Čína má poblémy s elektromobilmy. Ale úplne iné, než my. Je ich toľko, že potrebuje výrobu elektrických áut a čiastočne aj obchod s nimi lepšie regulovať. Pokúša sa o to s väčšími či mnšími úspechmi už od roku 2018.
Čína plánovala byť technologickým lídrom v oblasti elektromobility a aj sa jej to v podstate podarilo. Vláda masívne podporovala produkciu elektromobilov a hybridných vozidiel. A dokonca prijala povinné kvóty, ktoré predpisovali výrobcom áut produkujúcich v Číne, aby od roku 2019 pod hrozbou sankcií predstavovali ich tržby z ekologických áut minimálne 10 %. Štedré dotácie však viedli k „bezhlavému“ rozvoju tohto odvetvia. Vznikli stovky výrobcov elektromobilov, čo viedlo k nadmerným kapacitám a nízkej efektivite výroby. Roku 2018 produkovala Čína 355 rôznych typov elektromobilov. A s tým treba niečo urobiť.
Čítajte viac Výrobca smartfónov Xiaomi už stavia fabriku na autá. Linky spustí v roku 2024V krajine sa totiž ako huby po daždi vyrojili lacné elektromobily menších firiem a pofidérnej kvality, ktoré si je možné s dotáciami zadovážiť naozaj „za babku“. A preto táto ázijská veľmoc znižuje dotácie na podporu predaja takzvaných nových energetických vozidiel (NEV), pričom od budúceho roka (2023) ich úplne zruší. Informovalo o tom čínske ministerstvo financií. Ako dôvod uviedlo vysoký rast tohto sektora, ktorý si tak už pomoc štátu nevyžaduje.
V oznámení ministerstva, ktoré zverejnila agentúra AFP, sa uvádza, že od roku 2022 sa dotácie na nákup elektrických áut a hybridov znižujú o 30 %. Od budúceho roka sa prestanú vyplácať úplne. „Vzhľadom na rast priemyslu v oblasti nových energetických vozidiel, trend predaja a bezproblémový prechod výrobcov (na produkciu ekologickejších áut) sa dotácie ukončia k 31. decembru,“ oznámilo ministerstvo financií s tým, že vozidlá zaregistrované po 31. decembri 2022 už dotované nebudú.
Čítajte viac Elon Musk: Pred čínskymi automobilkami mám rešpektPredaj elektrických a hybridných áut v Číne v posledných rokoch prudko rastie, pričom v ostatných mesiacoch dosiahol medziročný rast viac než 100 %. Ako uviedlo Združenie čínskych výrobcov a predajcov áut (CAAM), tieto autá by mali v roku 2022 predstavovať z celkového objemu predaja 18 percent.
Na porovnanie, v roku 2019 ich podiel dosahoval iba 5 %. Presnejšie, z tohtoročného odhadovaného predaja áut v objeme 27,5 milióna by podľa CAAM zhruba 5 miliónov mali predstavovať elektrické alebo hybridné vozidlá.