Agentúra Focus2Move sa pochlapila a už pár dní po začiatku roku zverejnila (aj keď zatiaľ iba predbežné) dáta za celý rok 2021, týkajúce sa celosvetového predaja v segmente, patriacom globálne k najsilnejším a najsledovanejším. Teda medzi kompaktmi, respektíve autami nižšej strednej triedy.
Tá na Slovensku v roku 2020 klesla najvýraznejšie a predbežné údaje za uplynulý rok nasvedčujú tomu, že bude na tom rovnako. Mnohí, ktorí chceli nové auto z tejto triedy sa totiž rozhodli v súčasnej neistej ekonomickej situácii radšej pre malé autá, ktoré sú predsa len lacnejšie. Tí, čo chceli malé autá už o triedu nižšie ísť nemohli, preto predaje zostali na slušnej úrovni. A tí, čo siahali po luxusnejších autách zväčša krízou neboli postihnutí tak intenzívne, aby svoje rozhodnutie museli meniť.

To sú však naše špecifiká, presnejšie špecifiká štátu, v ktorom ekonomická stredná trieda prakticky neexistuje a sú tým pádom oveľa výraznejšie než v západnej Európe roztvorené hranice medzi jednotlivými vrstvami obyvateľstva.
Globálne to až tak neplatí a preto mohol segment kompaktných automobilov v roku 2021 rásť, aj keď medziročne len relatívne nepatrne – iba o dve percentá. Celkovo sa v tomto segmente v uplynulom roku podľa Focus2Move predalo 10,2 milióna áut.
Asi neprezradíme žiadne prekvapenie, ak rovno napíšeme, že v tejto kategórii naďalej dominuje Toyota Corolla, ktorá je bezkonkurenčne aj najpredávanejším autom sveta. Tá ako jediná v roku 2021 prekročila miliónovú hranicu. Predalo sa z nej vo všetkých karosárskych verziách spolu 1 155 000 kusov, čo predstavuje 11,3-percentný podiel na trhu. Corolla, vyrábaná v Japonsku od roku 1966, je už 20 rokov najpredávanejším modelom na svete a zároveň s viac ako 45 miliónmi predaných kusov aj najpredávanejším autom v celej histórii automobilizmu.
O jej obrovskej dominancii svedčí aj fakt, že pred druhým modelom v poradí, ktorým je taktiež japonské auto, konkrétne Honda Civic, má obrovský náskok takmer 550 000 predaných áut. Civicu sa darilo tiež. Je to globálny model, ktorý sa vyrába od roku 1972 a v súčasnosti ja na trhu už jeho desiata generácia. Je úspešný aj v Európe, kde sa vo verzii hatchback vyrába vo Veľkej Británii a ako sedan v Turecku.

V nižšej strednej triede prišlo ešte k trom dôležitým zmenám. Pád kedysi mimoriadne úspešného modelu Ford Focus sa nepodarilo zastaviť ani v roku 2021. V roku 2019 mu patrila šiesta priečka, v roku 2020 ôsma a v roku 2021 najlepšiu desiatku opustil. Opačným smerom putovala Mazda 3, ktorá si medziročne polepšila až o štyri pozície a v najlepšie desiatke je najväčším skokanom, keď sa prepracovala dokonca na siedmu priečku. A k významnej zmene prišlo aj na stupňoch víťazov.
Ešte v roku 2020 sa na ne dostal aj najúspešnejší európsky model – Volkswagen Golf, ktorému patrila tretia priečka. V roku 2021 ho však z nej vytlačil kórejský Hyundai Elantra, ktorý si polepšil o dve pozície. Volkswagen sa však nemôže sťažovať – ako jediná značka má v TOP 10 hneď trojnásobné zastúpenie, jeho modely obsadili štvrté, piate a aj šieste miesto.