Agentúra Focus2Move sa pochlapila a už pár dní po začiatku roku zverejnila (aj keď zatiaľ iba predbežné) dáta za celý rok 2021, týkajúce sa celosvetového predaja v segmente, patriacom globálne k najsilnejším a najsledovanejším. Teda medzi kompaktmi, respektíve autami nižšej strednej triedy.
Tá na Slovensku v roku 2020 klesla najvýraznejšie a predbežné údaje za uplynulý rok nasvedčujú tomu, že bude na tom rovnako. Mnohí, ktorí chceli nové auto z tejto triedy sa totiž rozhodli v súčasnej neistej ekonomickej situácii radšej pre malé autá, ktoré sú predsa len lacnejšie. Tí, čo chceli malé autá už o triedu nižšie ísť nemohli, preto predaje zostali na slušnej úrovni. A tí, čo siahali po luxusnejších autách zväčša krízou neboli postihnutí tak intenzívne, aby svoje rozhodnutie museli meniť.
Čítajte viac Samá Ázia! Toto je 10 najpredávanejších SUV na sveteTo sú však naše špecifiká, presnejšie špecifiká štátu, v ktorom ekonomická stredná trieda prakticky neexistuje a sú tým pádom oveľa výraznejšie než v západnej Európe roztvorené hranice medzi jednotlivými vrstvami obyvateľstva.
Globálne to až tak neplatí a preto mohol segment kompaktných automobilov v roku 2021 rásť, aj keď medziročne len relatívne nepatrne – iba o dve percentá. Celkovo sa v tomto segmente v uplynulom roku podľa Focus2Move predalo 10,2 milióna áut.
Asi neprezradíme žiadne prekvapenie, ak rovno napíšeme, že v tejto kategórii naďalej dominuje Toyota Corolla, ktorá je bezkonkurenčne aj najpredávanejším autom sveta. Tá ako jediná v roku 2021 prekročila miliónovú hranicu. Predalo sa z nej vo všetkých karosárskych verziách spolu 1 155 000 kusov, čo predstavuje 11,3-percentný podiel na trhu. Corolla, vyrábaná v Japonsku od roku 1966, je už 20 rokov najpredávanejším modelom na svete a zároveň s viac ako 45 miliónmi predaných kusov aj najpredávanejším autom v celej histórii automobilizmu.
O jej obrovskej dominancii svedčí aj fakt, že pred druhým modelom v poradí, ktorým je taktiež japonské auto, konkrétne Honda Civic, má obrovský náskok takmer 550 000 predaných áut. Civicu sa darilo tiež. Je to globálny model, ktorý sa vyrába od roku 1972 a v súčasnosti ja na trhu už jeho desiata generácia. Je úspešný aj v Európe, kde sa vo verzii hatchback vyrába vo Veľkej Británii a ako sedan v Turecku.
Čítajte viac Kráľ padol! Najpredávanejším autom strednej triedy už nie je OctaviaV nižšej strednej triede prišlo ešte k trom dôležitým zmenám. Pád kedysi mimoriadne úspešného modelu Ford Focus sa nepodarilo zastaviť ani v roku 2021. V roku 2019 mu patrila šiesta priečka, v roku 2020 ôsma a v roku 2021 najlepšiu desiatku opustil. Opačným smerom putovala Mazda 3, ktorá si medziročne polepšila až o štyri pozície a v najlepšie desiatke je najväčším skokanom, keď sa prepracovala dokonca na siedmu priečku. A k významnej zmene prišlo aj na stupňoch víťazov.
Ešte v roku 2020 sa na ne dostal aj najúspešnejší európsky model – Volkswagen Golf, ktorému patrila tretia priečka. V roku 2021 ho však z nej vytlačil kórejský Hyundai Elantra, ktorý si polepšil o dve pozície. Volkswagen sa však nemôže sťažovať – ako jediná značka má v TOP 10 hneď trojnásobné zastúpenie, jeho modely obsadili štvrté, piate a aj šieste miesto.