Slovenským automobilkám sa v minuloročnej ‘mizérii‘ až prekvapivo darilo

Slovensko aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe áut, v prepočte na 1 000 obyvateľov sa v roku 2021 vyrobilo 184 vozidiel.

14.01.2022 20:00
psa trnava, auto, automobilka Foto: ,
Na Slovensku sa medziročne vyrobilo približne o 4 percentá áut viac.
debata (1)

Podľa predbežných výsledkov sa v roku 2021 vyrobilo na Slovensku niečo viac ako 1 000 000 auto­mobilov, v porovnaní s predošlým rokom ide o mierny nárast o približne 4 percentá. S rovnakým objemom výroby sa počíta aj v roku 2022. Len pre zaujímavosť, v januári tohto roku opustilo výrobnú linku 15-miliónte vozidlo, vyrobené na Slovensku.

Slovensko aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, teda v prepočte na 1 000 obyvateľov. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že na každých 1000 obyvateľov sa na Slovensku v roku 2021 vyrobilo 184 vozidiel. V tomto ukazovateli za Slovenskom nasledujú Česko, Slovinsko, Maďarsko a Nemecko.

zväčšiť Počet vyrobených áut na osobu. Foto: ZAP SR
graf4, ZAP SR Počet vyrobených áut na osobu.

Ďalším zaujímavým ukazovateľom je počet vyrobených áut na jedného zamestnanca. V ňom sme celkovo tretí. Predbehlo nás Španielsko, kde sa na jedného zamestnanca vyrobí 18 áut a Slovinsko, kde je to 13,2. Na Slovensku je to 12,8, pričom európsky priemer je 7,4 auta na jedného zamestnanca. Mierny medziročný nárast výroby áut príjemne prekvapil. Minulý rok sa totiž situácia vyvíjala ako na hojdačke. Začiatkom roku výroba a aj predaj áut raketovo stúpli a mnohí očakávali, že rok 2021 bude porovnateľný s rekordným rokom 2019. Len pre porovnanie – v ňom sa na Slovensku vyrobilo 1,11 milióna a predalo 101 568 áut

Potom však prišla polovodičová kríza a ďalšie vlny COVID-u nás vyliečili aj z „koronového optimizmu“. Našťastie, slovenské automobilky to až tak nepostihlo. Jaguar Land Rover a aj Volkswagen vyrábajú skôr drahšie autá. Tie mali u ich materských konkurentov vyššiu prioritu. Nehovoriac už o tom, že vynovený Land Rover Defender, vyrábaný v Nitre, sa stal globálnym hitom a predáva sa doslova „ako teplé rožky“.

Žilinskej Kii čipy až tak veľmi nechýbali a navyše koncom uplynulého roku spúšťala výrobu piatej generácie modelu Sportage, ktorý je pre Kiu strategickým. Od druhého kvartálu sa výpadky vo výrobe asi najviac dotkli trnavského Stellantisu, ktorý musel minulý rok zrušiť spolu 111 výrobných zmien. Modely Peugeot 208 a aj Citroën C3, ktoré sa tam zatiaľ vyrábajú, síce nemajú vysokú maržu. No sú tak populárne, že Stellantis ich výrobu nemohol nijako zásadne obmedziť. Koncom roku 2021 však nedostatok komponentov, pretože nejde len o čipy, výraznejšie dopadol na celý Volkswagen, kde sa zrejme situácia bude stabilizovať ešte niekoľko mesiacov.

zväčšiť Slovensko - výroba vozidiel za posledné roky. Foto: ZAP SR
graf1 Slovensko - výroba vozidiel za posledné roky.

Napriek tomu podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska dosiahol 47,7 percenta a automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami. Počet zamestnancov v ňom zaznamenal mierny pokles (približne o 10 000 ľudí). Priama zamestnanosť dosiahla výšku 164 tisíc pracovníkov, agregovaná 245 tisíc zamestnancov. V nej došlo k výraznejšiemu poklesu zamestnancov, približne o 25-tisíc.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba áut #ZAP SR #Zväz automobilového priemyslu
Články podľa značiek