
Americká Tesla vlani dodala zákazníkom rekordných 936 172 vozidiel, čo je v medziročnom porovnaní nárast o neuveriteľných 87 percent. Odbyt za štvrtý štvrťrok dosiahol 308 600 vozidiel, čo zároveň znamená aj rekord za trojmesačné obdobie. Ten predchádzajúci bol z tretieho štvrťroka a predstavoval 241 300 elektromobilov. Vyrobených vozidiel bolo za rok 2021 celkom 930 422 kusov, z toho za posledný kvartál 305 840. Výsledky hospodárenia oznámi Tesla neskôr, prvýkrát v celoročnom zisku bola však až v roku 2020, teda deväť rokov potom, ako dodala prvý Model S. Vlaňajší rok bude pravdepodobne opäť v čiernych číslach.
Tesla vo svojich výsledkoch kombinuje odbytové výsledky za svoje drahšie elektromobily (Model S a X) a tie lacnejšie (Model 3 a Y). Zároveň však neuvádza samostatne predaj a výrobu áut v jednotlivých regiónoch. Analytici na Wall Street podľa spoločnosti FactSet odhadovali, že odbyt Tesly za štvrtý štvrťrok dosiahne zhruba 267 000 elektromobilov. Realita teda tieto odhady výrazne prekonala, napriek tomu, že aj Tesla bojovala s nedostatkom polovodičov. Už na minuloročnom valnom zhromaždení akcionárov sa Elon Musk posťažoval, že pre problémy v dodávateľských reťazcoch je ťažké zaistiť si niektoré kľúčové komponenty, ako napríklad mikročipy.

Zvýšenie odbytu v druhom roku pandémie je najmä výsledkom toho, že Tesle sa podarilo zvýšiť výrobu vo svojej čínskej továrni v Šanghaji. Pomohli jej ale aj technické zmeny na autách, ktoré vyrába v kalifornskom Fremonte. Vďaka tomu sa mohla zaobísť bez niektorých nedostatkových komponentov. Vlani v máji napríklad oznámila, že pri modeloch 3 a Y, určených pre zákazníkov v Severnej Amerike, odstránila radarové senzory. Tieto autá sa teraz spoliehajú len na kamerový systém, aby mohli využívať prvky autonómneho riadenia, ako je udržiavanie v jazdnom pruhu.

Musk už predtým povedal, že v ďalších deviatich rokoch by chcel zvýšiť predaj Tesiel na 20 miliónov ročne. Aby sa automobilka na takéto čísla dostala, spustív tomto roku výrobu crossoverov Y aj v novej továrni v texaskom Austine. Následne plánuje otvoriť ďalší závod neďaleko Berlína. Nnedávno presunula svoje ústredie z Kalifornie do Texasu. Šéf podniku zámer oznámil len v októbri a na začiatku decembra už bola zmena hotová. V decembri tiež Musk na twitteri napísal, že závod v Texase si postupne vyžiada investície za viac ako desať miliárd dolárov a že tam vznikne minimálne 20 000 nových pracovných miest.

Napriek ambíciám automobilka odložila na rok 2023 plány na spustenie masovej výroby pikapu Cybertruck. Dokončené zatiaľ nie sú ani projekty kamiónu Semi a elektrického superšportu Tesla Roadster. Aj bez nich však Tesla kraľuje predaju áut na batérie v Spojených štátoch a mnohých iných častiach sveta. Očakáva sa však, že jej celkový trhový podiel klesne, pretože konkurencia prichádza s vlastnými batériovými modelmi. Napríklad japonská Toyota chce investovať 35 miliárd dolárov, aby mala do roku 2030 na trhu 30 % batériových elektromobilov. Rivian zasa začal dodávať batériové pikapy a SUV, zatiaľ čo Ford zastavil príjem nových rezervácií na svoj elektrický pick-up F-150 Lightning, pretože už má na stole 200 000 objednávok.