Škoda chce aspoň päť elektromobilov. So ‘spaľovákmi‘ to ‘zabalí‘

Škoda má za sebou ťažký rok. Jej predaje klesli takmer na všetkých trhoch. A ružová nemusí byť ani jej budúcnosť.

14.01.2022 12:00
debata (6)
Škoda Auto potrebuje na linkách päť až sedemť... Foto: Škoda Auto
Enyaq, výroba Škoda Auto potrebuje na linkách päť až sedemť elektromobilov, inak jej hrozí prepúšťanie. Tvrdí to odborový predák Povšík. Enyaq iV nestačí.

Rok 2021 bol pre Škodu naozaj dramatický. Vyrobila len 878 200 vozidiel, ešte o 12,9 % menej ako v roku 2020, keď musela bojovať s pandémiou koronavírusu. Už vtedy padli jej predaje o 19,1 percenta. Vlani ju však sužoval najmä nedostatok čipov. Pokles odbytu tak zaznamenala prakticky vo všetkých regiónoch. V Číne dodala zákazníkom len 71 200 vozidiel, čo predstavuje pokles 58,8 %. V západnej Európe to bolo 409 000, o 5,9 % menej, a v Nemecku 136 800 vozidiel, menej o 15,4 %. Slabšie výsledky zaznamenala aj v Rusku. Darilo sa jej len v Indii, kde uviedla na trh nové SUV Kushaq. No 22 800 áut predaných na tomto miliardovom trhu nemohlo zachrániť jej celoročnú bilanciu.

Škoda Enyaq iV - výroba 2021 Čítajte viac Škoda asi prepustí až 10 000 ľudí. Kvôli elektromobilom

Ťažké obdobie sa však pre Škodu nekončí. Čipová kríza naďalej trvá a k zlepšeniu dodávok polovodičových súčiastok má dôjsť najskôr v polovici roka. Riešiť však musí aj dlhodobú stratégiu – prechod k elektrickému pohonu. Ten by mal byť razantný, hoci so spaľovacími motormi ráta až do roku 2035. Vyplýva to zo slov Jaroslava Povšíka, predsedu podnikovej rady. Pre budúcnosť je podľa neho najdôležitejšie, aby Škoda v rámci koncernu získala dostatočné portfólio elektromobilov. „Potrebujeme minimálne päť elektroproduktov, najlepšie však sedem. Keď sa to podarí, bude to dobré,“ povedal s tým, že cestu späť ku spaľovacím motorom už nevidí.

Škoda Enyaq iV - Euro NCAP apríl 2021 Čítajte viac Toto sú najbezpečnejšie autá roka 2021. Škoda má dve zlaté!

Pokiaľ Škoda nezíska výrobu piatich až siedmich elektromodelov, hrozí podľa Povšíka strata až 10 000 pracovných miest. Už tento rok pritom automobilka znížila počet zamestnancov o 2 000, išlo však o prirodzenú fluktuáciu, agentúrnych zamestnancov a zastavenie náborov. Firma navyše predĺžila vianočnú odstávku, späť sa mnoho zamestnancov vrátilo až 10. januára. Tento rok podľa odborového predáka nebude jednoduchý. „Ako viete, už na začiatku roka sme mali totálnu odstávku, pretože sme nemali čipy. Využili sme to na dokončenie rozrobených vozidiel. To sa nad mieru podarilo a sme jediná fabrika, ktorá nevyrába, nemá v práci ľudí, ale produkuje autá,“ povedal Povšík.

Thomas Schafer Čítajte viac Škoda prichádza o ďalšieho šéfa. Len po roku a pol

Škoda takto vyrobila počas odstávky až 17 000 vozidiel. Podľa Povšíka produkuje Škoda momentálne elektromobil Enyaq iV, pripravuje Enyaq Coupé a prísť má aj plne elektrická Octavia. „A máme pripravený aj ďalší elektromobil, ale o tom zatiaľ nemožno hovoriť. Potenciálne máme k dispozícii pripravené štyri modely,“ povedal Povšík. Tie klasické budú postupne končiť, hoci nás čaká, a to už v budúcom roku, premiéra novej generácie Superbu, ktorý sa bude vyrábať spolu s Passatom Variant na linkách bratislavského závodu Volkswagenu. Kľúčový však bude podľa Povšíka práve boj o elektromobily. „Musíme bojovať. V koncerne dnes o e-mobilitu bojuje každý,“ povedal.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #elektromobily #Škoda-Auto #výroba áut
Články podľa značiek