
V hre je budúcnosť odvetvia a žiadny z tradičných výrobcov áut sa nemieni zmieriť s tým, že ho Musk odsunie na vedľajšiu koľaj. Nemecký Volkswagen a japonská Toyota preto chystajú investície až za 170 miliárd dolárov, aby nezostali pozadu. „Impozantný boj o to, kto bude mať pod kontrolou budúcnosť výroby áut, bude teraz oveľa zaujímavejší,“ očakáva agentúra Bloomberg. Tesla, ktorá je priekopníkom výroby elektromobilov a ktorá v tomto odvetví udáva tempo, už ovládla prvú etapu éry nového pohonu áut. Prilákala tak aj pozornosť investorov, a to svojou víziou budúcej generácie áut a tým, že sa presadila na novom trhu plne elektrických vozidiel.
Titáni zatiaľ na chvoste
Na opačnom konci sú „titáni“ automobilového odvetvia – Volkswagen a Toyota, dve najväčšie automobilky na svete. Každá vlani predala desať alebo 11 áut oproti jednému, ktoré predal Musk. Volkswagen aj Toyota si dobre uvedomujú, že éra vozidiel na batérii je tu, a preto vymýšľajú stratégiu, ako zostať v hre. V decembri títo dvaja majstri masovej výroby áut počas piatich dní načrtli plány, ako v nasledujúcich rokoch postupne investujú 170 miliárd dolárov, aby si udržali pozície v odvetví, ktorému kraľovali desiatky rokov. Ich šéfovia si uvedomujú, že prechod od spaľovacích motorov nebude postupný a riadne pripravený. Práve naopak – mohol by byť aj dosť nepekný.

Mohol by pripomínať niečo, ako keď americká spoločnosť Apple vtrhla na trh mobilných telefónov a doslova rozdrvila fínsku Nokiu, ktorá dovtedy trhu mobilnej komunikácie kraľovala s prehľadom. Po roku mimoriadne silného rastu, po ktorom sa Tesla stala zďaleka najhodnotnejšou automobilkou všetkých čias, je otázkou za bilión dolárov to, či Muskov náskok vo výrobe automobilov budúcej generácie je taký neprekonateľný, ako naznačuje trhová hodnota jeho firmy. „Keď sa dve najväčšie automobilky na svete rozhodnú, že sa teraz vrhnú na výrobu elektromobilov, tak už niet cesty späť – hlavný prúd bude skrátka elektrický,“ poznamenal Andy Palmer, bývalý šéf Aston Martin a jeden z tvorcov elektrického Nissanu Leaf.

„Očakávam, že prechod k elektrickým autám bude rýchlejší, než si ktokoľvek dokáže predstaviť,“ dodal Palmer. Spôsoby, akými sa Volkswagen a Toyota rozhodli brániť svoje pozície, sa nemôžu líšiť viac, než by človek od hrdých gigantov automobilového odvetvia z Nemecka a Japonska očakával. Zatiaľ čo jeden sa dal do pohybu a má Teslu priamo pred sebou, ten druhý mohutne investuje do elektromobility, medzitým zvažuje stratégiu a čaká na príležitosť, až prvá fáza revolúcie v automobilovom sektore ukáže, ako si kto stojí. To monštrum, ktoré sa zúrivo snaží si to rozdať s Muskom , je Volkswagen. Firma, ktorá je tu viac ako 84 rokov a ktorá sa postupne rozrástla tak, že už má vo svojej stajni tucet automobilových značiek a vyrába v zhruba 120 závodoch po celom svete a zamestnáva viac ľudí, než koľko ich žije v Detroite.
Volkswagen investuje najviac
Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliárd dolárov (6,1 bilióna Sk) z predaja áut najrôznejších modelov. Za každý rok, čo je Herbert Diess na čele Volkswagenu, oznámila táto automobilka bezkonkurenčný rozpočet na elektromobilitu. Vlani 9. decembra Diess predstavil svoj zatiaľ najväčší plán – vynaložiť v nasledujúcich piatich rokoch 89 miliárd eur na elektromobily a vývoj príslušnéhosoftvéru. Práve Muska Diess často používa ako merítko, a to do tej miery, že sám priznal, že niektorých kolegov vo vedení Volkswagenu už tým otravuje. V októbri prekvapivo vítal Muska ako hosťa na konferencii, ktorej sa zúčastnilo 200 vrcholových manažérov Volkswagenu.

„Naša transformácia bude rýchla,“ povedal Diess už vlani v marci na podobnej akcii, aké organizuje Tesla. „A bude väčšia, než čo toto odvetvie zažilo za posledných 100 rokov,“ dodal. Vlani od januára do októbra Volkswagen dodal na trh asi 322 000 plne elektrických áut, čo je o niečo viac ako polovica z plánovaných 600 000. Analytici spoločnosti Sanford C. Bernstein & Co predpokladali, že Volkswagen ich za celý rok predá asi 450.000. „Neznamená to koniec sveta, ale nie je to ani žiadny dôvod na oslavu,“ upozorňujú. Zdá sa ale, že Diessa to nijako neznervózňuje. Architektúra, ktorú zdieľajú vozidlá ID.3 a ID.4, podporí do konca tohto roka celkom 27 rôznych elektromobilov.
Volkswagen ich bude vyrábať najprv v piatich závodoch – v Nemecku, Číne a v Českej republike – a neskôr celkom v ôsmich. Výrobu zaháji v dvoch ďalších závodoch v Nemecku a v jednom zo svojich závodov v Spojených štátoch, a síce v Chattanooze v Tennessee.