Predaj nových áut v Európe, respektíve ich registrácie, naďalej dramaticky klesajú. A to už piaty mesiac po sebe. Aktuálne to vyzerá tak, že aj napriek extrémne silnému začiatku tohto roku budú koncoročné výsledky rovnako zlé, ak nie ešte horšie, než v roku 2020.
V novembri tu máme ďalší smutný rekord – predaj nových áut v tomto mesiaci sa dostal na najnižšiu úroveň za posledné tri dekády. Podľa dát spoločnosti JATO Dynamics sa celkovo predalo na trhu tvorenom 25 európskymi štátmi len 855 281 áut.
Navyše nedostatok komponentov, spôsobujúci pokles výroby niektorých značiek spolu s pokračujúcou koronakrízou robí s predajnými rebríčkami divy. Dôkazom je aj uplynulý mesiac. Ak sa pozrieme na celkové predaje áut tak, ako ich eviduje agentúra JATO Dynamics, tak čelo rebríčku obsadili traja „francúzi“ a spolu s nimi Dacia Sandero, ktorú de facto možno považovať za francúzsku taktiež.
Navyše novembrovým „európskym kráľom“ mohlo byť ktorékoľvek z nich. Poradie na prvých štyroch priečkach bolo totiž tak vyrovnané, ako už dávno nie – prvého od štvrtého delilo len 184 áut. A ktoré autá to boli?
Desať najpredávanejších áut v Európe (EÚ25) v novembri 2021:
– | Model | Počet pred. áut | vs. NOV 20 | vs. NOV 19 |
---|---|---|---|---|
1. | Renault Clio | 16 353 | –13% | –27% |
2. | Dacia Sandero | 16 263 | +6% | +2% |
3. | Peugeot 208 | 16 261 | –7% | –7% |
4. | Peugeot 2008 | 16 169 | +2% | +50% |
5. | VW T-Roc | 15 234 | +5% | +2% |
6. | FIAT/Abarth 500 | 13 255 | +2% | +16% |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 12 831 | –30% | –18% |
8. | Citroën C3 | 12 455 | +5% | –9% |
9. | Hyundai Tucson | 12 408 | +104% | +18% |
10. | Dacia Duster | 12 351 | +3% | –23% |
Zdroj: JATO Dynamics |
Najpredávanejším autom v Európe sa v novembri stal Renault Clio, za ním nasledovala Dacia Sandero a hneď za ňou v závese skončili dva Peugeoty – 208 a 2008. A to sme ešte nespomenuli ďalšie dve francúzske autá, ktoré sa v novembri dostali do Top 10 – Citroën C3 na ôsmom mieste a Daciu Duster, ktorá rebríček najpredávanejších áut v Európe za 11. mesiac uzatvára.
Kto by pred nejakými 15 – 20 rokmi povedal, že medzi desiatkou najpredávanejších áut v Európe bude mať Dacia hneď dvojnásobné zastúpenie? Za technologický pokrok, aký táto značka spravila, si zaslúži veľký rešpekt.
Ak sa pozrieme zvlášť na elektromobily, tak v novembri bolo takmer každé štvrté predané auto elektrifikované (do tohto podielu sú zarátané aj plug-in hybridy) – a to je naozaj slušný výsledok pre túto kategóriu. Novembrovým predajom pomerne výrazne dominovala Tesla Model 3. Za ňou skončil minuloročný kráľ európskych elektromobilov Renault Zoe a novinka, ktorou je Dacia Spring. Uvidíme, čo s predajom týchto dvoch áut správí zverejnenie testov Euro NCAP, v ktorých Renault Zoe skončil ako historicky prvé auto s nula získanými hviezdičkami a Dacia Spring si na svoje konto pripísala jedinú hviezdičku.
Super výsledok dosiahla elektrická Škoda Enyaq, ktorá sa stala piatym najpredávanejším elektromobilom Európy a až za ňou skončili Volkswagen ID.4 a ID.3, ktoré majú inak poriadne vysoké ambície. Z hľadiska VW je fajn, že sa chytil aj väčší a drahší VW ID.4, aj keď v predajoch prekonal ID.3 len o 41 kusov.
– | Model | Počet pred. áut | vs. NOV 20 |
---|---|---|---|
1. | Tesla Model 3 | 10 739 | +119% |
2. | Renault Zoe | 8 658 | –12% |
3. | Dacia Spring | 5 746 | novinka |
4. | Tesla Model Y | 5 347 | novinka |
5. | Škoda Enyaq | 5 041 | novinka |
6. | VW ID.4 | 4 748 | novinka |
7. | VW ID.3 | 4 707 | –43% |
8. | Peugeot 208 | 4 454 | +39% |
9. | VW Up | 4 204 | +30% |
10. | Kia Niro | 4 140 | +31% |
Zdroj: JATO Dynamics |
Len mimochodom – VW ID.3 medziročne zaznamenal najväčší medziročný „zošup“ – až o 43 percent. Popri ňom medziročný pokles predaja zaznamenal už len Renault Zoe (o dvanásť percent), v tabuľke sú však hneď štyri novinky, ktoré sa v minulom roku ešte nepredávali. Sú to: Dacia Spring, Tesla Model Y (tá skončila štvrtá) a už zmienené Škoda Enyaq a VW ID.4.
A aby sme nezabudli na plug-in hybridy. Aj keď sú týchto áut plné reklamy, záujem o ne nie je veľký. Len pre názornosť – najpredávanejším plug-in hybridom v Európe sa stal v novembri Peugeot 3008. Celkovo sa z neho predalo 3 855 kusov. S týmto počtom predaných áut by sa však nedostal do prvej desiatky ani v kategórii elektromobilov, nieto ešte áut bez ohľadu na typ pohonu. Do prvej trojky sa v tejto kategórii dostali ešte Volvo XC40 (3 457 predaných kusov) a Ford Kuga (3 109 predaných kusov).