Tatru 148 pozná asi každý. Vyrábala sa od roku 1972 do roku 1982. Bola výrazne zlepšenou Tatrou 138. Napríklad aj vďaka zvýšenému výkonu jej vzduchom chladeného 8-valca, ktorý dával z objemu 12,667 l až 148,6 a neskôr dokonca 155 kW. Bola tiež tichšia, a najmä spoľahlivejšia, to najmä vďaka použitiu kvalitnejších materiálov. Inak to bola stále typická stotridsaťosmička so všetkým, čo k tomu patrí. Využívala konštrukciu tvorenú nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Pruženie predných kolies zabezpečovali pozdĺžne uložené torzné tyče, zatiaľ čo zadné kolesá boli odpružené listovými pružinami. V porovnaní s Tatrou 138 bolo pruženie odolnejšie a lepšie znášalo dlhodobé preťažovanie. S ťažkými nákladmi si lepšie poradili aj silnejšie brzdy.
Pozrite sa, ako český majiteľ Tatry 148 naštartoval svoju „srdcovku“ po piatich rokoch státia. Dokázal to s pôvodnou naftou a aj s pôvodným olejom.Pred uvedením na trh absolvovala stoštyridsaťosmička náročné skúšky. Nevynímajúc tie v povrchových baniach na Sibíri, kde testovací jazdci najazdili takmer 70 000 kilometrov. Tatry pritom nejazdili po cestách, ale v ťažkom teréne a takmer vždy preťažené. Niet divu, že si v následnej službe vyslúžili povesť nezničiteľnosti. Nemohli chýbať na veľkých stavbách socializmu, ale ani v armádach socialistického bloku. Nikdy nesklamali. Potvrdzuje to aj video českého nadšenca Honzu, ktorý vlastní už roky Tatru 148, jednu zo 113 647 kusov, ktoré počas desiatich rokov zišli z výrobných liniek. Používal ju na podnikanie, ale približne pred piatimi rokmi ju v kopci zle zabrzdil a tak skončila s pokrčenými blatníkmi, bez kapoty motora a bez dverí.
Na cestu sa vydať nemohla, preto ju majiteľ zaparkoval na dvore, kde celý čas zarastala trávou. Odfúklo aj plachtu, ktorá mala kryť motor pred nástrahami počasia. Lenže nostalgia je silná a tak sa Honza rozhodol, že svojho „miláčika“ prebudí k životu. Asi budete prekvapení, ale zúbožená Tatra to dokázala aj bez návštevy servisu. Honza najprv pretočil zatuhnutý motor mechanicky, i keď ľahké to nebolo. Skontroloval palivo a olej, mimochodom, tie pôvodné. Spojka nefungovala, pretože chýbala kvapalina. Zaradil teda neutrál a zapojil dvojicu čerstvo nabitých batérií. Prvý pokus nevyšiel. Kľukový hriadeľ osemvalcového srdca síce štartér rozhýbal, no nie dostatočne rýchlo. Batérie sa navyše vybili. Druhý pokus bol už sľubnejší, to aj vďaka doliatiu spojkovej kvapaliny, čo motoru odľahčilo.
Čítajte viac Takto sa štartuje dieselový Mercedes po 16 rokoch! Dnes by to už asi nešloNo zázrak sa stal až na tretí pokus, keď Honza použil pridávač paliva, na ktorý predtým zabudol. Vojenská Tatra bola síce vybavená aj zariadením na vstreknutie éteru do sania, čo by štart uľahčilo, ale bombičku s touto látkou nemal český majiteľ k dispozícii. A ani ju vlastne nepotreboval. Tatra jednoducho naskočila ako za starých dobrých čias. Z výfuku síce unikali hrozivé kúdoly nespálenej nafty, ale to je celkom iný príbeh. Honza dokonca zaradil spiatočku a auto rozhýbal. Pochybujeme, že čosi podobné by bolo možné s modernými nákladnými autami doslova nabitými elektronikou. Možno že vydarený štart nakoniec naštartuje aj Honzu k renovácii jeho nákladiaku, tak aby mohla česká legenda slúžiť ďalej. Jej „hardvér“ má na to všetky predpoklady.
Čítajte viac Štart dieslov pri -40 °C? Je to 'drsné'. Tu sú videá zo Sibíri