Tesla pokorila pandémiu. Vlani zvýšila odbyt o 87 %!

Tesle, automobilke, ktorej viacerí analytici veštili bankrot už v roku 2019, sa darí ako nikdy predtým. Vlani prekonala všetky dovtedajšie rekordy. Vo výrobe aj v odbyte. Z jej liniek zišlo takmer milión elektromobilov. A to napriek ťažkým pandemickým časom.

, 04.01.2022 12:00
debata
Najväčší podiel na úspechu Tesly majú jej... Foto: Tesla
Tesla - výroba Fremont Najväčší podiel na úspechu Tesly majú jej Modely 3 a Y, ktoré produkuje v čínskej gigafactory v Šanghaji.

Americká Tesla vlani dodala zákazníkom rekordných 936 172 vozidiel, čo je v medziročnom porovnaní nárast o neuveriteľných 87 percent. Odbyt za štvrtý štvrťrok dosiahol 308 600 vozidiel, čo zároveň znamená aj rekord za trojmesačné obdobie. Ten predchádzajúci bol z tretieho štvrťroka a predstavoval 241 300 elektro­mobilov. Vyrobených vozidiel bolo za rok 2021 celkom 930 422 kusov, z toho za posledný kvartál 305 840. Výsledky hospodárenia oznámi Tesla neskôr, prvýkrát v celoročnom zisku bola však až v roku 2020, teda deväť rokov potom, ako dodala prvý Model S. Vlaňajší rok bude pravdepodobne opäť v čiernych číslach.

Tesla vo svojich výsledkoch kombinuje odbytové výsledky za svoje drahšie elektromobily (Model S a X) a tie lacnejšie (Model 3 a Y). Zároveň však neuvádza samostatne predaj a výrobu áut v jednotlivých regiónoch. Analytici na Wall Street podľa spoločnosti FactSet odhadovali, že odbyt Tesly za štvrtý štvrťrok dosiahne zhruba 267 000 elektro­mobilov. Realita teda tieto odhady výrazne prekonala, napriek tomu, že aj Tesla bojovala s nedostatkom polovodičov. Už na minuloročnom valnom zhromaždení akcionárov sa Elon Musk posťažoval, že pre problémy v dodávateľských reťazcoch je ťažké zaistiť si niektoré kľúčové komponenty, ako napríklad mikročipy.

Tesla-Model 3-2018-1280-03 Čítajte viac Tesla predáva Model 3 so štvorročnými batériami. Dôvod je nejasný

Zvýšenie odbytu v druhom roku pandémie je najmä výsledkom toho, že Tesle sa podarilo zvýšiť výrobu vo svojej čínskej továrni v Šanghaji. Pomohli jej ale aj technické zmeny na autách, ktoré vyrába v kalifornskom Fremonte. Vďaka tomu sa mohla zaobísť bez niektorých nedostatkových komponentov. Vlani v máji napríklad oznámila, že pri modeloch 3 a Y, určených pre zákazníkov v Severnej Amerike, odstránila radarové senzory. Tieto autá sa teraz spoliehajú len na kamerový systém, aby mohli využívať prvky autonómneho riadenia, ako je udržiavanie v jazdnom pruhu.

Tesla S Plaid - 2022 Čítajte viac Tesla náhle zastavila predaj modelov S a X. Stiahla ich aj z cenníkov

Musk už predtým povedal, že v ďalších deviatich rokoch by chcel zvýšiť predaj Tesiel na 20 miliónov ročne. Aby sa automobilka na takéto čísla dostala, spustív tomto roku výrobu crossoverov Y aj v novej továrni v texaskom Austine. Následne plánuje otvoriť ďalší závod neďaleko Berlína. Nnedávno presunula svoje ústredie z Kalifornie do Texasu. Šéf podniku zámer oznámil len v októbri a na začiatku decembra už bola zmena hotová. V decembri tiež Musk na twitteri napísal, že závod v Texase si postupne vyžiada investície za viac ako desať miliárd dolárov a že tam vznikne minimálne 20 000 nových pracovných miest.

Tesla - Supercharger Čítajte viac Tesla otvára nabíjačky autám iných značiek. Začína v Holandsku

Napriek ambíciám automobilka odložila na rok 2023 plány na spustenie masovej výroby pikapu Cybertruck. Dokončené zatiaľ nie sú ani projekty kamiónu Semi a elektrického superšportu Tesla Roadster. Aj bez nich však Tesla kraľuje predaju áut na batérie v Spojených štátoch a mnohých iných častiach sveta. Očakáva sa však, že jej celkový trhový podiel klesne, pretože konkurencia prichádza s vlastnými batériovými modelmi. Napríklad japonská Toyota chce investovať 35 miliárd dolárov, aby mala do roku 2030 na trhu 30 % batériových elektromobilov. Rivian zasa začal dodávať batériové pikapy a SUV, zatiaľ čo Ford zastavil príjem nových rezervácií na svoj elektrický pick-up F-150 Lightning, pretože už má na stole 200 000 objednávok.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #výroba áut
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek