Kríza končí. Ssang-Yong neskrachuje, má konečne nového majiteľa!

Ssang Yong sa v tomto storočí už druhýkrát ocitol na hranici krachu. Ak by skončil, o prácu by prišlo 60- až 100-tisíc ľudí.

, 13.01.2022 12:00
SsangYong - logo Foto:
Ssang Yong sa za posledných 20 rokov už druhýkrát ocitol na existenčnej hrane.
debata (1)

Známa kórejská automobilka SsangYong, ktorá sa aktuálne so svojim portfóliom SUV a crossoverov opätovne snaží presadiť aj na slovenskom trhu, sa niekoľko mesiacov pohybovala na hranici krachu. Vlastnil ju totiž indický koncern Mahindra & Mahindra, ktorý však už ďalej nebol ochotný financovať jej ďalšiu existenciu a rozvoj. Preto sa pomerne dlho a komplikovane hľadal nový investor.

Existenčné problémy táto automobilka pritom neriešila prvýkrát. Na hranici krachu stála už v roku 2009, keď musela dokonca požiadať o ochranu pred veriteľmi. Vtedy bola jej hlavným akcionárom čínska automobilka SAIC, ktorá SsangYong kúpila v roku 2004). Tá verila, že juhokórejská automobilka sa so svojimi SUV výraznejšie dokáže presadiť na čínskom trhu, čo sa však nestalo. Vtedy automobilke podal pomocnú ruku indický koncern Mahindra & Mahindra, ktorý ju aj koncom roku 2010 kúpil. Presnejšie – získal v nej vyše 70-percentný podiel.

SsangYong Tivoli - 2020 Čítajte viac SsangYong Tivoli: Malé SUV je po plastike. A má aj 3-valec

Ani jemu sa počas desiatich rokov nepodarilo kórejskú automobilku výraznejšie stabilizovať. Preto na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. Teda bol nútený spraviť podobný krok, ako v roku 2009.

Väčším problémom však bolo, že v apríli 2020 Mahindra & Mahindra zrušila plánovanú vyše 400-miliónovú investíciu do SsangYongu, čím ho de facto odpísala. Tento krok potvrdila o ďalšie dva mesiace, keď oficiálne vyhlásila, že jej podiel v automobilke vo výške približne 75 percent je celý na predaj. A následne začal komplikovaný proces hľadania nového majiteľa, ktorý by bol ochotný automobilku zachrániť.

Nebol to jednoduchý proces, lebo Ssang Yong v práve skončenom roku nebol v najlepšej kondícii. Za január až september 2021 automobilka vykázala prevádzkovú stratu vo výške 238 miliárd juhokórejských wonov (takmer 179 miliónov eur). Predaje značky navyše medziročne klesli o približne o 21 percent.

To však neodradilo konzorcium, v ktorom sú vedľa kórejského výrobcu autobusov Edison Motors aj investičné skupiny KCGI (Kórea Corporate Governance Improvement) a Keystone Private Equity. Práve to o SsangYong už v druhej polovici minulého roku prejavilo výrazný záujem a napokon sa aj skutočne stalo jeho hlavným majiteľom. Takže po dlhotrvajúcich peripetiách sa opäť Ssang Yong vracia do rúk domácim, teda juhokórejským, majiteľom.

Mahindra Thar - 2020 Čítajte viac Wrangler? Nie, len Mahindra opäť provokuje Jeep

Konzorcium kúpi SsangYong kúpi automobilku za 305 miliárd juhokórejských wonov, čo je v prepočte asi štvrť miliardy eur. Nový majiteľ počíta s tým, že SsangYong by sa mal preorientovať z výroby SUV na elektromobily, Edison Motors sa totiž už dnes zameriava na elektrické autobusy. Portfólio automobilky ba sa však malo diverzifikovať, SUV ňom zostanú a v ponuke by sa mali objaviť aj sedany a kompaktné hatchbacky.

Aktuálne už boli avizované tri elektromobily. Minulý rok v lete sa už začalo vyrábať Korando v elektrickej verzii e-Motion. Nasledovať má stredne veľké SUV J100, vyplňujúce medzeru medzi Korandom a Rextonom, rovnako ako model X200, ktorý má tiež ponúknuť elektrický pohon. Pre záchranu SsangYongu je podľa jeho budúceho majiteľa dôležité to, aby svoju ročnú produkciu takmer strojnásobil na úroveň 300-tisíc áut. Polovicu z nich by mali tvoriť elektromobily, 50-tisíc plug-in hybridy a zvyšok spaľovacie autá.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #SsangYong #SAIC #Mahindra & Mahindra
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek