Súmrak SUV? Ale kdeže, počas krízy sa im darí ako nikdy predtým!

Veľké a drahé SUV doslova "valcujú" európsky aj americký trh. Vytvorili nové predajné a aj emisné rekordy.

29.12.2021 06:00
SUV - Nemecko Foto:
Po európskych cestách jazdí stále viac veľkých a nie práve najekologickejších SUV.
debata (6)

Nová správa Medzinárodnej energetickej agentúry (International Energy Agency – IEA) tvrdí, že pandémia a ani čipová kríza predaj veľkých a relatívne drahých SUV absolútne neohrozili. Podľa jej správy, nazvanej Global SUV sales set another record in 2021, setting back efforts to reduce emissions celosvetový počet vozidiel SUV len za aktuálny rok 2021 vzrástol približne o 35 miliónov a len vďaka týmto novým SUV sa v tomto roku zvýšili emisie CO2 približne o 120 miliónov ton.

Aj keď predaje a výroba áut počas pandémie a polovodičovej krízy padali, kategóriu SUV to podľa správy prakticky nezasiahlo – skôr naopak. Aj v tomto čase, presnejšie medzi rokmi 2020 a 2021 vzrástol predaj SUV globálne približne o 10 percent. Ich trhový podiel presiahol celosvetovo hranicu 45 percent, čím vytvoril nový rekord nielen pokiaľ ide o samotný trhový podiel konkrétnej kategórie áut, ale aj pokiaľ ide celkový predaj v kusoch.

zväčšiť Predaj SUV atakuje nové rekordy, ich podiel na... Foto: IEA
predaj SUV 2021 Predaj SUV atakuje nové rekordy, ich podiel na celkovom predaji áut je v roku 2021 45,9 percenta.

Výrazný nárast predaja aj napriek kríze bol v Spojených štátoch, Indii a v mnohých európskych štátoch. Miernym prekvapením je, že ich predaj na najväčšom svetovom trhu, ktorým je čínsky, stagnoval. Zapríčinené je to veľkým nárastom predaja menších a plne elektrifikovaných áut, ktorým sa v Číne darí nad očakávanie dobre.

Pravdou však je, že aj medzi elektromobilmi začínajú prevládať veľké SUV. Len pre zaujímavosť – v roku 2021 bolo približne 55 percent dostupných modelov elektromobilov na trhu SUV, pred dvomi rokmi to bolo o 10 percent menej. Očakáva sa, že v USA a aj Európe dosiahne predaj elektrifikovaných SUV približne 55 percent z celkového predaja elektromobilov. Na iných trhoch to však neplatí, napríklad v Číne sa začínajú predávať (na pomery elektromobilov) ultralacné elektrické miniautá s cenou výrazne pod hranicou 10-tisíc eur, ktorých popularita tam prudko rastie.

SUV Čítajte viac Slovenské bestsellery: Toto je TOP 15 SUV a crossoverov za 9 mesiacov

Napriek tomu sú však elektrické SUV v porovnaní so spaľovacími iba okrajovou záležitosťou. Veľká väčšina – viac ako 98 percent – SUV na svetových cestách má v súčasnosti pod kapotou spaľovacie motory. SUV sú tiež ťažšie a spotrebujú približne o 20 % viac energie ako auto strednej triedy.

Celosvetový vozový park SUV rapídne rastie. Zatiaľ čo v roku 2010 ich po cestách na celom svete jazdilo menej ako 50 miliónov, tak v roku 2021 ich už po nich jazdí približne 320 miliónov. To je približne toľko, ako keby každé jedno auto v celej Európe bolo výlučne SUV. v roku 2021 – čo zodpovedá celkovému vozovému parku v Európe.

SUV ako také patria medzi hlavné príčiny rastu emisií oxidu uhličitého (CO2) súvisiaceho s energiou za posledné desaťročie. Len v roku 2021 sa celosvetová flotila vozidiel SUV zvýšila o viac ako 35 miliónov, čím sa ročné emisie zvýšili o 120 miliónov ton CO2. Ak by hypoteticky boli SUV samostatnou krajinou, v roku 2021 by sa umiestnili na šiestom mieste na svete z hľadiska absolútnych emisií a vyprodukovali by viac ako 900 miliónov ton CO2.

SUV Čítajte viac Samá Ázia! Toto je 10 najpredávanejších SUV na svete

Aby sa vykompenzoval rast globálnych emisií od roku 2010 v dôsledku nárastu počtu SUV, globálny vozový park elektrických vozidiel by sa musel oproti súčasnému stavu dvojnásobne zväčšiť. Na druhú stranu – správa agentúry EIA tvrdí, že výrazne rastúci predaj elektromobilov v roku 2021 bude stačiť na to, aby eliminoval dodatočné emisie pochádzajúce z 35 miliónov SUV, ktoré boli v roku 2021 zakúpené miesto bežných áut strednej triedy.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #elektromobily #IEA #emisie CO2 #predaj SUV
Články podľa značiek