Známa kórejská automobilka SsangYong, ktorá sa aktuálne so svojim portfóliom SUV a crossoverov opätovne snaží presadiť aj na slovenskom trhu, sa niekoľko mesiacov pohybovala na hranici krachu. Vlastnil ju totiž indický koncern Mahindra & Mahindra, ktorý však už ďalej nebol ochotný financovať jej ďalšiu existenciu a rozvoj. Preto sa pomerne dlho a komplikovane hľadal nový investor.
Existenčné problémy táto automobilka pritom neriešila prvýkrát. Na hranici krachu stála už v roku 2009, keď musela dokonca požiadať o ochranu pred veriteľmi. Vtedy bola jej hlavným akcionárom čínska automobilka SAIC, ktorá SsangYong kúpila v roku 2004). Tá verila, že juhokórejská automobilka sa so svojimi SUV výraznejšie dokáže presadiť na čínskom trhu, čo sa však nestalo. Vtedy automobilke podal pomocnú ruku indický koncern Mahindra & Mahindra, ktorý ju aj koncom roku 2010 kúpil. Presnejšie – získal v nej vyše 70-percentný podiel.
Čítajte viac SsangYong Tivoli: Malé SUV je po plastike. A má aj 3-valecAni jemu sa počas desiatich rokov nepodarilo kórejskú automobilku výraznejšie stabilizovať. Preto na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. Teda bol nútený spraviť podobný krok, ako v roku 2009.
Väčším problémom však bolo, že v apríli 2020 Mahindra & Mahindra zrušila plánovanú vyše 400-miliónovú investíciu do SsangYongu, čím ho de facto odpísala. Tento krok potvrdila o ďalšie dva mesiace, keď oficiálne vyhlásila, že jej podiel v automobilke vo výške približne 75 percent je celý na predaj. A následne začal komplikovaný proces hľadania nového majiteľa, ktorý by bol ochotný automobilku zachrániť.
Nebol to jednoduchý proces, lebo Ssang Yong v práve skončenom roku nebol v najlepšej kondícii. Za január až september 2021 automobilka vykázala prevádzkovú stratu vo výške 238 miliárd juhokórejských wonov (takmer 179 miliónov eur). Predaje značky navyše medziročne klesli o približne o 21 percent.
To však neodradilo konzorcium, v ktorom sú vedľa kórejského výrobcu autobusov Edison Motors aj investičné skupiny KCGI (Kórea Corporate Governance Improvement) a Keystone Private Equity. Práve to o SsangYong už v druhej polovici minulého roku prejavilo výrazný záujem a napokon sa aj skutočne stalo jeho hlavným majiteľom. Takže po dlhotrvajúcich peripetiách sa opäť Ssang Yong vracia do rúk domácim, teda juhokórejským, majiteľom.
Čítajte viac Wrangler? Nie, len Mahindra opäť provokuje JeepKonzorcium kúpi SsangYong kúpi automobilku za 305 miliárd juhokórejských wonov, čo je v prepočte asi štvrť miliardy eur. Nový majiteľ počíta s tým, že SsangYong by sa mal preorientovať z výroby SUV na elektromobily, Edison Motors sa totiž už dnes zameriava na elektrické autobusy. Portfólio automobilky ba sa však malo diverzifikovať, SUV ňom zostanú a v ponuke by sa mali objaviť aj sedany a kompaktné hatchbacky.
Aktuálne už boli avizované tri elektromobily. Minulý rok v lete sa už začalo vyrábať Korando v elektrickej verzii e-Motion. Nasledovať má stredne veľké SUV J100, vyplňujúce medzeru medzi Korandom a Rextonom, rovnako ako model X200, ktorý má tiež ponúknuť elektrický pohon. Pre záchranu SsangYongu je podľa jeho budúceho majiteľa dôležité to, aby svoju ročnú produkciu takmer strojnásobil na úroveň 300-tisíc áut. Polovicu z nich by mali tvoriť elektromobily, 50-tisíc plug-in hybridy a zvyšok spaľovacie autá.