Optimizmus nie je na mieste. Čipová kríza potrvá roky, tvrdí analytik

Predpovede, že situácia s polovodičovými súčiastkami sa začne zlepšovať v priebehu tohto roka, sú neopodstatnené. Štúdia hovorí presný opak. Zlepšiť sa však musia najprv automobilky.

05.01.2022 12:00
debata
Polovodičová kríza sa nekončí. Dopyt stále... Foto: SHUTTERSTOCK
počítač, procesor, CPU, mikroprocesor, čip, Intel Polovodičová kríza sa nekončí. Dopyt stále výrazne prevyšuje ponuku. Čo je horšie, kapacita výroby čipov, ktoré požadujú automobilky, je prakticky vyčerpaná a rozširovať sa nebude. Zmeniť bude treba elektronickú architektúru samotných áut.

Nedostatok polovodičových súčiastok brzdí výrobu áut. A čo je horšie, zvyšuje ich ceny. Automobilky si to môžu dovoliť, keďže dopyt vysoko prevyšuje ponuku. Skoré zlepšenie však čakať nemáme, hoci niektorí šéfovia značiek sa vyjadrili, že už v polovici tohto roka má byť zásobovanie plynulejšie. Nemyslí si to ale analytická spoločnosť Roland Berger, ktorá vydala štúdiu „Ako prekonať krízu polovodičov. Pretrvávajúce štrukturálne zlyhania si vyžadujú strategickú reakciu automobilového priemyslu“.

polovodiče Čítajte viac Šéf Intelu: Čipov je vraj dosť. Automobilky ich ale nechcú!

Analýza sa opiera o fakt, že kým dopyt po polovodičoch narástol v období od roku 2020 do roku 2022 o 17 %, ich výroba sa zvýšila len o šesť. Šéf spoločnosti Stefan Schaible preto považuje optimizmus za ničím nepodložený. Tvrdí, že je nemožné, aby sa v tomto roku čipová kríza vyriešila. Nožničky medzi dopytom a ponukou sa ešte viac otvoria. Kapacita výrobcov polovodičových súčiastok, ktoré požadujú automobilky, je dnes naplnená na 97 %. Využitie trojpercentnej rezervy nič nevyrieši.

Bosch CEO Hartung web Čítajte viac Šéf firmy Bosch: Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo

Kapacity sa pritom nerozširujú a ani sa nerozšíria. Producenti čipov totiž odmietajú investovať do výroby polovodičov starých typov, ktoré automobiloví producenti požadujú. Ako naznačuje názov štúdie, k zmene bude musieť prísť aj na strane automobiliek. Podľa Stefana Schaibla vyhrá ten, kto to pochopí a preorientuje elektroniku nových vozidiel na modernejšie čipy, ktorých je dostatok. To ale nie je ľahké, pretože modelový cyklus vozidiel má približne sedem rokov a investovať do zmeny elektronickej architektúry súčasných modelov je neefektívne.

ACEA - predaj áut Čítajte viac ACEA: Z čipovej krízy je čipový ‘mor‘. Predaje áut spadli na úroveň roka 1995!

Schaible tiež upozorňuje, že situáciu s automobilovými čipmi zhoršuje zmena zásobovania zo systému just-in –time na just-in-case, teda s vytváraním väčších skladových zásob. To spôsobuje, že kým niektorým automobilkám sa podarí nazhromaždiť väčší počet polovodičových komponentov, iným o to viac chýbajú. Schaible na základe výpočtov očakáva, že ak sa čosi zlepší, bude to až v roku 2023 alebo skôr až v roku 2024. Dovtedy môžeme naďalej rátať so zdražovaním a nedostatkom áut ako aj dlhými čakacími lehotami.

BMW X6 - 2019 Čítajte viac BMW začalo predávať autá bez dotykových displejov!

Podobne to vidí aj nastupujúci šéf spoločnosti Bosch Stefan Hartung. Nedostatok čipov v automobilovom priemysle sa podľa neho tak skoro neskončí a firmy budú s týmto problémom zápasiť aj v celom roku 2022. „Povedzme si na rovinu, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ povedal Hartung v rozhovore pre časopis Focus, ktorý zverejnila agentúra DPA. „Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že systém riadenia, a teda auto ako celok, nebude možné vyrobiť. Toto nás bude stáť dosť energie aj v roku 2022,“ dodal Hartung.

Škoda - sklad áut Čítajte viac Škoda skladuje desaťtisíce nedokončených áut. Ani to už nestačí

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #polovodiče #čipy #polovodičová kríza #čipová kríza
Články podľa značiek