Definitívne a relatívne presné čísla o globálnom predaji elektrifikovaných áut za celý uplynulý rok budeme mať zrejme až niekedy v druhom kvartáli tohto roku, no už predbežné výsledky hovoria o tom, že pre predaj elektrifikovaných áut bude rok 2021 prelomový a vo väčšine európskych krajín ich predaj aj trhový podiel dosiahne rekordné hodnoty, pričom medziročne vzrastie rádovo o desiatky percent.
Môže za to štedrá dotačná politika, ktorá napríklad v Nemecku alebo vo Francúzsku dosahovala výšku 7– až 9-tisíc eur. Pri takýchto dotáciách by sa napríklad taká Dacia Spring stala na Slovensku nielen najlacnejším elektromobilom, ale s cenou výrazne pod hranicou 10-tisíc eur aj jedným z vôbec najlacnejších áut na našom trhu.
Trúfame si povedať, že s touto cenou by jej ročné predaje dosiahli minimálne rovnakú úroveň, ako celkový predaj elektrických áut za minulý rok. Presné dáta ešte nemáme, ale medziročne sa na Slovensku predaj elektrických áut aj napriek absencii dotácií mierne zvýši a bude atakovať tisíckusovú hranicu. Možno tiež očakávať, že záujem o elektromobily a plug-in hybridy bol v uplynulom roku na Slovensku približne rovnaký.
V Česku je však trend iný. Jednak predaj čisto batériových áut vlani nerástol, ale práve naopak – oproti roku 2020 sa výrazne, až o pätinu, prepadol. To až tak veľmi neprekvapilo, s trochou preháňania možno povedať, že „na vine“ je miestna automobilka Škoda Auto.
Tá si totiž v decembri 2020 na seba zaregistrovala takmer 750 nových elektrických Enyaqov, čo za daný rok zdeformovalo celoročnú štatistiku a zároveň spôsobilo minuloročný nie celkom štandardný pokles záujmu o čisto elektrické autá.
Enyaq bol v Česku v roku 2021 suverénne najpredávanejším elektromobilom. Predalo sa ich 738, podľa dát CDV však opäť približne 40 percent z nich je „písaných“ priamo na spoločnosť Škoda Auto. Až 93 percent elektromobilov v uplynulom roku v Česku kúpili firmy, súkromníci o ne mali minimálny záujem.
Naopak – zaujímavejšie je, že stúpol záujem o hybridy. Predaj plugin hybridných vozidiel tam vcelku výrazne prekonal predaj batériových elektromobilov. Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak u našich západných susedov sa v roku 2021 predalo 3 735 plug-in hybridov (medziročný nárast o 89 percent) a len 2 646 batériových elektromobilov (medziročný pokles o vyše 20 percent). Najpredávanejším plug-in hybridom bola v uplynulom roku u našich západných susedov Škoda Octavia, za ňou nasledovala Škoda Superb a SEAT Leon.