
Aj Veľká Británia je krajinou, ktorá podporuje elektromobilitu. Napokon, v pláne má ako jedna z prvých krajín zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. A to už v roku 2030. Hybridy skončia o päť rokov neskôr. A keďže elektromobily sú drahšie ako konvenčné autá, podporuje ich predaj dotáciami. Lenže štátna pokladnica nie je bezodná. Podpora elektromobilov je drahá, čím je ich viac, tým drahšia, a navyše štát prichádza o daň z uhľovodíkových palív. Takže je logické, že vláda Borisa Johnsona pristúpila už v marci k prvému obmedzeniu priamych dotácií na kúpu elektromobilov.
Dovtedy si mohli Briti odpočítať z cenníkovej ceny 3 000 libier, ak sa rozhodli pre kúpu elektromobilu, ktorého cena nepresahovala 50 000 libier. V marci sa však maximálna cena elektromobilu znížila na 35 000 libier a výška dotácie na 2 500 libier. A teraz prišlo k ďalšiemu obmedzeniu. Elektromobil nesmie stáť viac ako 32 000 libier, no i tak bude dotácia o 1 000 libier nižšia, teda len 1 500 libier na auto. Samozrejme, že s týmto krokom, najmä znížením maximálnej ceny elektromobilu, vypadli z hry mnohé elektromobily, ktoré predtým mali nárok na štátnu podporu. Automobilky na to zareagovali znížením ceny týchto modelov a dokonca museli znížiť aj cenu tých elektromobilov, ktoré limit splnili, ale stali sa po zlacnení tých drahších relatívne drahé.

Už pri marcovom znížení dotácií sa stal z večera do rána priam zázrak. Tak napríklad Nissan Leaf 62 kWhe+ Tekna zlacnel razom z 37 710 na 32 445 libier, teda o 5 265 libier. Podobne sa zachovali aj značky Citroën a Opel. Zlacňovalo aj BMW. Cena jeho i3 klesla o 6 000 a i3s dokonca o 7 500 libier. A teraz pád cenníkových cien pokračuje. Uveďme príklad Opelu Corsa-e a Mokka-e. Ich cena padla z 27 805 na 25 805 libier, respektíve z 31 365 na 29 365 libier. Oba elektrické modely teda zlacneli o 2 000 libier. Keďže k zmene došlo len tento týždeň, budeme pravdepodobne svedkami zlacňovania aj ďalších elektromobilov ďalších značiek. To je, samozrejme, dobrá správa pre zákazníkov, no má aj svoju odvrátenú stránku.
O čom vlastne takéto zlacňovanie svedčí? Britský Carscoops už dávnejšie zastáva názor, že dotácie namiesto toho, aby robili elektromobilitu dostupnejšou, v skutočnosti umožňujú výrobcom umelo udržiavať vysoké ceny elektromobilov. A tiež to, že dotácie, hradené z peňazí tých, ktorí si elektromobily nekupujú, nakoniec neskončia na účte záujemcov o elektrické autá, hoci to tak vyzerá, ale na strane automobiliek a predajcov. Inak nie je možné vysvetliť také masové znižovanie cien bez toho, aby to nepredstavovalo stratu na strane výrobcu. V kontinentálnej Európe by sa to dalo ešte pochopiť, keďže takáto strata môže byť nižšia ako pokuty za prekračovanie emisií, ale v Británii je takýto vývoj po brexite naozaj podozrivý.
