka. Tentokrát ako podklad slúžil rebríček spoľahlivosti motorov britskej poisťovne Warranty Direct. Na vrchole sa možno prekvapivo umiestnil Renault. Možno nevyrába najspoľahlivejšie autá, čo dokladujú dáta z TÜV Reportu, ale motory rozhodne áno. Ich index poruchovosti je len 10,26 %.

A aj na ďalších priečkach 40-miestneho rebríčku nájdeme značky, ktoré v nás veľkú dôveru, ak sa na nepozrieme komplexne, nevyvolávajú. Nasledujú totiž Chrysler a Chevrolet pred prémiovými a drahými Bentleymi a Maserati. Až za nimi sa nachádzajú výrobcovia, ktorých pozícia predsa len viac ladí s ich povesťou. Skvelé motory má totiž aj Volvo, Lexus, Nissan (používa aj motory Renault) a Suzuki. takú Toyotu (14.) nájdeme až za Fiatom. Nepochlapila sa ani Mazda (21.), Honda (23.) a už vôbec nie Mitsubishi (33.), ktoré je temer na chvoste rebríčka.

A kde sú nemecké značky? Tak tú najlepšiu nájdeme až na 15. priečke. Je ňou Mercedes-Benz. Porsche, inak synonymum kvality, padlo až na 22. miesto, hlboko za Fiat. Z koncernu VW je na tom najlepšie Škoda, lenže je až na pozícii s číslom 26. Stále je na tom však lepšie ako VW (30.), Seat (38.) a najmä predposledné Audi (39.), za ktorým nasleduje už len Daihatsu (40). O spoľahlivých a nespoľahlivých motoroch sme podrobne písali v tomto článku:

Trochu iný pohľad zvolili na spoľahlivosť áut spoločnosť Cebia, zaoberajúca sa ich preverovaním. Tá sa nepozrela ani na značky, ani na konkrétne modely a ani na motory. Zamerala sa na výbavové prvky, ktoré sa zvyknú najviac kaziť a ktoré je možno lepšie v jazdenom aute nemať, aj keď mnohé z nich zvyšujú jeho komfort. Ich oprava totiž môže pôvodne výhodnú kúpu značne predražiť. A ktoré sú to?

Adaptívne tlmiče

Adaptívne tlmiče umožňujú využiť viacero... Foto: Honda
adaptivne tlmice Adaptívne tlmiče umožňujú využiť viacero jazdných režimov.

Adaptívne tlmiče sú typické najmä pre vozidlá z koncernu Volkswagen, teda pri značkách Volkswagen, Audi, ale napríklad aj pri škodovkách. Sú to elektronicky ovládané kvapalinové tlmiče, ktoré vedia meniť svoju tuhosť a tým aj charakter jazdy. Voľbou jazdných režimov si možno podvozok prepínať medzi športovým normálnym a komfortným režimom. Zaujímavá funkcia, ktorú si však väčšina vodičov párkrát vyskúša a nakoniec jazdí väčšinu času v jednom z ponúkaných nastavení. Nemilé prekvapenie ich potom ale čaká pri výmene týchto tlmičov – sú výrazne drahšie ako tie klasické. Pokiaľ klasický tlmič stojí menej ako sto eur, adaptívny môže stáť aj vyše tristo. A to môže pro jazdenom aute opravu zásadne predražiť.

Xenónové svetlá

Xenónové svetlomety Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Xenónové svetlomety

Full LED svetlá by sme u starších jazdených áut hľadali márne, xenónové sa však vyskytujú u pôvodne drahších áut bežne. Pravdou je, že vyzerajú na každom aute oveľa lepšie ako halogény a ak sú v poriadku, aj lepšie svietia. U starších áut však možno pozorovať, že xenónové výbojky sa pomerne rýchlo vypaľujú a ich svietivosť klesá. Už u 10 rokov starého auta môžu xenóny svietiť výrazne horšie ako „žlté“ halogénové svetlá. Aj z toho dôvodu výrobcovia prešli na LED svetlá, ktorých výkon časom neklesá. Ak treba xenónové svetlo vymeniť, je to opäť veľmi drahá vec, jeho cena môže presiahnuť aj 500 eur.

Elektrický kufor

Stačí zatlačiť tlačidlo a veko batožinového... Foto: Václav Lipavský
Volvo XC60 kufor3 Stačí zatlačiť tlačidlo a veko batožinového priestoru sa zavrie samo - až pokiaľ sa systém nepokazí.

Elektrické otváranie a zatváranie nikto poriadne nepotrebuje, ale skoro každý chce. V prípade poruchy vám môže takto ovládaný kufor pripraviť naozaj horúce chvíľky – buď ho nemožno otvoriť, alebo sa nedá zavrieť. Vymeniť sa potom musia buď elektrické vzpery (napr. pri Volve XC60 stojí jedna vzpera okolo 250 eur) alebo pridružená elektronická jednotka.

Zabudovaná navigácia

Staršie navigácie majú zväčša neaktuálne mapové... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, volant, navigácia, povinná výbava, príplatková výbava Staršie navigácie majú zväčša neaktuálne mapové podklady.

Zabudované navigácie nie sú veľmi dobré ani pri niektorých nových autách, nieto ešte pri tých ojazdených. Možno ju v aute párkrát vyskúšate, potom sa ale aj tak vrátite k osvedčeným aplikáciám v mobilnom telefóne. Vstavané navigácie zväčša využívajú staré mapy, ktoré sa neaktualizujú (a ak áno, je to drahé) a väčšinou preto neposkytujú aktuálne dopravné informácie. Oveľa užitočnejšie sú funkcie Apple Carplay a Android auto – tie budú v jazdenom aute veľkou výhodou. Umožňujú totiž jednoduché prepojenie vozidla s vašim smartfónom a využívanie väčšiny funkcií vrátane navigácie s aktuálnymi mapovými podkladmi.

Vzduchový podvozok

Vzduchový podvozok je pomerne exkluzívnou...
vzduchovy podvozok Vzduchový podvozok je pomerne exkluzívnou záležitosťou.

Vzduchový podvozok je stále výsadou luxusných vozidiel, majú ho však aj relatívne lacné jazdené autá, napríklad Tuareg, Phaeton, Land Rover Discovery a ďalšie. Vzduchové odpruženie je spoľahlivé, kazí sa minimálne, ale keď, potom to už nie je lacná záležitosť. Najčastejšou poruchou je vadný kompresor, ktorý už nedokáže natlakovať mechy – auto klesne, občas natoľko, že nie je schopné ďalšej jazdy . Oprava kompresory stojí okolo 800 eur, oprava vzduchového mechu (každé koleso má štyri) vyjde okolo 300 eur.

Strešné okno

Strešné okná môžu mať problém s tesnením. Foto: Václav Lipavský
Kia Sportage Strešné okná môžu mať problém s tesnením.

To je jedna z najproblema­tickejších častí jazdených áut. Jeho tesnenia starnú a strácajú tesniacu schopnosť. Kvalitné pretesnenie nie je lacné a nie vždy sa podarí a do auta opakovanie „tečie“. Ak sa chcete vyhnúť zbytočným výdavkom, túto vymoženosť si radšej odpustite.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Cebia #jazdené autá #ojazdené autá #opravy áut
Články podľa značiek