Aj Veľká Británia je krajinou, ktorá podporuje elektromobilitu. Napokon, v pláne má ako jedna z prvých krajín zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. A to už v roku 2030. Hybridy skončia o päť rokov neskôr. A keďže elektromobily sú drahšie ako konvenčné autá, podporuje ich predaj dotáciami. Lenže štátna pokladnica nie je bezodná. Podpora elektromobilov je drahá, čím je ich viac, tým drahšia, a navyše štát prichádza o daň z uhľovodíkových palív. Takže je logické, že vláda Borisa Johnsona pristúpila už v marci k prvému obmedzeniu priamych dotácií na kúpu elektromobilov.
Dovtedy si mohli Briti odpočítať z cenníkovej ceny 3 000 libier, ak sa rozhodli pre kúpu elektromobilu, ktorého cena nepresahovala 50 000 libier. V marci sa však maximálna cena elektromobilu znížila na 35 000 libier a výška dotácie na 2 500 libier. A teraz prišlo k ďalšiemu obmedzeniu. Elektromobil nesmie stáť viac ako 32 000 libier, no i tak bude dotácia o 1 000 libier nižšia, teda len 1 500 libier na auto. Samozrejme, že s týmto krokom, najmä znížením maximálnej ceny elektromobilu, vypadli z hry mnohé elektromobily, ktoré predtým mali nárok na štátnu podporu. Automobilky na to zareagovali znížením ceny týchto modelov a dokonca museli znížiť aj cenu tých elektromobilov, ktoré limit splnili, ale stali sa po zlacnení tých drahších relatívne drahé.
Čítajte viac Koniec štedrosti? Nemci plánujú skresať dotácie na elektroautáUž pri marcovom znížení dotácií sa stal z večera do rána priam zázrak. Tak napríklad Nissan Leaf 62 kWhe+ Tekna zlacnel razom z 37 710 na 32 445 libier, teda o 5 265 libier. Podobne sa zachovali aj značky Citroën a Opel. Zlacňovalo aj BMW. Cena jeho i3 klesla o 6 000 a i3s dokonca o 7 500 libier. A teraz pád cenníkových cien pokračuje. Uveďme príklad Opelu Corsa-e a Mokka-e. Ich cena padla z 27 805 na 25 805 libier, respektíve z 31 365 na 29 365 libier. Oba elektrické modely teda zlacneli o 2 000 libier. Keďže k zmene došlo len tento týždeň, budeme pravdepodobne svedkami zlacňovania aj ďalších elektromobilov ďalších značiek. To je, samozrejme, dobrá správa pre zákazníkov, no má aj svoju odvrátenú stránku.
O čom vlastne takéto zlacňovanie svedčí? Britský Carscoops už dávnejšie zastáva názor, že dotácie namiesto toho, aby robili elektromobilitu dostupnejšou, v skutočnosti umožňujú výrobcom umelo udržiavať vysoké ceny elektromobilov. A tiež to, že dotácie, hradené z peňazí tých, ktorí si elektromobily nekupujú, nakoniec neskončia na účte záujemcov o elektrické autá, hoci to tak vyzerá, ale na strane automobiliek a predajcov. Inak nie je možné vysvetliť také masové znižovanie cien bez toho, aby to nepredstavovalo stratu na strane výrobcu. V kontinentálnej Európe by sa to dalo ešte pochopiť, keďže takáto strata môže byť nižšia ako pokuty za prekračovanie emisií, ale v Británii je takýto vývoj po brexite naozaj podozrivý.
Čítajte viac Nemecko a Francúzsko sa zobúdzajú z ‘elektrosna‘. Chcú pozdržať nástup elektromobilov