Prechod k elektromobilite je síce neodvratný, ale niekedy to vyzerá tak, akoby si automobilky samy a dobrovoľne podrezávali vetvu, na ktorej sedia. Aspoň tak vyzerá prekvapivé rozhodnutie koncernu Stellantis, týkajúce sa hlavne značiek Peugeot, Citroën a Opel. Osobné verzie dodávok a vanov so spaľovacími motormi v Európe úplne končia – zostanú len ich elektrické varianty, aj to nie všetkých.
A čo to znamená v praxi? Už si viac nekúpite so spaľovacími motormi modely ako Citroën Berlingo, Opel Combo Life a Peugeot Rifter, rovnako ako aj Citroën Jumpy, Citroën SpaceTourer, Opel Vivaro/Zafira a Peugeot Expert/Traveller. FIAT ešte podobné rozhodnutie nespravil, no je pravdepodobné, že je to len otázka času.
Ide o prekvapivé rozhodnutie, ktoré napríklad Citroën oficiálne zdôvodňuje takto: "Elektrifikácia je obzvlášť citlivá otázka pre budúcnosť segmentov MPV a osobných vanov. Profil ich karosérie a vyššia vyššia hmotnosť znamenajú vyššiu spotrebu paliva, pričom aj ceny benzínu a nafty neustále rastú. Táto situácia výrazne znižuje atraktivitu spaľovacích motorov v týchto modeloch.“
Inak povedané – ide opäť o nešťastné emisné kvóty a pokuty za prekročenie flotilových emisií, ktoré z trhu v Európe vytláčajú zaujímavé a atraktívne modely v segmente, ktorý sa vôbec nepredáva zle. Napríklad Citroën Berlingo sa podľa serveru Autonews Europe stal s vyše 26-tisíc predanými kusmi druhou najpredávanejšou osobnou dodávkou a Peugeot Rifter s 22 500 predanými kusmi treťou. Predbehol ich len VW Caddy s predajom na úrovni 28 500 kusov. Ten sa môže teraz tešiť na to, ako sa mu už onedlho dokonale uvoľní trh.
Predaje ďalších „končiacich“ modelov boli už slabšie, aj keď vôbec nie, aspoň vzhľadom na svoju kategóriu, zanedbateľné. Opel z verzie Combo predal 12 929 kusov, zatiaľ čo Zafiru si do novembra našla 9 338 nových majiteľov. Pokiaľ ide o Traveller a Spacetourer, predalo sa z nich 7 319 a 5 820 kusov.
Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!Aktuálne elektrické verzie končiacich áut rozhodne nedokážu plne nahradiť tie so spaľovacími motormi. Problém nie je len dojazd na batériu, ale aj ich cena. Napríklad najlacnejšie osobné verzie modelov ako je Citroën Berlingo, začínajú naprieč Európou na cenách okolo hranice 23-tisíc eur, elektrické e-Berlingo však štartuje na sume okolo 30– až 35-tisíc eur. Na Slovensku kúpite základný Peugeot Rifter so spaľovacím motorom za 19 560 eur, elektrický však začína na cene 32 290 eur.
Samozrejme, štátne dotácie v krajinách, kde reálne aj fungujú, znižujú ceny elektrických verzií takýchto áut rádovo o tisíce eur, no na Slovensku takéto dotácie nefungujú a v tomto roku s najväčšou pravdepodobnosťou ani fungovať nebudú. A výsledok? Napríklad za nadštandardne vybavený elektrický SpaceTourer kľudne zaplatíte aj vyše 60-tisíc eur. A to je cena, kde už pomaly začínajú aj také modely, ako Audi Q7.
Výroba osobných verzií vanov a dodávok FIAT by mala zatiaľ pokračovať bez zmien. Podobný krok neplánuje ani významný výrobca takýchto automobilov mimo portfólio Stellantisu, japonská spoločnosť Toyota, aktuálne najväčšia automobilka sveta. „Toyota podobný krok neplánuje. Aj naďalej bude vo svojom portfóliu ponúkať dodávku Proace a jej osobnú verziu Proace Verso a tiež aj menšie dodávky s označením Proace City a Proace City Verso ako s benzínovými, tak aj s naftovými motormi,“ povedala pre Pravdu Petra Tomová, PR manažérska slovenského zastúpenia automobilky.