O slovenskom lietajúcom aute AeroMobil píšeme už takmer desať rokov. Spoločnosť AeroMobil Company totiž vznikala ešte v roku 2010. Stál za ňou aj slovenský dizajnér Štefan Klein, konštruktér a tvorca myšlienky lietajúceho auta, ale aj známy podnikateľ Juraj Vaculík. Odvtedy sa však pomery zmenili a Klein založil vlastnú spoločnosť, ktorá pracuje na konkurenčnom lietajúcom aute AirCar. Pôvodný projekt AeroMobilu, ktorý sa však už neprezentuje ako čisto slovenský, ale ako projekt z „Pdunajskej nížiny“, však neustále napreduje a dokonca sa chystá do finále.
Dôkazom je prvá prezentácia AeroMobilu v USA, a to na výstave Art Basel v Miami. Spoločnosť tvrdí, že prvé lietajúce autá sa dostanú k zákazníkom v roku 2023. Samotný AeroMobil definuje ako prirodzenú evolúciu superšportov. Má mať v sebe gény modelov BMW, Aston Martin, McLaren, Mercedes-Benz či Ferrari. Pritom má byť riešením aj pre zaostalejšie regióny bez infraštruktúry. Vzniesť sa totiž dokáže na trávnatej ploche dlhej 400 metrov a na pristátie potrebuje iba 300 metrov. Nie je teda odkázaný na klasickú infraštruktúru, no vie ju využiť ako tú pre autá, tak aj tú pre lietadlá.
Pozrite si let AeroMobilu
Z auta na lietajúci stroj sa AeroMobil premení v priebehu troch minút. A podobne trvá transformácia opačným smerom. Celý proces je plne automatizovaný. AeroMobil má vo finálnej verzii dĺžku 6 100 mm a po rozložení krídiel rozpätie 8 800 mm. Poháňa ho hybridný preplňovaný motor s výkonom 224 kW. Adaptívna prevodovka zabezpečuje sprevodovanie na cestách, ale aj vo vzduchu, keď je stroj poháňaný tlačnou vrtuľou. Na jednu nádrž dokáže AeroMobil prejsť v cestnej premávke v dvojmiestnej verzii 520 km a podobne je to pri lete. Kým však na asfalte je maximálka 160 km/h, vo vzduchu je to o 100 km/h viac.
Stroj absolvuje od septembra 2020 intenzívne letové skúšky a má za sebou aj 10 000 hodín letových simulácií. Vybavený je pokročilou avionikou. O bezpečnosť sa stará karbónová klietka okolo posádky a záchranný padák pre celé lietadlo. AeroMobil má leteckú certifikáciu CS 23. Okrem dvojmiestnej verzie pripravuje spoločnosť AeroMobil Company aj 4-miestnu, ktorá by mala prísť na trh o dva roky neskôr, teda v roku 2025. Cena novinky sa má pohybovať medzi cenou superšportov a cenou malých lietadiel. Lacná „hračka“ to teda určite nebude. K úspechu však potrebuje schválenia pre lietadlo aj auto, a to v rôznych regiónoch sveta.