Franka Stephensona, amerického dizajnéra s marockým pôvodom, možno nepoznáte, no jeho prácu určite áno. Je autorom prvého SUV od BMW, modelu X5, prvého novodobého Mini, nového Fiatu 500, Punta, Brava, ale tiež autorom dvojitého zadného krídla Fordu Escort RS Cosworth. Pracoval tiež pre Ferrari, kde sa podieľal na kupé F430, Ferrari FXX alebo F430, pre Maserati, kde dohliadal na dizajn GranSport, MC12 alebo Quattroporte. V McLarene zanechal hlbokú stopu na modeloch MP4–12C, P1 alebo 675LT. Jednoducho, Stephenson je veľká dizajnová hviezda aj autorita.
Čítajte viac Frank Stephenson: ‘Autá prichádzajú o dušu‘, tvrdí slávny dizajnérO to viac musí BMW bolieť najnovšie video na Stephensonovom youtubovom kanále. Už vyše troch rokov sa totiž venuje komentovaniu dizajnu. A tentoraz si zobral na paškál koncept BMW XM. Aj preto, že BMW je stále jeho „srdcovkou“. Koncept predznamenáva príchod nového vysokovýkonneho SUV divízie M, ktoré bude po M1 len druhým autorským „emkovým“ modelom v histórii. Už pri svojej premiére XM polarizovalo, napokon ako viacero BMW v posledných rokoch, lenže tentoraz prístup dizajnérov z Mníchova slávneho štylistu doslova „vytočil“.
Pozrite si emotívny príspevok Stephensona ku konceptu BMW XM
Až tak, že na hodnotenie si nechal nejaké tie týždne čas. Video začína s atrapou zbrane, pretože pri prvom pohľade na XM si mal vraj chuť nechať prejsť guľku hlavou. Pýta sa, „čo sa do pekla deje v BMW a prečo sú ich najnovšie návrhy také brutálne a také trápne." Podľa Stephensona je predná časť „rovnako diskutabilná, rovnako kontroverzná a rovnako hrozná ako akýkoľvek iný pohľad na toto auto.“ Podľa neho nedáva predná maska zmysel hlavne kvôli disproporcii medzi obrovskými ľadvinkami chladiča a maličkými svetlometmi. Tento nepomer ešte viac zdôrazňujú osvetlené obrysy mriežky.
Čítajte viac Praga Cars: Česká značka získala úžasného dizajnéraNepáči sa mu ani nadmerné používanie línií smerujúcich rôznymi smermi. Hovorí, že „každá línia má akoby svoju vlastnú hlavu“ a že zložité uhly v blízkosti podbehov kolies nedávajú žiaden zmysel. „Akú výhodu má umiestnenie toľkých čiar okolo okrúhleho predmetu? Žiadne! Samozrejme, až na to, že sa chcete odlíšite,“ komentuje. Samotný hranatý profil označuje za jeden z najsmiešnejších, aké kedy videl. Krátky predný previs mu pripadá ako z nejakej karikatúry. A XM nešetrí ani zozadu, kde ho pohľad doslova „fyzicky bolí“. Dve logá prirovnáva k situácii, akoby niekto dvakrát podpísal ten istý dokument. „Kto by to robil?,“ pýta sa.
Tvar výfukov prejde len s hlbokým povzdychom a zadné svetlá prirovná k preseknutému zvíjajúcemu sa hadovi. Napriek tomu nachádza na XM aj dva pozitívne prvky. Páči sa mu tvar prednej kapoty a čierna línia pod oknami, ktorá ukrýva kľučky. Na taký veľký projekt je to ale zúfalo málo, a tak si XM vyslúžilo od dizajnéra známku „F“. Stephenson má však dve teórie, ale skôr konšpiračné, ktoré môžu vysvetliť, prečo vyzerá XM tak, ako vyzerá. Tá prvá sa opiera o potrebu pritiahnuť pozornosť za každú cenu s víziou, že sériová verzia bude predsa len „krotkejšia“ a menej agresívna.
Čítajte viac BMW sa trápi. Dizajn nových modelov budí rozpakyMohlo by to mať podľa neho podobný efekt, ako keď Coca-Cola prišla s novou neúspešnou receptúrou, no keď sa vrátila k pôvodnej, trhová hodnota podniku vzrástla zo dňa na deň na trojnásobok. Druhá zas koketuje s myšlienkou, že BMW sa chce stať „moderným mučeníkom dizajnu“, aby zámerným preháňaním tvarov ukázalo, že štylisti áut dnes „nekráčajú správnou cestou“. Ani jedna z nich ale asi nebude správna. To ale ešte neznamená neúspech. V histórii bolo veľa áut, ktoré definovali nové pravidlá, hoci neboli láskou na prvý pohľad. V Mníchove sa o to ale pokúšajú v posledných rokoch akosi príliš často.
Čítajte viac BMW zaútočilo kvôli iX na zákazníkov. Vraj sú starí. Už to ľutuje